Nak masak, makanan yang memerlukan abhan seperti daging dan ayam meamng ambil masa jika bahan tersebut belum di nyahbeku terlebih dahulu. Tapi, segalanya tak mustahil. Sebelum ni, Impiana pernah kongsikan cara menyimpan ketulan ayam untuk mudah disimpan, diambil mengikut keperluan dan cepat dinyahbeku. Kali ni, Yatie Eimra berkongsi cara mudah dan cepat untuk nyahbeku daging kisar.

Baca juga: Simpan Daging, Ayam, Ikan Dan Udang Macam Restoran Mudah Dan Cepat “Defrost”

Daging kisar camni, biasanya saya guna sebagai rencah je dalam masakan sayur, dan lain-lain. Korang pernah tak alami masalah nak guna sikit je, tapi terpakse defrost semua sekali. Bukan setakat amek masa nak defrost, tapi bila kerap defrost & freeze semula ni buatkan daging kisar cepat rosak dan galakkan pembiakkan bakteria gak.

IKLAN

Sebelum ni, lepas beli saya simpan dalam freezer jap sampai separa beku, lepas tu potong kiub. Tapi masalahnya, bila terlupa dah beku terus

Sekarang ni lepas beli, saya terus masukkan daging kisar dalam ice tray macam ni. Kat rumah ni, memang ada bermacam-macam jenis ice tray untuk fungsi yang berbeza-berbeza. Ada yang khas untuk ais, untuk daging kisar, untuk puri buah² bayi, lom lagi broth bagai

IKLAN

Boleh guna silicone ice tray bertutup macam ni lebih mudah untuk di tanggalkan dari bekas. Yang penting, ia bertutup. Jadi, lebih bersih dan tiada risiko pencemaran. Murah je kat kedai shopee ni. Klik link yang disesiakan https://invol.co/cl9ls54

IKLAN

Ice tray jenis ni takde penutup, jadi saya balut dengan cling wrap dulu supaya daging tak kena udara sejuk secara terus dan jadik kering. Bila dah beku nanti, pindahkan je masuk bekas. Bila nak guna, ambil je ikut kuantiti yang nak guna