Kumpulan Samanea yang Berpangkalan di Singapura Pilih Malaysia untuk
Ceburi Pasaran Antarabangsa

Kuala Lumpur, 1 Julai 2019 – Samanea Malaysia, anak syarikat Kumpulan Samanea yang
berpangkalan di Singapura, telah melancarkan secara rasmi gedung Home Living Centre
(Pusat Kelengkapan Rumah) antarabangsa sulungnya di Glo Damansara Mall, Kuala Lumpur. Menempatkan lebih 50 jenama tempatan dan antarabangsa, Samanea Malaysia bakal membawakan lebih banyak pilihan dan idea serba baharu kepada pengguna yang ingin memberi nafas baharu atau mengubah sama sekali rias kediaman, pejabat dan juga ruang komersial mereka.

“Ruang dalaman yang direka hias dengan teliti mencerminkan personaliti tersendiri dan mampu mengubah emosi si penghuni. Generasi masa hari ini yang mempunyai gaya tersendiri dan berorientasikan matlamat kini boleh menghiasi ruang bilik, pejabat atau kediaman mereka berasaskan idea tersendiri dengan pelancaran rasmi Samanea Malaysia di Glo Damansara,” kata Pengarah Samanea Malaysia, Shaun Chong di majlis pembukaan.

Samanea Malaysia menduduki kawasan seluas 180,000 kaki persegi, dengan 100 unit kedai meliputi empat tingkat pusat beli-belah, dari aras bawah sehingga aras tiga. Dengan pelaburan kira-kira RM20 juta dalam Pusat Kelengkapan Rumah ini, Samanea Malaysia memberi penekanan kepada jenama yang memang mengutamakan kualiti dan keupayaan menawarkan konsep produk unik untuk memberikan sentuhan reka bentuk yang berbeza kepada pelanggan.

“Di Samanea Malaysia, pengunjung boleh mengambil ilham daripada idea yang diketengahkan oleh jenama-jenama kami, yang sentiasa diperbaharui dari masa ke masa. Kami faham cabaran yang dihadapi oleh pengguna terutamanya dalam usaha mencari barangan berkualiti pada harga yang berpatutan. Kemudahan yang disediakan oleh pusat sehenti bagi kelengkapan dan kehidupan rumah menjadikan proses ini lebih lancar dan menarik,” kata Chong.

Salah satu ciri kelebihan penting Samanea Malaysia ialah LSDD yang didayakan oleh Lazada, gedung pengalaman Dalam Talian ke Luar Talian (O2O), yang terletak di tingkat tiga pusat belibelah, yang memaparkan produk kelengkapan kediaman dan perabot rumah. Gedung pengalaman O2O membantu pengguna membuat pembelian maklum dengan membolehkan mereka mencuba dan melihat sendiri keadaan fizikal produk yang dipaparkan di platform dalam talian Lazada. Kerjasama strategik ini menjadikan Samanea Malaysia sebagai salah sebuah pusat kelengkapan pertama untuk menggabungkan yang terbaik antara dua dunia; iaitu gedung Dalian Talian ke Luar Talian (O2O) dan juga kedai fizikal biasa.

“Kami telah mencapai kadar penghunian kukuh sebanyak 50 peratus daripada 100 unit
keseluruhan buat masa ini. Kami menjangka akan mencapai kadar penghunian 90 peratus
menjelang akhir tahun ini. Tambahan lagi, kami bakal memulakan kerja fasa dua gedung
pengalaman LSDD yang didayakan oleh Lazada, dengan matlamat menawarkan pilihan lebih luas kepada pengguna. Gedung pengalaman LSDD yang didayakan oleh Lazada menjadi penyelesaian e-dagang sehenti yang membantu menggalakkan pertumbuhan perniagaan kecil dengan menyokong jualan rentas sempadan. Kumpulan penyewa seterusnya sedang menjalankan kerja-kerja pengubahsuaian dan kedai mereka boleh dikunjungi pengguna dalam tempoh beberapa bulan akan datang,” kata Chong.

Antara rangkaian jenama yang boleh dilihat, disentuh dan dicuba sendiri oleh pengguna
termasuk POET, jenama perabot konsep Denmark; DeRUCCI, pakar kelengkapan katil mewah dan ergonomi; HUIDA, jenama peralatan kebersihan dan jubin bilik air; dan Timeless Design. Jenama tempatan kegemaran, Fella Design, Urban Edge, TAMU, SweetDream, ENGLANDER, Atrium dan DeCasa Marble juga antara jenama lain yang diketengahkan.

Pembukaan rasmi Samanea Malaysia dihadiri oleh Presiden Kumpulan Samanea, En. KC
Zhang, dan Pengarah Urusan Kumpulan dan CEO Glomac Berhad, Yang Berbahagia Datuk
Seri F.D. Iskandar.

Mengenai Samanea Malaysia
Samanea Malaysia ialah gedung antarabangsa pertama yang dilancarkan Kumpulan Samanea. Tumpuan Samanea Malaysia adalah terhadap produk kelengkapan rumah, yang memaparkan jenama tempatan & antarabangsa. Terletak di dalam Glo Damansara, Samanea Malaysia meliputi empat (4) tingkat: Aras G, Aras 1, Aras 2 dan Aras 3. Samanea Malaysia menempatkan 100-unit kedai/jenama menarik dan ruang seluas 180,000 kaki persegi (tidak termasuk ruang pejalan kaki) untuk diterokai oleh pengguna dan pembeli profesional.