Cara Mudah, Murah Dan Mujarab Nak Hilangkan Bau Tandas Kucing . Biasalah, kalau ada si bulus ni dalam rumah, mesti akan ada bau hamis kucing. Dah guna macam-macam produk nak kurangkan bau. Masih ada juga baunya. Ada kata kan guna pasir tandas kucing yang mahal-mahal. Pun sama juga tidak berubah. Tapi Lembayung Cahya Rabbani ada petua murah dan mudah.

Saya nak berkongsi satu tips yang baru saya buat dua hari lepas. Tips ni bagi mereka yang bela kucing indoor. Masalah yang sering dihadapi adalah bau poo pee yang keluar daripada litterbox.

Kalau nak mengurangkan bau, perkara utama adalah kena rajin cuci litterbox setelah dua atau tiga kali penggunaan kucing kita. Hasilnya bau memang dah kurang, tapi sebolehnya kita nak kurangkan lagi hingga bau tu hampir tak ada langsung.

Baca Juga: Bekas Hiasan Isi Arang Untuk Hilangkan Bau Hapak Dan Kepam

IKLAN

Caranya adalah dengan menggunakan arang. Tak perlu beli arang yang mahal-mahal pun, saya cuma guna arang yang dipakai untuk bakar-bakar lauk ja. Boleh beli kat kedai hardware, satu paket besar sekitar RM4 ke RM6 ja (ikut lokasi masing-masing). Saya potong separuh botol air bikabonat terpakai (lagi besar bekas lagi bagus), tebuk lubang bagi banyak-banyak macam dalam gambar tu, pastu masukkan arang bagi penuh & tutup atasnya dengan kain kasa pembalut luka (boleh ja guna tisu atau kain biasa).

Selepas siap buat semua tu, boleh la gantung atau letak tepi sangkar betul-betul dekat dengan litterbox. Bagi kucing yang tak duduk dalam sangkar, boleh letak tepi litterbox kucing anda.

IKLAN

Saya dah cuba selama dua hari. Memang berkesan.. Sebelum ni ada sikit2 bau daripada litterbox kucing saya, tapi sekarang ni dah kurang sangat. Cara ni jugak boleh guna untuk letak dalam kereta atau dalam bilik. Kalau dalam bilik punya saya isi arang tu dalam balang besar. Cara penghasilannya sama juga, cuma saiz bekas ja lebih besar. Kalau rajin, hias la sikit bekas tu ikut kreativiti masing2.
Selamat mencuba 😁

IKLAN

*kucing saya ni dlm proses pemantauan lagi selepas rawatan sakit batu karang. Dah masuk bulan kedua dia duduk dalam sangkar. Dua tiga jam sekali dia akan dikurung untuk makan minum & guna litterbox.

Cara Mudah, Murah Dan Mujarab Nak Hilangkan Bau Tandas Kucing