Karpet atau permaidani memang mudah kotor. Kalau tak kotor disebabkan makanan tertumpah, habuk yang terperangkap di dalam karpet pun dikira kotoran dan mengundang bakteria. Sebab tu ada orang yang immun lemah, boleh alah dengan karpet. Sebenarnya bukan lah alergik karpet, ia disebabkan bakteria yang menjadikan karpet sebagai habitat. Tambahan bagi anda yang ada anak kecil, perkara ni lagi merisaukan. Sebab tu ramai yang mengambil keputusan untuk tak bentang karpet di rumah.

Selain bakteria, karpet pun menjadi habitat hama. Faham je lah apa akibat kalau ada hama dalam rumah. Sebaiknya, karpet di basuh setiap kali lepas digunakan, Macam basuh cadar. Tapi, mesti ramai yang lepas guna gulung terus dan simpan kan? paling tidak pun hanya vacuum. Bila anda terus simpan macam tu, ia lagi menggalakkan pembiakkan bakteria dengan cepat.  Kebiasaanya untuk karpet jenis berat, ramai mengambil keputusan untuk hantar dobi. Tapi harga dobi boleh tahan mahal juga kan. Sebab tu ada yang berkira-kira tak payah cuci karpet tu.

Sebenarnya, anda boleh je basuh atau cuci sendiri karpet tu. Terdapat 2 kaedah cucian sama ada cucian kering atau deep clean. 

Cucian kering 

1. Vacuum keseluruahn karpet termasuk di bahagian bawah.
2. Periksa keseluruan karpet. Jika ada ternampak sebarang kotoran degil, cuci dengan menggunakan Campurkan 2 bahagian pencuci fabrik yang tiada peluntur dengan 2 bahagian air. Tau anda boleh cuba canpuran penanggal kotoran untuk sofa dan karpet yang di lakukan ibu ini. Untuk artikel lengkap [Klik Sini] 3. Semburkan campuran tadi di bahagian kotoran namun jangan terlalau basah dan biarkan 2-3 minit.
4. Jika kotoran tu masih baru, ambil kain kering yang bersih dan buangkan sisa makanan terlebih dahulu. Kemudian dengan kain atau span bersih dan kering, tekap-tekap kan sahaja pada bahagian kotoran. Jangan gosok kerana ia akan menyebabkan kotoran tadi merebak. Baru sembur dengan campuran penanggal kotoran tadi dan guna kain atau span bersih. Tekap-tekap je bahagian yang di sembur tadi


Tip:
Jika kotoran baru tersebut merupakan cecair seperti kuah kari, air kopi dan sebagainya, taburkan baking soda di sekitar kotoran sebelum anda sembur dengan campuran penaggal kotoran 


5. Setalah 2-3 minit, ambil kain kerig dan bersih tekap bahagaian kotor yang telah di tekap tadi. Jika kotoran masih kelihatan, ulang langkah yang sama beberapa kali.
6. Selesai selesai membuang kesan kotoran degil, Sembur keseluruhan karpet dengan campuran tadi.
7. Kemudian, tabur baking soda yang dicampur dengan sedikit pati minyak sama ada lavender, limau atau sebagainya. Ikut cita rasa anda
8. Biarkan selama 15 minit untuk membolehkan baking soda tadi menyerap kelembapan
9. Setelah 15 mini, Vacuum sekali lagi keselurhan karpet anda termasuklah di bahagian bawah. DAH SIAP!

Deep clean

Kalau nak karpet kelihatan seperti baru, anda perlu lakukan deep clean. Tapi deep clean perlu bermodal lah iaitu dengan menggunakan Steam vacuum. Langkah nya hampir sama cuma ada tambahan dengan menggunakan steam vacuum.

1. Vacumm keseluruahn karpet
2. Periksa keseluruan karpet. Jika ada ternampak sebarang kotoran degil, cuci dengan menggunakan Campurkan 2 bahagian pencuci fabrik yang tiada peluntur dengan 2 bahagian air.
3. Semburkan campuran tadi di bahagian kotoran namun jangan terlalau basah dan biarkan 2-3 minit.
4. Jika kotoran tu masih baru, ambil kain kering yang bersih dan buangkan sisa makanan terlebih dahulu. Kemudian dengan kain atau span bersih dan kering, tekap-tekap kan sahaja pada bahagian kotoran. Jangan gosok kerana ia akan menyebabkan kotoran tadi merebak.
5. Dah selesai tanggalkan kotoran degil tadi, bancuh air sabun di dalam bekas steamer. Sabun tu anda boleh gunakan cecair khas untuk mencuci karpet atau sabun untuk mop lantai tu je.
6. Vacuum keseluruhan karpet dengan steam vacuum tu. Tapi jangan buat laju-laju. Jika perlu ulang beberapa kali dan tukar air didalam vacuum 


Tip:
Mesti anda cakap, mana ada modal nak beli mesin steam vacuum tu kan? Sebanrnya, sekarang dah ramai orang sediakan perkhidmatan menyewa mesin tersebut. Boleh cuba cari di dalam facebook  


Komen anda