Impiana pasti ramai yang bersetuju bahawa peti sejuk antara peralatan elektrik yang wajib ada dalam sesebuah rumah. Kalau tak ada peti sejuk jawab nya hari-hari lah nak shopping barang yang di masak.

Tapi, peti sejuk pun bukan boleh pakai sumbat je tanpa dibersihkan. Kalau perkara ini terjadi, peti sejuk anda akan menjadi tempat pembiakkan bakteria. Sebaiknya, peti sejuk harus dibersihkan seminggu sekali. Paling tidak pun 1 kali sebulan.

Untuk memastikan peti sejuk anda sentiasa kemas dan bersih, ini perkara yang anda perlu lakukan:

1. Simpanan dalam bekas
Gunakan sama ada bekas tertutup atau bakul untuk simpan barang di dalam peti sejuk. Susun mengikut kategori atau jenis barang. Bila dah susun ikut bekas, ia bukan sahaja nampak tersusun malah memudahkan anda untuk mengambil barang

2. Botol perah
Simpan sos, mayonis, kicap dan sebagainya di dalam botol perah atau botol sos. Nak cantik, guna botol design yang sama dan jangan lupa labelkan

IKLAN

3. Kurang kan bahan buangan
Semua rumah akan hadapi masalah ini. Sedar-sedar je makanan yang disimpan dalam peti sejuk dah luput. Alahai ruginya. Sebab tu impiana cakap peti sejuk perlu diselenggarakan setiap minggu. Salah satu punca nya adalah untuk mengatasi masalah ini. Oleh itu, sediakan satu bekas khas yang menempatkan makanan yang hampir luput tarikh Atau mempunyai tempoh guna yang pendek. Jadi, anda boleh pastikan makanan tersebut perlu dihabiskan segera

IKLAN

4. DIY pencuci
Dah alang-alang mengemas peti sejuk tu, apa kata kita cuci sekali. Tapi nak cuci peti sejuk, tak boleh guna pencuci yang mempunyai bahan kimia. Ia akan mencemarkan makanan anda. Jadi sebaik nya kita DIY sendiri sabun pencuci peti ais tu.

Nak tahu cara hasilkan pencuci peti sejuk dari bahan dapur [klik sini]

5. Label
Bila dah ada label dalam peti sejuk tu, baru anda tahu kat mana barang-barang tersebut perlu disusun atau diletakkan.

IKLAN

6. Peti sejuk berkilat
Kebiasaanya, peti sejuk dibina manggunakan keluli tahan karat pada bahagian luar nya. Untuk pastikan permukaan luar peti sejuk anda sentiasa berkilat, boleh guna campuran Baby oil yang dilapkan pada seluruh permukaan besi. Ia bukan sekadar nampak berkilat, malah mampu mencegah berlakunya karat pada permukaan kelili peti sejuk anda.

Nak tehu lebih perinci cara simpan  barang dalam peti sejuk yang betul [klik sini]