Bercucuk tanam masa sekarang ni dah jadi satu aktiviti pemilik rumah, tak kira yang ada laman yang besar atau tidak. Semuanya akan rajin untuk bercucuk tanam. Semua orang tahu berbakti pada tanah ni membuahkan hasil yang lumayan.

Tambahan lagi bila kita bercucuk tanam pokok sayuran. Tak perlulah nak pergi ke pasar selalu dan kalau dah semua sayur ada di halaman kan jimat.

IKLAN

Menerusi perkongsian seorang wanita di laman Facebooknya mendapat perhatian ramai netizen dengan hasil tanamannya yang cukup subur.

IKLAN
IKLAN

Nak tahu caranya Jom kita pelajari teknik dan rahsia wanita ini.

Saya edit skit yer.. sebab ramai yg bertanya.. saya kongsikan di sini..
1. Pakai baja ape?
Sejujurnya saya x pakai apa2 baja kimia..
hanya gunakan tanah hitam sawit ori tanpa campuran..tanah hitam ni tekstur dia lembab, berminyak dan padat..jadi saya tambahkan pasir utk bg tanah tu x padat dan peroi..akar pon boleh bekerja dgn baik..tanah hitam ni dah berbaja..skali sekala sy siram pokok2 dgn air basuhan beras / air nasi basi / air basuhan ikan @ ayam
2. Pakai racun serangga ape daun2 helok x kene gigit serangga?
Racun serangga saya DIY sendiri jer☺️
Alhamdulillah berkesan pada tananam saya
Saya kongsikan ramuan patinya di sini yer..
Guna 3 bahan sahaja..
1 botol mineral besar air nasi basi
(ramas²kan nasi basi tu dgn air..lagi pekat lagi bagus) + 1 labu bawang putih (x perlu kupas) + 1 paket kecil ajinomoto blenderkan semua..tapis..simpan dlm botol mineral..kalo nak tahan lebih lame simpan dlm peti sejuk yer..nak guna..masukkan sedikit pati dlm botol sprey + air paip..goncangkan..sprey la selalu kat pokok2..
insyaallah..selain boleh menghalau serangga juga boleh suburkan & gemokkan pokok
waktu yg sesuai utk sprey racun serangga organik ni lepas siram waktu pagi..jgn sprey dulu baru siram tau..& jgn lupe siram 2x sehari..selalu trim buang daun2 yg x sihat & sakit..
Alhamdulillah..
tanaman sy 100% organik tanpa baja & racun kimia..
Semoga bermanfaat ✌️🥰
Ni la hasil nya….