Tabur Garam Untuk Hasilkan Jambu Madu Cantik, Padat Dan Buahnya Besar. Jambu madu kalau lambat dibalut memang bila masak nanti, luar je cantik, tapi dalam nya ada penghuni. Tapi, nak layan balut buah jambu ni pun, jenuh juga. Nak-nak kalau pokok dah besar dan tinggi. Susah nak gapai.

Tapi Iffah Effa ada cara nak pastikan pokok jambu madu mengeluarkan hasil yang cantik dan sedapa macam beli dekat kedai.

Masalah orang kita bila tanam jambi dia biar pokok besar-besar. Lepas tu, susah nak kutip. Sayang buah jadi busuk. Dah lah nak dapatkan baka buah jambu yang baik dan cantik pun payah

Baca juga: Baja Dari Kulit Nanas Rahsia Lebat Dan Cantikkan Buah

Nak kongsi ilmu. Kalau salah, tolong tegur. Jambu saya ni tak pakai racun pun. tapi buah padan dan sedap. Ini yang saya lakukan:

IKLAN

1. Kalau pokok dah lama tapi tak berbuah, cara dia anda boleh guna garam kasar sedikt. Caranya, diri dekat pangkal pokok dan menghadap keluar.Tabur garam tadi menghadap kelur mengelilingi pangkal pokok (sebab akar dah bergerak jauh dari batang) Teknik ini juga sesuai digunakan ketika membaja pokok.

Garam tersebut bagi tujuan untuk tambah manis pada buah. Lagi pun, orang dulu-dulu selalu cakap, sebelum kau hidup, aku dah makan garam


Terjual lebih dari 23,000 unit Pelbagai Baja Booster / Paksa Subur di shopee. Nak beli juga, klik link ni https://invol.co/cl7y6dx

2. Cantas poko. Jangan biarkan pokok terlalu tinggi. Tinggalkan pada ketinggian 10 kaki sahaja. Selebihnya, boleh cantas. Ia bagi tujuan untuk memudahkan anda menuai hasil dan membungkus buah

IKLAN

3. Ketika putik buah sebesar ukuran 20sen, boleh cepat balut buah dengan plastik atau kertas surat khabar. Jika menggunakan plastik, pastikan ada lubang air bagi mengelak air bertakung ketika hujan

4. tujua balut, supaya lalat buah tak rosakkan buah. Jika terdapat bintik hitam pada permukaan buah sebelum dibungkus, buangkan terus buah tersebut. Hanya pilih yang cantik sahaja.

IKLAN

5. Jika terdapat buah yang dah rosak atau jatuh ketanah, segera buang kan jauh-jauh atau bakar terus. Pastikan bawah pokok sentiasa kosong. Ini kerana, buah yang dah busuk mempunyai fangus. Hal ini akan mengundang ancaman kepada akar pokok pula.

6. Cantas dan kurangkan kuantiti daun pada pokok. Bila terlalu banyak buah, ia akan mengakibatkan hasil kurang

Tabur Garam Untuk Hasilkan Jambu Madu Cantik, Padat Dan Buahnya Besar