Bila sebut ruang solek mula tersenyum kaum hawa, manakala kaum adam pula akan mengelengkan kepala mereka. Betul ke? Sebenarnya ruang solek ini dua-dua memerlukan, tetapi mengikut kepentingan masing-masing.

IMPIANA kali ini hendak menyentuh tentang rekaan ruang solek yang sesuai mengikut ruang bilik dan juga keperluan pemilik. Saya tahu ramai pemilik di luar sana sering terpengaruh dengan konsep moden yang banyak dipaparkan di social media. Tetapi ramai yang terlupa tentang keperluan sebenar dan nyata.

 

Cantik kan gambar-gambar ni. Tapi ingat perlu ke ruang seluas alam tu sampaikan kabinet pasang siap untuk pakaiaan anda terpaksa dikorbankan. Dari bilik yang luas tadi terus nampak sempit betul tak!

Perkara penting yang perlu anda tahu bila hendak membina ruang solek ialah;

• Adakah anda kuat bersolek.. hehhehe
• Adakah anda suka melihat cermin dengan lama
• Seorang yang akan bersiap lebih dari 1jam

 

Jika tiga perkara di atas ini adalah diri anda, maka terpaksalah anda korbankan ruang lain jika kamar bilik anda bersaiz terhad. Kalau ruang bilik anda luas, seronok la anda.

Sebenarnya ruang solek ini tidaklah perlu terlalu luas atau besar kerana ia adalah salah satu ruang untuk melengkapkan suasana hiasan dalaman. Tetapi ia masih penting kalau tak ada langsung pun susah pula hendak bersiap nak tengok cermin macam mana kan.

Jadi anda boleh lah berfikir dengan sebaiknya untuk keperluan dan keluasan yang ada. Akhir kata tepuk dada tanya selera.