Letak Kulit Bawang Dalam Masakan Untuk Antioksidan Dan Antikanser. Semalam, baru IMPIANA kongsikan cara tanam tomato untuk dapatkan hasil yang banyak dan cantik. Salah satunya adalah dengan menggunaakn kulit bawang sebagai baja. Sebenarnya, banyak kegunaan kulit bawang ni selain sebagai baja.

Baca Juga: Tanam Tomato Guna Baja Kulit Bawang Untuk Buah Banyak Dan Cantik

Tok nenek kita dulu pun menggunakan kulit bawang sebagai salah satu ramuan untuk masakan seperti telur pindang. Yatie Eimra berkongsi kegunaan lain kulit bawang dalam masakan yang boleh anda praktik.

Korang tau tak selain dijadikan baja & penggalak akar pokok, kulit bawang boleh dimasukkan dalam masakan gak.

Biasanya bila buat bone broth, saya memang masukkan kulit bawang ni. Selain tu boleh juga ditambah dalam masakan jenis berkuah/sup. Saya mula gunakan kulit bawang dalam broth masa Fydh kecik dulu, selepas terbaca tentang kebaikan kulit bawang dalam sebuah artikel. Tahun lepas pun Dr Suri Roowi ade share tentang kebaikan kulit bawang ni.

IKLAN

Bawang sememangnya banyak khasiat. Tapi bahagian paling luar kulit bawang mengandungi paling banyak bahan berkhasiat quercetin. Quercetin ni berfungsi sebagai antioksidan, bersifat antikanser & membantu tubuh melawan radikal bebas. Terdapat kajian yang mengatakan quercetin mampu mengurangkan bahaya radikal bebas dalam tubuh akibat nikotin rokok. Selain tu ia gak membantu mengurangi gejala alergi dengan bertindak sebagai antihistamin.

Sebelum masukkan kulit bawang dalam masakan, pastikan kulit bawang dicuci bersih terlebih dahulu ye. Lepas kupas bawang, sebaik²nya rendam kulit bawang dalam air & sedikit cuka selama 5 minit. Tujuannya nak bersihkan jika ada kulat² hitam pada kulit bawang. Sesetengah bawang ada kulat hitam pada lapisan kulit – sejenis fungus dari dalam tanah. Lepas bersihkan, tos kering & simpan dalam peti sejuk (bahagian freezer jika jarang guna). Ambil bila nak guna.

IKLAN

Kadang² bila kat luar, anak terdedah pada asap rokok secara tak sengaja (ketika melalui kaki lima kedai dsbnya), balik tu saya masukkan jugak kulit bawang dalam masakan. Atau bila resdung/alergi teruk, boleh gak rendam sikit kulit bawang dalam air panas. Boleh tambah halia/cengkih/bunga lawang & madu asli jika suka. Minum ketika suam.
Malam tadi pun saya bersin non stop akibat salah makan (alergi), lepas minum air rendaman kulit bawang ni, selesema & mata gatal pun beransur kurang.. Alhamdulillah.. Memang nampak perbezaan tambah kulit bawang ni, kesannya nampak lebih cepat dari biasa (tanpa gunakan kulit bawang).

IKLAN

P /S: Kalau selama ni korang buang je kulit bawang tu, lepas ni bolehlah cuba guna dalam masakan untuk kesihatan lak

Air rendaman kulit bawang untuk alergi/resdung tu boleh pilih salah 1 atau masukkan je apa yang ada.
👉🏻Halia– juga bertindak sebagai antihistamin,
👉🏻Cengkih– kurangkan resdung,
👉🏻Bunga lawang– kurangkan selesema/bersin.

Letak Kulit Bawang Dalam Masakan Untuk Antioksidan Dan Antikanser