Kuala Lumpur, 23 Feb. 2017- Kraftangan Malaysia di bawah Kementerian Pelanconggan dan Kebudayaan Malaysia hari ini mengadakan Majlis perasmian Hari Kraf Kebangsaan yang disempurnakan oleh Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Binti Mansor. Upacara telah berlangsung di Panggung Sari Kompleks Kraf Kuala Lumpur.
Buat julung kalinya, Hari Kraf Kebangsaan ke-15 mengetengahkan paduan kerjasama strategik dari dua buah negeri iaitu Perak dan Terengganu dalam usaha mempromosi industri kraf bagi negeri masing-masing selari dengan penganjurun tahun melawat Perak dan Terengganu 2017.
Seramai 400 usahawan kraf terlibat dalam penganjuran Hari Kraf Kebangsaan ke-15 ini. Antaranya termasuk pengusaha industri tekstil, Hasil rimba, seramik, logam, aneka kraf dan untuk meriahkan suasana demonstrasi dari pengusaha-pengusaha. Antara tarikkan terbaru dalam ekspo kali ini adalah melalui 28 penampilan koleksi pakaian Yang Amat Berbahagia Datin Paduka Seri Rosmah Mansor.
Sepanjang penganjuran yang bermula pada 22 Feb. 2017 sehingga 6 Mac 2017 pelbagai acara telah diaturkan. Ianya termasuklah Jualan kraf, Pameran produk warisan, Kids fun block, persembahan kesenian, Bicara kreatif dan pelbagai lagi.
Rahsia dari IMPIANA, download sekarang di seeNI.
KLIK DI SEENI
Lelong.my Raikan Hari Malaysia
PUCHONG, 15 September 2017: Lelong.my, perintis platform e -dagang tempatan sejak 1998, kini memulakan usaha yang mengujakan untuk mempertingkatkan jenamanya, seiring dengan ulang tahun penubuhan yang ke-20 pada tahun hadapan.
Usaha itu dimulakan dengan penganjuran Karnival Meriah Malaysia Day Bersama Lelong.my. yang diadakan selama dua hari di ruang legar kawasan pejabat korporat Lelong.my di Puchong. Menerusi penganjuran pelbagai aktiviti menarik termasuk ruang niaga pop-up, penjualan makanan dan minuman, demonstrasi lukisan mural komuniti oleh pelukis komik GEMPAK STARZ, Zuan, dan program-program kesenian yang lain, karnival berkenaan membolehkan orang ramai untuk mengenali dan mendekati semula Lelong.my.
Pengarah Urusan dan Pengasas Bersama Interbase Resources Sdn Bhd, Richard Tan menyentuh mengenai kepentingan penganjuran Karnival Meriah Malaysia Day Bersama Lelong.my dalam bulan September.
“Tahun ini menandakan 60 tahun sambutan Hari Kemerdekaan yang diraikan pada 31 Ogos dengan kemeriahan diteruskan dengan sambutan Hari Malaysia pada 16 September. Kedua-dua keraian itu amat signifikan dan sinonim dengan Lelong.my
“Kedua-dua sambutan ini menggambarkan penubuhan Malaysia dan rakyatnya, serta bagaimana kita telah berkembang sebagai sebuah negara yang kaya dengan kepelbagaian dan persamaan. Kita mungkin berbeza daripada segi sifat, penampilan dan personaliti, sama seperti jutaan produk dan perkhidmatan yang boleh anda temui di Lelong.my. Lihat di sebalik perbezaan yang ada dan marilah meraikan keunikan dan kepelbagaian,” katanya dalam ucapan alu-aluan sempena karnival
tersebut.
Lelong.my akan memperkenalkan identitinya yang baharu sebagai sebahagian daripada usaha memperkasakan jenama tersebut dalam tempoh beberapa bulan akan datang. Tan berkata, laman web tersebut akan memaparkan penampilan baharu yang lebih menarik, dinamik dan segar tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan identiti Malaysia yang ada sebelum ini. Ia juga akan diperhalusi untuk memenuhi segenap keperluan penjual dan pelanggan.
“Sebagai sebuah jenama tempatan, kami berbangga kerana dapat mengekalkan kedudukan sebagai penggiat e-dagang yang dominan di Malaysia secara konsisten. Oleh itu, kami akan melakukan yang terbaik untuk membantu peniaga kecil dan sederhana bagi memulakan perjalanan e-dagangmereka di Lelong.my. Bagi pemilik jenama dan rantaian runcit yang lebih besar, kami menyediaan LMall.my untuk memenuhi keperluan mereka. Paling utama, kami ingin menyatakan penghargaan kepada pelanggan yang sentiasa memberi sokongan sejak 19 tahun lalu, mereka yang telah menjadikan Lelong.my sebuah komuniti yang berkembang maju sehingga ke hari ini.
“Dengan menghampiri usia 20 tahun, kami telah melalui pelbagai cabaran dalam mencapai kematangan dan kami berhasrat untuk menyediakan yang terbaik dalam mencapai matlamat untuk menjadikan pelanggan sebagai keutamaan kami serta sebagai komuniti e-dagang yang dipercayai di Asia Tenggara,” jelasnya.
Lelong.my turut memperkenalkan NetPos, sebuah sistem pembayaran lengkap yang membenarkan peniaga untuk menerima pembayaran di luar persekitaran e-dagang. Selain menerima pembayaran menggunakan Visa, MasterCard, MyDebit dan SamsungPay, NetPos turut menyokong Visa PayWave dan MasterCard PayPass.
Rahsia dari IMPIANA, download sekarang di seeNI.
KLIK DI SEENI
Tahu Atau Tidak Perbezaan Topeng Muka?
Topeng muka kategori tiga lapisan dan N95 paling sesuai digunakan sebagai langkah pencegahan wabak coronavirus (COVID-19) kerana mampu menapis kira-kira 95 peratus virus.
Pakar Kesihatan Awam, Dr Hanafiah Bashirun, menjelaskan topeng muka kategori berkenaan boleh menghalang virus terbabit tersebar melalui pengudaraan jika individu terkena titisan cecair dari hidung atau mulut yang dijangkiti COVID-19.
“Topeng muka tiga lapisan boleh didapati pada harga lebih murah berbanding N95. Biarpun topeng muka N95 paling baik, topeng muka tiga lapisan sudah memadai, selain harganya berpatutan. Jenis N95 lebih mahal dan lebih sesuai bagi menghalang jangkitan menerusi ‘airborne’ (udara).
“Topeng muka jenis tiga lapisan adalah jenis yang selalu digunakan pegawai perubatan dan kesihatan,” katanya sambil menambah, topeng muka jenis N95 boleh menapis virus pada kadar 95 peratus, bakteria (100 peratus), debu (100 peratus) dan debunga (100 peratus).
Fungsi topeng jenis tiga lapis pula sama seperti N95, iaitu boleh menapis virus pada kadar 95 peratus, namun hanya menapis bakteria pada kadar 80 peratus, debu (80 peratus) dan debunga (80 peratus).
Beliau tidak menggalakkan penggunaan topeng muka jenis dua atau satu lapisan mahupun jenis karbon yang boleh dibasuh dan digunakan semula kerana hanya boleh menapis virus pada kadar 10 peratus, bakteria (50 peratus), debu (10 peratus) dan debunga 50 peratus.
“Malah, topeng muka jenis karbon hanya sesuai bagi menghalang bau. Topeng muka juga tidak boleh digunakan berulang kali kerana dikhuatiri tercemar dengan virus yang boleh mengancam penggunanya.
“Saya faham keadaan kini amat mendesak lebih-lebih lagi dengan kekurangan bekalan topeng muka di pasaran akibat penularan wabak COVID-19. Jika hanya mampu mendapatkan topeng muka jenis dua atau satu lapisan, saya menyarankan supaya memakainya sebanyak tiga topeng dalam satu masa.
“Berdasarkan cara penggunaan, topeng efektif digunakan dalam tempoh enam jam sahaja dan selepas itu, topeng baharu perlu digunakan, topeng lama perlu dibuang,” katanya.
Mengenai topeng muka jenis kain, Dr Hanafiah berkata, ia tidak sesuai digunakan langsung kerana kadar tapisan bagi menghalang virus dan debu adalah sifar peratus, manakala topeng muka jenis span yang banyak digunakan sebagai perhiasan pakaian juga tidak boleh menghalang virus.
Dalam pada itu, beliau mengingatkan orang ramai bahawa penggunaan topeng muka amat penting dan tujuan utamanya adalah menghalang virus daripada memasuki tubuh melalui mulut atau hidung.
“Kita kena sentiasa berwaspada kerana virus tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Sebab itu kita wajib pakai topeng muka bagi mengelak kita menyentuh mulut atau hidung,” katanya tidak bersetuju dengan pendapat bahawa hanya individu sakit atau mempunyai gejala sahaja perlu memakai topeng muka.
“Dalam keadaan kini, semua orang perlu memakai topeng muka apabila berada di tempat awam kerana kita tidak tahu siapa yang dijangkiti virus berkenaan,” katanya.
Rahsia dari IMPIANA, download sekarang di seeNI.
KLIK DI SEENI
Kehidupan Yang Baik Bermula Dari Gaya Hidup Yang Sihat
IMPIANA bukan sahaja menyajikan hiasa dalaman dan laman yang cantik untuk tatapan mata semua. Malahan IMPIANA juga membantu semua pemilik rumah untuk hidup dalam gaya hidup yang baik dan sempurna bermula dari rumah. Rumah yang cantik dan sempurna pasti memberansangkan minda anda. Siapa setuju?
Kali ini IMPIANA nak kongsikan tentang penjagaan jantung kita. Sememangnya penting dalam kehidupan kita.
Rakyat Malaysia Diajak Sama-sama Melangkah 1 Juta Batu demi Kesihatan Jantung
Acara maya Walk A Million Miles NESTLÉ OMEGA PLUS yang berlangsung sebulan, kembali pada bulan September ini untuk tahun kedua! Tahun ini, jenama berkenaan akan menawarkan rakyat Malaysia peluang untuk melangkah ke arah kesihatan jantung secara selamat walaupun duduk di rumah.
Peneraju kesihatan jantung terkemuka di Malaysia, NESTLÉ OMEGA PLUS bakal memulakan acara ‘walkaton’ tahunannya yang berlangsung selama sebulan menerusi perasmian Walk A Million Miles (WAMM) 2021 pada 29 Ogos 2021 sempena Bulan Jantung Sedunia ini.
‘Walkathon’ maya ini kembali untuk tahun kedua bagi menyebarkan mesej tentang kesihatan jantung di seluruh negara, serta menampilkan isu-isu yang berkaitan termasuk kolesterol tinggi. Kolesterol tinggi yang merupakan faktor risiko utama penyakit jantung menjejaskan 8 juta atau 40% orang dewasa di Malaysia1.
Berikutan situasi pandemik yang kian parah dan pelaksanaan sekatan sosial, rakyat Malaysia kini menghadapi cabaran lebih besar untuk kekal aktif, sekaligus menyumbang kepada gaya hidup tidak aktif, tahap aktiviti fizikal yang rendah, dan akhirnya kesan jangka panjang terhadap kesihatan khususnya kesihatan jantung. Justeru, rakyat Malaysia harus mengorak langkah untuk menjaga kesihatan jantung mereka agar kekal sihat dan kuat bagi mengharungi detik-detik mencabar ini.
Meskipun keadaan tahun ini sungguh mencabar, NESTLÉ OMEGA PLUS tetap menggalakkan rakyat Malaysia untuk memelihara kesihatan jantung dengan senaman yang mudah secara selamat dan selesa di rumah, seperti berjalan kaki, tabatha yang mudah dan tarian kardio, pada bila-bila masa, di mana jua. Sekecil manapun langkah diambil, perubahan tingkah laku dan gaya hidup yang penting kepada rutin harian dapat memberi kesan positif terhadap kesihatan dalam jangka panjang.
Dengan tema ‘Melangkah Bersama, Jantung Dijaga’, Walk A Million Miles tahun ini bertujuan mencapai 1 juta batu, dan menyatukan 30,000 rakyat Malaysia untuk tampil memerangi kolesterol tinggi serta meneruskan perjalanan Malaysia ke arah negara yang sihat jantung, selain membantu mengutip dana untuk pesakit jantung yang memerlukan.
“Kini, kita berada di saat genting untuk meningkatkan kesedaran terhadap amalan gaya hidup yang sihat. Kami telah memperkenalkan ‘walkaton’ maya Walk A Million Miles pertama pada
tahun 2020 dengan keputusan yang sangat memberangsangkan dan kami berjaya mencapai 1.1 juta batu,” demikian kata Juan Aranols, Ketua Pegawai Eksekutif, Nestlé (Malaysia) Berhad.”
“Tahun ini adalah tahun kedua berturut-turut kami kembali dengan acara maya ini, dan kami berazam meneruskan momentum ini, menyatukan lebih ramai rakyat Malaysia untuk menjadi aktif dan menerapkan kesihatan jantung sebagai rutin harian. Sasaran tahun ini adalah untuk menyemarakkan lagi usaha kami dan menyatukan 30,000 rakyat Malaysia di seluruh negara untuk turut serta dalam perjalanan ini,” tambahnya.
Berkongsi visi yang sama untuk mewujudkan negara yang sihat jantung, NESTLÉ OMEGA PLUS telah bekerjasama rapat dengan rakan kesihatannya, Yayasan Jantung Malaysia (YJM) dan Yayasan Institut Jantung Negara (IJNF) selama 21 tahun yang lalu. Setelah mencapai 1 juta batu secara kolektif pada Bulan Jantung Sedunia ini, NESTLÉ OMEGA PLUS akan menyalurkan RM100,000 kepada YJM dan IJNF bagi menyokong para pesakit jantung yang memerlukan.
Lam Pui Yuee, Pegawai Eksekutif Perniagaan, Unit Perniagaan Susu, Nestlé (Malaysia) berkongsi, “Kami sangat berbesar hati dengan keputusan tahun lalu, dengan lebih 16,000 rakyat Malaysia turut serta kami dalam perjalanan ini dan mengambil tindakan perubahan ke arah gaya hidup yang sihat jantung. Malah, ada juga yang meneruskan tabiat positif di luar ruang lingkup cabaran ini. Kami bertekad untuk menginspirasikan lebih ramai rakyat Malaysia turut serta kami dalam Walk A Million Miles tahun ini untuk sama-sama berjalan demi kesihatan jantung mereka, orang yang disayangi serta menyokong satu misi yang murni.”
‘Walkaton’ maya ini akan berlangsung sepanjang bulan September. Peserta yang berminat boleh mendaftar melalui aplikasi mudah alih BookDoc dengan token pendaftaran sebanyak RM10 bagi setiap penyertaan. Peserta berjaya mencapai 150,000 dan 300,000 langkah dalam tempoh kempen akan memenangi jersi dan produk eksklusif dari NESTLÉ OMEGA PLUS, di samping berpeluang memenangi hadiah bagi tiga pemenang mingguan terbaik serta pelbagai hadiah cabutan bertuah yang mengujakan.
“Menetapkan sasaran ‘mini’ setiap hari, tidak kira sekecil mana pun, dapat memberi manfaat jangka panjang terhadap kesihatan anda. Dengan sokongan aplikasi penjejakan seperti BookDoc pada telefon anda atau peranti kecergasan, anda dapat menjejaki kemajuan harian anda secara mudah bagi memastikan anda mencapai matlamat kecergasan anda,” tambahnya. “Selain itu, kami juga mendorong rakyat Malaysia untuk memilih makanan yang sihat jantung bagi menguruskan paras kolesterol mereka, termasuk mengambil dua hidangan NESTLÉ OMEGA PLUS setiap hari.”
Sebagai sebahagian daripada pengurusan kolesterol dalam penjagaan kesihatan jantung, pengambilan dua hidangan NESTLÉ OMEGA PLUS setiap hari yang mengandungi ActiCol®, 1.2g tumbuhan sterol, terbukti berkesan merendahkan kolesterol dengan mengurangkan penyerapan kolesterol dalam badan2.
NESTLÉ OMEGA PLUS mengalu-alukan khalayak ramai untuk menyertai pelancaran acara maya berkenaan pada 29 Ogos 2021, bermula jam 3.00 petang di www.facebook.com/NestleOmegaPlus.
Untuk maklumat lanjut mengenai Walk A Million Miles 2021 dan NESTLÉ OMEGA PLUS, sila layari www.nestle.com.my atau halaman Facebook kami di http://www.facebook.com/Nestle.Malaysia
Rahsia dari IMPIANA, download sekarang di seeNI.
KLIK DI SEENI