Tips hadapi banjir saat musim hujan perlu diketahui semua anggota keluarga, agar ketika banjir datang semua anggota keluarga berupaya mempersiapkan diri dan barang-barang yang harus diselamatkan. Berikut adalah 7 perkara yang perlu anda lakukan segera apabila amaran banjir peringkat awal diterima: 

1. Hindarkan alat elektronik dari air

Tutup dan cabut semua perkakas elektrik anda. Pastikan tiada wayar elektrik yang terjuntai mahupun berselirat di atas lantai. Karang tak pasal-pasal terkena renjatan pulak. Lebih elok, padamkan terus bekalan elektrik keseluruhan rumah pada main box. 

Kalu ada barang-barang di dlam peti sejuk.. keluarkan semua dan letakkan di tempat yang tidak terkena panas matahari. Kalu tak nanti satu hal pulak anda nak kemaskan barang-barang yang telah rosak di dalam peti ais tu. 

langkah ini bukan sekadar menyelamatkan harta diri anda dari terkene renjatan elektrik, malah mampu mengawal ia dari rosak tau. 

2. Selamatkan dokumen penting 

Perkara ke-2 yang wajib anda lakukan adalah selamatkan dokumen penting antaranya sijil-sijil sama ada sijil beranak akedemik dan sebagainya. tak payah pilih-pilih, angkut jer semua. jangan lupa juga, gran tanah dan kerete. simpan dalam satu palastik yang sama. Kalau boleh plastik kalis air. Dan baru simpan dalam beg. 

IKLAN

3. Cabut Bateri Kereta dan Motor 

Air dah mula naik, namun kenderaan anda masih tak di alihkan. Ada yang berani, dalam keadaan banjir tue nak redah jugak untuk selamatkan kenderaan. Tahu tak, walaupun dalam ketinggian air 9 inci, ia pon boleh menggerakkan kenderaan. Jadi untuk atasinya, anda cabutkan sahaja bateri kereta tu seperti yang disarankan oleh pelajar ini.

 


 

IKLAN

4. Hindar keluar di malam hari 

Waktu malam penglihatan terbatas. secara tidak langsung ia menyukarkan pergerakkan anda. Duduk jer diam-diam dirumah melainkan jika keadaan amat mendesak dan anda telah menerima arahan pihak berkuasa untuk berpindah. 

5. Jangan bermandi manda dalam banjir pulak 

Banjir antara waktu paling mengembirakan bagi kanak-kanak. Sebab masa tue die orang rasa macam rumah tepi sungai je. Dalam tak sedar, tiba-tiba bah air banjir datang dan boleh menghanyutkan kanak-kanak tadi. Oleh itu, ibu bapa harus mengawasi dan pantau anak-anak mereka. 

IKLAN

6. Pakai kasut ketika meredah banjir 

Ramai beranggapan perkara ini remeh. Lebih kepada khutir kasut di hanyutkan air dan basah. Sebab tu mereka lebih suka menanggalkan kasut ketika berjalan dalam air. Seklai tak sedar, terpijak benda-benda tajam. Kan dah masalah lain jadinya. 

7. Jaga kebersihan

Ketika musim banjir nilah wabak mudah merebak. Dengan keadaan yang sentiasa lembap, tambahan pula kebersihat tidak dijaga. Pathogen penyakit ni mudah membiak dan cepat. Oleh itu, elak ambil sumber air dari banjir dan pastikan air yang diminum telah dimasak. Makan perlu sentiasa bertutup dan tempat tinggal perlu bersih.