Buah Mangga Kering Gantikan Asam Keping, Serius Sedap, Hari tu, Impiana share buluh yang banyak tak termakan dijadikan manisan macam kismis. Kali ni, kita cerita pasal mangga yang banyak meluruh busuk di tanah pula.

Faham-faham je lah, buah mangga ni kalau dah musim dia berbuah, memang tak tahu dah nak buat apa. Sampai offer jiran-jiran petik je sendiri. Nak-nak kalau jenis mangga kampung atau dipanggil mempelam. Nak makan segar, dah jemu. Buat jeruk pun dah menimbun-nimbun. Apa kata, boleh cuba idea Suez Tiez.

Baca juga: Belimbing Buluh Banyak Tak Termakan, Boleh Buat Manisan Macam Kismis

IKLAN

Selain asam keping dari buah asam gelugor saya biasa guna asam keping homemade dari buah mangga muda (apa2 jenis pun tak kisah). Yang di bawah ni saya guna mangga kuini muda. Sedap buat perapan, buat sup ikan, masak singgang atau buat air untuk minum pun sedap. Asam gelugor tempat saya susah na jumpa.

Kalau buah mangga senang 😂. Kat kampung mak saya memang tak pernah guna asam keping gelugor. Dia guna asam keping buah mangga muda ni je. Saya belajar dan buat sendiri dari dia. Turun temurun memang guna asam keping jenis mangga saja. Caranya seperti di bawah.

IKLAN

1. Pilih hanya mangga muda sahaja (apa jenis pun tak kisah janji jenis yang masam)
2. Kupas kulitnya dan cuci bersih.
3. Potong kecil-kecil dan nipis-nipis seperti contoh di bawah. Kalau tebal nanti lambat nak kering.
4. Keringkan di bawah sinar matahari sehingga betul-betul kering. Biasanya lepas kering ia akan berubah warna gelap seperti di bawah.
5. Dah kering, simpan dalam botol kedap udara untuk tahan lama

IKLAN

Semoga bermanfaat untuk semua sahabat2. Yang minta izin share saya tak kisah dan izinkan. Lebih ramai share lebih ramai dapat manfaat. Harap2 dimusim pkp ni dapat menolong ramai berjimat guna apa yg ada di sekeliling 😊.

Buah Mangga Kering Gantikan Asama Keping, Serius Sedap