Ramai antara kita yang gagal menjaga kebersihan di dapur. Kalau orang dulu-dulu, dapur lah tempat mereka berkumpul seisi keluarga. Makan lepas tu duduk borak dan santai. Sekarang ni dah jarang berlaku situasi macam ni.

Masuk dapur jika perlu sahaja sebab masing-masing bekerja, balik dah penat dan biase makan beli. Memasak bila hujung minggu. Ini antara faktor menyebabkan ruang dapur terabai. Sekali hujung minggu nak kemas, semua benda perlu di uruskan. Kan penat macam tue.

Untuk atasi masalah ini dari berlaku, pastikan anda amal 5 tip mudah ini.

Bersihkan Peralatan sebaik digunakan

Keadaan ini akan menjadikan ruangan memasak tidak terlalu padat dan menjimatkan masa si ibu. Bersihkan dan simpan semula peralatan dan perkakas yang telah digunakan di tempat asal.

Memasak sambil Mengemas

Ini yang best! Beranganlah sekejap ala-ala Master Chef, sebab ibarat akan ada Chef Juri yang datang melawat cara kita bekerja. Kebersihankan diambil kira? Hehe.. Siap masak, siap juga berkemas. Jimat Masa!


Kosongkan Ruang

Cuba lihat dalam majalah  Impiana dan seumpamanya. Ruang table top kan kosong? Hanya ada beberapa barang sahaja yang diletakkan.Table top yang kosong dan kemas sangat-sangat mempengaruhi mood dan suasana dapur supaya kelihatan bersih dan kemas! Jadi, alihkan barang yang tidak patut berada di situ. Yang penting, jangan letakkan barang yang tidak perlu di atas itu. Sebaliknya, simpan ditempat asalnya. Ia akan kekal kemas!



Jangan Tinggalkan Dapur Tanpa Di Kemas

Setiap kali sudah makan bersama ahli keluarga. Jangan biarkan hanya si ibu berseorangan membersih dan mengemas dapur. Atu mungkin ada yang cakap “ahh… kejap lagi lah kemas nak rehat dulu.” Pasti kerja tak sesempurna seawal kita berada di dapur sebelum ditinggalkan buat sementara waktu. Selesai makan, terus cuci pinggan dan kemas dapur. Jangan biar singki berisi, nanti mengundang tikus, lipas dan semut. Lantai pun jangan dilupakan. Pastikan lantai di sapu. Tak lap tak menajdi maslah, tapi bila dah ada melibatkan air atu makan an tumpah, segera lap bagi mengatasi masalah lain.

Libatkan Ahli Keluarga

Rumahtangga dibina atas dasar kebersamaan. Isteri dan Ibu bukan bibik dan bukan kuli! Kita semua bertanggungjawab menjaga dan memelihara rumah bersama-sama. Suami juga perlu bersama membantu. Samada tolong kemaskan, basuhkan atau apa sahaja yang boleh membantu. Bagi ibu yang dah ada anak berusia 7 tahun ke atas, wajib kan mereka membantu anda mengemas walaupun lelaki. Latih mereka untuk mengemas, insyaallah apabila sudah besar, mereka akan ringan tulang membantu!

Dengan mengamalkan tip ringkas dan mudah ini, kuranglah kerja isteri / ibu. Dapatlah mereka berehat pula! Sama-sama meraih dan merebut pahala di dalam rumahtangga. Ibu gembira, semua gembira!

Bagi ibu yang dah ada anak berusia 7 tahun ke atas, wajib kan mereka membantu anda mengemas walaupun lelaki.