Mungkin ramai tak sangka, mesin basuh yang merupakan sebuah alat untuk mencuci, juga perlu dicuci dari masa kesemasa.

Melalui perkongsian Puan Ana Mariana, mesin basuh beliau sudah lama tidak diservis jadi setiap kali mencuci, kebersihan pakaian kelihatan seperti kurang memuaskan dan seringkali sabun basuh masih tidak larut dan melekat di pakaian.

IKLAN

Memandangkan suaminya tiada di rumah, Puan Ana sendiri telah mengerjakan mesin basuhnya dan mencuci sehingga beliau berpuas hati.

Rujuk panduan dengan gambar ini untuk anda yang mahu cuba sendiri keberkesanannya.

SEBELUM

Buka 4 buah skru ini. Kotoran telah jelas kelihatan walaupun baru buka pada bahagian atas

Buka klip di tepi

IKLAN

Cabut bahagian tengah begini

Buka pula skru pada bahagian dalamnya

Cabut bahagian berwarna biru ini

Cabut 4 skru didalam. Mungkin agak ketat kerana sudah berkarat terkena air.

Kemudian barulah boleh bawa keluar bahagian ini. Lihat betapa kotornya dalam ni..Bertahun punya daki berkumpul pada bahagian ini. Macam mana nak bersih baju yang kita cuci tu.

Ni pula bahagian bawah.

Ni bahagian dalam yang belum dibersih

Guna berus untuk buang segala daki yang melekat

Bahagian dalam selepas dibersih

Barulah berkilat

Dah bersih, boleh pasang semula

Siap.. orang perempuan pun boleh buat. Senang je

Nota kaki : Lain model, lain cara membuka dan membersihnya

 

Sumber : Ana Mariana