Berat dan susah nak pasang antara sebab tikar getah makin dilupakan. Kebiasaanya, tikar getah yang dipasang mesti mengelembung atau tidak rata. Perkara ini berlaku disebabkan oleh banyak faktor. Antara faktor utama yang selalu terjadi adalah disebabkan oleh tikar getah yang tidak berkualiti. Oleh itu, untuk mengelak masalah ini berlaku, cuba gunakan teknik-teknik ini:

Beli Tikar Getah Berkualiti

Terdapat pelbagai pilihan tikar getah yang terdapat dipasaran. Ada yang jenis nipis, tebal dan ada pula yang berspan. Tikar yang jenis nipis memerlukan kesabaran sebab kebiasaanya tiakr getah jenis ini cenderung untuk menggelebung dan tidak rata. Tikar getah jenis nipis kebiasaanya menjadi pilihan sebagai alas meja je.

Permukaan Lantai Rata

Pastikan permukaan lantai ekdiaman anda rata dan tidak berlekuk atau berbonggol. Ini antara punca menyebabkan permukaan getah yang di bentang kelihatan menggelebung dan tidak kemas. Jadi, jika ada kesan permukaan lantai tidak rat sebelum dibentang tikar getah, cuba selesaikannya terlebih dahulu. Tidak kiralah sama ada anda simen kan kea tau tambak lah dengan apa-apa yang bersesuaian

Pilih Tikar Getah Bercorak Jalur

Terdapat pelbagai pilihan corak tikar getah di pasaran. Kalua anda nakkan suasan yang sejuk dan nyaman, pilihlah dari jenis corak kayu. Kebiasaanya, pemilik mempunyai masalah untuk memotong tikar getah. Habis senget dipotong. Jika anda memang jenis ada masalah macam tu, cara terbaik adalah pilih corak berjalur untuk mudah dipotong

Sediakan Peralatan Secukupnya

Ni antara masalah yang akan berlaku. Masa nak pasang ada sahaja barang atau peralatan yang tidak mencukupi. Jadi sebelum memasang, pastikan pisau, gunting, pembaris besi dan pita ukur tersedia. Barulah boleh mula memasang. Tanpa peralatan yang cukup, bahagian sudut tidak dibentuk dengan sempurna. Dah Nampak kesan-kesan yang buruk

Cara Pasang

Hampar surat khabar sebelum dibentang tikar getah. Lapisan suratkhabar ini dapat menyerap kelembapan dari lantai konkrit. Nanti tak adalah tiba-tiba bau masam atau berkepam. Disamping itu, pesangan tikar getah perlukan kesabaran. tak boleh terburu-buru untuk mendapatkan permukaan yang rata. Untuk dapatkan bucu yang kemas, boleh tengok video yang disediakan