Serangan dari serangga perosak pada tanaman merupakan salah satu masalah utama yang perlu anda hadapi ketika berkebun. Baru saja nak hidup pokok tu, dah dimakan ulat. Memang rasa nak marah juga lah.

Tapi tahukah anda, perkara ini boleh dibendung dari awal. Berpandukan tip dari video youtube, seorang pengguna Facebook telah mencuba satu petua yang berhasil melenyapkan terus serangga perosak dari mengganggu tanaman.

Mari kita semak perkongsian Puan Suzurina Binti Muda ini ;

PETUA BAWANG PUTIH, RUGI TAK BACA

Ni cara saya tanam bayam brazil dengan bawang putih, cucuk saja bawang putih seulas-seulas @ satu labu bawang putih pun boleh. Kadang saya beli yg dah siap kupas, terus cucuk kat pokok.. macam saya buat tu, nanti bawang putih akan naik hidup sama dengan pokok bayam tu, pokok cili awal2 pun saya buat camni. Boleh juga buat begini pada pokok-pokok yang lain.

Saya dapat video dari youtube.
Dulu saya blend bawang putih & spray tapi lama2 tak terbuat dah, sejak jumpa video tu, tu je saya buat.

Sebelum ni tak boleh makan bayam brazil tu, penuh ulat beluncas halus, geli pulak. Siput pun tak suka kot bau ni, sebab takde dah siput halus-halus & besar.

Bukan binatang lari, hantu pun lari bau bawang putih ni
Alhamdulillah, sekarang ni dah cantik bayam brazil saya..

Semoga perkongsian ilmu ini bermanfaat buat semua yang membaca. Selamat mencuba!