Antara masalah yang sering dihadapi di dapur adalah apabila bahan yang dibeli tidak tahan lama dan terpaksa dibuang kerana sudah layu atau lembik. Kadang-kadang, tak sempat guna pun!

Pasti ramai yang pernah berhadapan situasi begini. Kita ingat beli semua bahan sekali, tak perlu lah nak ulang alik ke pasaraya setiap hari. Tapi malangnya, agak sukar nak kekalkan kesegaran sesetengah bahan seperti daun sup, lengkuas, serai dan cili.

Melalui perkongsian Puan Suhana Mat Rasu ini, beliau tunjukkan rahsia cara penyimpanan bahan mentah tersebut agar tahan lama sehingga berbulan-bulan!

Menarik kan? Jom lihat selanjutnya..

SENANG, SEGAR, JIMAT

Cara penyimpanan yang berkesan untuk tempoh masa lama bagi bahan-bahan masakan yang mesti ada di dapur tapi kadang kita guna sikit je

1.Daun Sup

-Pokok daun sup perlu di simpan di dalam botol plastik (bekas minuman 1.5L) dan diletakkan didalam peti ais
-Caranya..potong 2 botol minuman..masukkan pokok daun sup dan tutup. Penting utk memastikan air diletakkan sedikit sahaja setakat cecah pada HUJUNG AKAR sahaja.Air yg banyak akan menyebabkan bahagian batang pokok tenggelam dan batang daun sup jadi lembik dan busuk
-Pokok yg disimpan dengan kaedah ni dapat bertahan lebih dari sebulan

2.Lengkuas dan Serai

– Disimpan di dalam botol kaca dan di isi dengan air sehingga tenggelam keseluruhan lengkuas dan serai tersebut
-Air boleh ditukar 2 minggu sekali atau ikut keperluan
-Perlu disimpan dalam peti ais dan mampu bertahan berbulan lamanya

3.Cili Api dan Lada Merah

-Cili api dan lada merah perlu dibuang tangkai terlebih dahulu sebelum disimpan utk mengelakkan tangkai menjadi lembik sekaligus menyebabkan cili dan lada menjadi busuk
-Disimpan dalam bekas bertutup yg di alas dengan tisu dapur atau kertas surat khabar
-Setiap kali menggunakan bahan ini..rajin2 kan diri utk lap penutup bekas simpanan cili supaya wap2 air hilang dan salin tisu dan kertas jika dah terlalu basah
-Simpan dalam peti sejuk InshaaAllah akan tahan lama

Bahan2 yg disimpan dengan cara yg betul akan dapat bertahan lama. Di samping memudahkan dan mengelakkan pembaziran, duit belanja dapur kita juga dapat dijimatkan. Selamat mencuba