
Memiliki kediaman yang indah dan selesa merupakan impian bagi setiap insan yang mengimpikan kehidupan bahagia bersama keluarga tersayang. Namun, tidak semua orang mampu merealisasikan cita-cita tersebut. Pelbagai kekangan serta proses perlu dilalui sebelum seseorang itu layak untuk membeli rumah.
Terdapat beberapa perkara penting yang perlu anda pertimbangkan sebelum membuat keputusan untuk membeli sesebuah kediaman. Ini adalah bagi menjamin pelaburan yang dilakukan tidak sia-sia dan rumah yang dibeli boleh didiami untuk jangka masa yang lama.
Antara perkara yang perlu anda semak termasuklah :
1.Beli rumah yang mempunyai akses mudah ke lebuhraya.
Lebuhraya berfungsi untuk mengurangkan masa perjalanan dan kesesakan lalu lintas. Hartanah yang mempunyai kemudahan ini juga boleh meningkat daripada sudut permintaan serta nilai sewaan.
2. Kaji terlebih dahulu kawasan persekitaran.
Selain dari faktor geologi, faktor keselamatan juga harus diambil kira bagi membeli rumah kediaman atau rumah untuk pelaburan. Cuba pilih kawasan persekitaran yang sesuai dan selamat.
3. Lihat kemudahan atau fasiliti yang disediakan.
Bagi melancarkan kehidupan seharian, faktor kemudahan memainkan peranan yang penting. Pilih kawasan yang berdekatan dengan kemudahan awam yang menjadi prioriti korang mengikut keinginan dan gaya hidup. Sebagai contoh, jika korang ingin membeli untuk kediaman keluarga, kemudahan seperti sekolah dan pasaraya yang berdekatan dengan hartanah yang ingin dibeli akan memberi lebih manfaat.
Impian anda untuk miliki rumah sendiri bakal menjadi realiti dengan EcoWorld #SENANGjer, menjanjikan rumah idaman seindah kayangan.
Untuk makluman lanjut #SENANGjer, layari www.ecoworld.my/hope/#senangjer atau kunjungi galeri EcoWorld hari ini juga!
Tahu Atau Tidak Perbezaan Topeng Muka?

Topeng muka kategori tiga lapisan dan N95 paling sesuai digunakan sebagai langkah pencegahan wabak coronavirus (COVID-19) kerana mampu menapis kira-kira 95 peratus virus.
Pakar Kesihatan Awam, Dr Hanafiah Bashirun, menjelaskan topeng muka kategori berkenaan boleh menghalang virus terbabit tersebar melalui pengudaraan jika individu terkena titisan cecair dari hidung atau mulut yang dijangkiti COVID-19.
“Topeng muka tiga lapisan boleh didapati pada harga lebih murah berbanding N95. Biarpun topeng muka N95 paling baik, topeng muka tiga lapisan sudah memadai, selain harganya berpatutan. Jenis N95 lebih mahal dan lebih sesuai bagi menghalang jangkitan menerusi ‘airborne’ (udara).
“Topeng muka jenis tiga lapisan adalah jenis yang selalu digunakan pegawai perubatan dan kesihatan,” katanya sambil menambah, topeng muka jenis N95 boleh menapis virus pada kadar 95 peratus, bakteria (100 peratus), debu (100 peratus) dan debunga (100 peratus).
Fungsi topeng jenis tiga lapis pula sama seperti N95, iaitu boleh menapis virus pada kadar 95 peratus, namun hanya menapis bakteria pada kadar 80 peratus, debu (80 peratus) dan debunga (80 peratus).
Beliau tidak menggalakkan penggunaan topeng muka jenis dua atau satu lapisan mahupun jenis karbon yang boleh dibasuh dan digunakan semula kerana hanya boleh menapis virus pada kadar 10 peratus, bakteria (50 peratus), debu (10 peratus) dan debunga 50 peratus.
“Malah, topeng muka jenis karbon hanya sesuai bagi menghalang bau. Topeng muka juga tidak boleh digunakan berulang kali kerana dikhuatiri tercemar dengan virus yang boleh mengancam penggunanya.
“Saya faham keadaan kini amat mendesak lebih-lebih lagi dengan kekurangan bekalan topeng muka di pasaran akibat penularan wabak COVID-19. Jika hanya mampu mendapatkan topeng muka jenis dua atau satu lapisan, saya menyarankan supaya memakainya sebanyak tiga topeng dalam satu masa.
“Berdasarkan cara penggunaan, topeng efektif digunakan dalam tempoh enam jam sahaja dan selepas itu, topeng baharu perlu digunakan, topeng lama perlu dibuang,” katanya.
Mengenai topeng muka jenis kain, Dr Hanafiah berkata, ia tidak sesuai digunakan langsung kerana kadar tapisan bagi menghalang virus dan debu adalah sifar peratus, manakala topeng muka jenis span yang banyak digunakan sebagai perhiasan pakaian juga tidak boleh menghalang virus.
Dalam pada itu, beliau mengingatkan orang ramai bahawa penggunaan topeng muka amat penting dan tujuan utamanya adalah menghalang virus daripada memasuki tubuh melalui mulut atau hidung.
“Kita kena sentiasa berwaspada kerana virus tidak boleh dilihat dengan mata kasar. Sebab itu kita wajib pakai topeng muka bagi mengelak kita menyentuh mulut atau hidung,” katanya tidak bersetuju dengan pendapat bahawa hanya individu sakit atau mempunyai gejala sahaja perlu memakai topeng muka.
“Dalam keadaan kini, semua orang perlu memakai topeng muka apabila berada di tempat awam kerana kita tidak tahu siapa yang dijangkiti virus berkenaan,” katanya.
The Makeover Guys, Penjenamaan Semula Lebih Menyeronokkan

The Makeover Guys ditubuhkan pada tahun 2015, The Makeover Guys (TMOG) ialah syarikat penyelesaian hartanah yang menawarkan perkhidmatan pengubahsuaian semula strategik kepada para individu, terutamanya pelabur hartanah yang mahu menyewakan unit-unit mereka kepada penyewa. Terkenal dengan pendekatan syarikat yang kreatif dan unik terhadap penghiasan semula hartanah, TMOG telah membantu lebih 4000 orang pemilik rumah sepanjang 6 tahun yang lalu untuk mengubah kediaman mereka menjadi unit yang dihias oleh pereka hiasan dalaman melalui pengubahsuaian pintar yang menggunakan formula yang mengimbangi nilai estetika dan ciri praktikal sebuah ruang dalaman. Pasukan TMOG beroperasi di empat buah badar utama di Malaysia iaitu Lembah Klang, Johor Bahru, Kuching dan Kota Kinabalu.

The Makeover Guys (TMOG), penyedia perkhidmatan hiasan rumah yang terkemuka di Malaysia telah melancarkan identiti visual baharu dalam usaha penjenamaan semula syarikat bagi menampilkan usaha TMOG dalam meningkatkan kualiti produk dan perkhidmatan. Inisiatif penjenamaan semula ini turut disertai dengan pelancaran “Seriously Cereal”, tema rekaan dalaman dalam tempoh yang terhad yang hanya ditawarkan kepada pelanggan sehingga 30 April 2022.

Perkhidmatan mesra bajet yang ditawarkan oleh syarikat sentiasa membantu para pelabur hartanah memperoleh kadar sewa dan hasil yang lebih tinggi untuk unit-unit mereka. Selain itu, TMOG menawarkan rekaan hiasan semula rumah “berkualiti Instagram” pada kadar yang mampu untuk pemilik kediaman yang tinggal di rumah mereka sendiri. TMOG juga terkenal dengan proses pengubahsuaian rumah tanpa masalah dalam masa 30 hari berbanding tempoh berbulan-bulan yang diambil oleh syarikat hiasan semula yang lain.

Pelaksanaan penjenamaan semula TMOG juga termasuk logo baharu yang menampilkan maskot yang lebih mesra dan menyeronokkan bertujuan menarik minat pemilik rumah muda. Warna kuning telah dipilih sebagai warna hero yang baharu untuk mewakili syarikat. Melalui maskot, warna dan identiti visual yang baharu, TMOG membawakan pendekatan jenama yang kreatif, memiliki reka bentuk, menyeronokkan dan menarik.
“Perkhidmatan dan produk kami sentiasa direka untuk mencerminkan The Makeover Guys sebagai sebuah syarikat hiasan semula kediaman yang mampu milik dan boleh dipercayai. Kami juga mengutamakan pengalaman tanpa masalah yang dipacu oleh teknologi menerusi platform reka bentuk pengalaman pelanggan (CX) kami. Selepas mendapat kepercayaan dalam industri dan jumlah pelanggan yang semakin meningkat, syarikat memerlukan imej baharu untuk mencerminkan keupayaan kami membuat inovasi dan menyesuaikan diri untuk berubah terutama sekali dalam tempoh selepas pandemik,” kata Gavin Liew, Rakan Pengurus dan Pengasas Bersama The Makeover Guys.
Pendekatan Organik ‘Seriously Cereal’
Sempena dengan inisiatif penjenamaan semula, TMOG memperkenalkan tema reka bentuk dalaman “Seriously Cereal” edisi terhad yang diilhamkan oleh elemen-elemen semula jadi dan organik dalam reka bentuk tema. Tema ini memberi penekanan terhadap warna-warna semula jadi dan mesra seiring dengan trend reka bentuk dalaman global masa kini.

Seriously Cereal menampilkan tona warna termasuk warna coklat seperti bijirin, warna beige seperti rumput pampas dan warna-warna semula jadi yang lain. Pada masa yang sama, TMOG turut menggabungkan perabot organik dengan bentuk yang unik sebagai penampilan menarik yang mewakili jenama TMOG.
Pemilik kediaman yang memilih tema rekaan dalaman Seriously Cereal akan menerima pengubahsuaian bagi dinding utama, perabot, hiasan rumah, lantai, katil dan peralatan tidur, langsir, kabinet dan bahagian dapur serta lampu dan kipas.

“Menerusi pemerhatian terhadap trend global, kami mendapati gaya hiasan kini lebih menjurus kepada pilihan warna yang lebih inklusif dan reka bentuk masa hadapan. Langkah seterusnya bagi The Makeover Guys adalah memberi tumpuan kepada mencipta tema baharu yang neutral jantina, berfokuskan kedamaian dan mesra alam. Pengguna kini semakin mendekati alam semula jadi dan perubahan gaya hidup ini akan membuatkan mereka memilih ruang kediaman tenang dan santai yang meraikan kehidupan yang lebih ringkas,” tambah Gavin lagi.
Seriously Cereal akan menjadi tema baharu yang menarik dalam pelbagai pilihan reka bentuk hiasan dalaman yang ditawarkan oleh TMOG untuk para pemilik kediaman hari ini. Antara pilihan tema reka bentuk lain yang ditawarkan termasuklah Odette, Symphony, Bold Latte, Muji, Executive, Urban Zen, Minimalist Grey dan Urban Chic.


Untuk mengetahui lebih lanjut tentang The Makeover Guys, sila layari www.themakeover.my.

Pendingin Hawa DUALCOOL Dengan Dual Inverter Compressor Dilancarkan

Sehubungan dengan tema “Creating a Better Life”, jenama elektronik terkemuka, LG Electronics Malaysia telah memperkenalkan penghawa dingin DUALCOOL terbaharu mereka. Disambut dengan positif semasa majlis pelancaran, produk terbaru daripada LG telah berjaya mengukuhkan kedudukan mereka sebagai antara pengeluar produk perkakas rumah utama dunia.
Berucap di majlis pelancaran, Kim Kyutae, Pengarah Urusan LG Electronics Malaysia berkata, “Kami tidak mahu berpuas hati dengan hanya menjadi cukup bagus. Kami mahu menjadi kebih. Dengan mahu menjadi lebih bagus, kami mula berinovasi. Oleh yang demikian, LG berjaya merangkul tempat pertama sebagai penghawa dingin Inverter No. 1 di dunia – kecuali China* (Sumber: Euromonitor International Limited, Per Air Conditioners category definition, retail sales by volume 25). Kami percaya ini adalah suatu kelebihan yang kami boleh gunakan untuk menarik perhatian pelanggan.
“Dengan penambahan terbaharu kami, barisan penghawa dingin DUALCOOL boleh memberi perkhidmatan kepada pengguna kami dengan lebih baik, memberi peluang untuk mereka menjalani kehidupan yang lebih baik, dipenuhi dengan kegembiraan dan keselesaan di dalam rumah mereka.
PENYEJUKAN LEBIH BAIK, PENJIMATAN TENAGA
- Dengan sistem penjimatan tenaga LG’s Dual Inverter Compressor, pengguna boleh menjimatkan 70% lagi tenaga, berbanding dengan pemampat konvensional. Penghawa dingin LG DUALCOOL juga mengeluarkan udara 40% lebih pantas, memberikan pengguna prestasi yang terbaik sementara masih memainkan peranan dalam penjimatan tenaga. (Sumber: TUV Rheinland, Verification on Fast Cooling & Power Saving Rate)
KETAHANAN: Nikmati faedah LG DUALCOOL dengan Gold Fin™ & waranti selama 10 tahun
- Gold Fin™ ialah teknologi lapisan paten anti hakisan LG. Gold Fin™ memastikan permukaan lapisan lebih tahan kepada hakisan dan meningkatkan ketahan penukaran haba untuk jangka masa yang lebih lama.
- Dengan waranti 10 tahun untuk pemampat penghawa dingin LG DUALCOOL, pengguna boleh menikmati faedah penghawa dingin LG pada tempoh masa yang lama.
SMART THINQ MENYENANGKAN SEMUA
- Pengguna boleh mengakses dan mengawal penghawa dingin mereka di mana-mana dan pada bila bila masa sahaja hanya dengan satu sentuhan pada telefon pintar mereka*. Sama ada mereka menggunakan lebih daripada satu peranti untuk penghawa dingin mereka atau sebaliknya, aplikasi kawalan peralatan rumah eksklusif LG ini direka untuk memberi kemudahan kepada kehidupan pengguna, dengan hanya memerlukan satu sentuhan pada telefon pintar mereka sahaja.
- Pengguna juga boleh menjalankan diagnosis pintar melalui telefon pintar mereka, dengan menerima maklumat tentang penghawa dingin mereka dalam bentuk gambar, dimana ianya boleh dihantar kepada juruteknik servis. Penghawa dingin tersebut juga mampu mengesan tahap kerendahan bahan penyejuk yang boleh menyebabkan kesejukan yang rendah dan kegagalan mekanikal.
*Kesemua peranti mesti mempunyai sambungan Internet
SEMUDAH 1, 2, 3
- Reka bentuk LG DUALCOOL yang moden dan nipis memudahkan proses pemasangan. Tanpa menghiraukan persekitaran dan jumlah orang yang terlibat dalam proses pemasangan, pemasangan penghawa dingin boleh dilakukan dengan lebih banyak dalam masa yang singkat.
- Dengan prestasinya yang amat baik dan kecekapan tenaga yang tinggi, proses pemasangan DUALCOOL yang mudah ini mampu menjimatkan masa dan usaha juruteknik serta mereka yang terlibat dalam proses perbaikan.