Nak beli sebuah rumah walaupun sekecil dan semurah mana pun sekarang ni bukan nya mudah. Pelbagai aspek yang perlu diteliti dan dikaji. Jika semberono je membeli, silap-silap kita yang akan rugi. Paling menyedihkan, ada juga yang ditipu.

Orang yang gaji RM 3K sebulan pun belum tentu mampu memiliki rumah sendiri. Ini kan lagi untuk memiliki hartanah di usia yang muda. Kalau mak pak kita bukan orang kaya, jangan harap lah kan.

Namun baru-baru ini, perkongsian di laman tweeter di akaun seorang gadis yang menggelarkan diri Cek Ifa berjaya menarik perhatian apabila ia berja memiliki sebuah hartanah yang bernilai RM 500K di usia 24.

WOW! Hebatkan. Namun Cek ifa yang menetap di Kedah ni tak kedekut berkongsi pengalaman dan cara macam mana dia berjaya memiliki sebuah hartanah yang boleh dikatakan mewah di usia muda.

1. Berniaga kecil-kecilan

Seawal usia 17 tahun (lepas SPM) Cek ifa dah mula buat perniagaan kecil-kecilan dan duit tersebut disimpan dalam bank walaupun sedikit.Ia penting untuk membuktikan kepada bank wujudnya transaksi. Kata Cek Ifa, kalau nak ambil pun jangan bagi sampai kosong simpanannya. Tinggalkan sedikit.

Kalau ada modal lebih, boleh buka akaun atas nama perniagaan. Bank lebih yakin walaupun perniagaan nya kecil sahaja.

2. Simpan duit Overtime

Bila dah mula kerja, Cek Ifa buat overtime. Die kata walaupun jumlah OT RM50 / bulan pun bank ambil kira dan duit itu disimpan.

IKLAN

3. Melabur dalam ASB

Walaupun ada bank mengatakan ASB adalah beban atau expenses, tapi ada setengah bank kira ia sebagai pendapatan dan simpanan tetap. Jadi bila nak buat loan rumah boleh mohon pada bank yang anggap ASB sebagai simpanan tetap atau pendapatan tadi.

4. Pemilihan pemaju yang tepat

Cari pamaju yang tanggung semu kos seperti bayaran guaman dan lain-lain, Rumah yang ditawarkan rebate pun wajib menjadi pilihan.Seperti Cek Ifa, dia hanya perlu bayar 1% dari deposit 10% sebab tadi telah di beri rebate.

5. Beli rumah yang tak siap lagi

Kaedah ini IMPIANA tengok agak membahayakan. Tapi kalau pemaju tersebut diyakini dan bukan pemaju-pemaju yang cokia punya, tak ada risiko.Kebanyakkan pemaju ada yang jual perumahan masa belum pecah tanah pun lagi. Masa ni lah harga memang jauh berbeza. Ini lah cara pemaju menarik minat pembeli.

IKLAN

Macam Cek Ifa, dia beli rumah tu 2 tahun lepas masa tu baru peringkat pecah tanah sahaja. tapi kini nilai hartanah yang dibeli setelah mula diduduki telah mencecah RM 500K.

Tapi nak dapat peluang-peluang macam ni Cek Ifa kata kene salalu survey. Tapi kalau ada pameran-pameran hartanah tue boleh juga pergi tengok-tengok. Nak beli rumah ni tak boleh terburu-buru.

6. Tekad dan azam

Cek Ifa ni, dia dah tanam kan azam sejak umur 19 tahun untuk memiliki sebuah rumah pada usia sebelum 25. Jadi bila anda punya azam, apa pun yang nak di lakukan anda akan jadikan azam tadi sebagai pendorong. Nak keluarkan duit lebih-lebih pun takut.

IKLAN