Jika dulu, penggunaan perincian wainscoting hanya digunakan oleh kediaman orang kaya sahaja. Namun tidak sekarang. Dengan tawaran harga terbaik, ramai pemilik sanggup berhabis duit, janji rumah idaman dapat dimiliki. Sebenarnya anda tak perlu lantik kontraktor untuk pasang wainscoting ni. Sebab ia amat mudah untuk dipasang dan tidak memerlukan peralatan khas. Tambahan, barangnya mudah diprolehi. Nak tahu macam mana cara pasang wainscoting dengan mudah? Jom kita tengok tutorial yang telah disediakan oleh geng dekor norhana yusuf.

 

Assalamualaikum, Seperti yang saya janjikan untuk semua yang bertanya. Antara barang dan peralatan yang boleh digunakan (saya tulis “boleh digunakan” sebab ada 1 barag saya tak guna tapi dah siap beli & tak mahir pakai) dalam proses DIY wainscoting ni. kos saya agak murah sikit sebab saya tak perlu beli cat dinding tu lagi, pakai apa ada je.Gambar berus cat & simen putih atau filler tak ade dalam ni sebab dah buang.Filler gunanya untuk touch up bahagian hujung cantuman kayu yang kurang kemas atau ada ruang antara cantuman kayu sebelum kemaskan dengan cat.

1. Peralatan menukang yang boleh digunakan. Gam atau silicon tu saya dah terbeli dan pakai untuk kayu yang pertama saya lekat di dinding.Oleh kerana tak reti pakai, dinding jadi comot. Siap ada cat terkopek. Akhirnya saya pakai paku sahaja

Silicone, tukul besi, Jigsaw mata halus, pita pengukur, pembaris sesiku

2. Cat dinding ikut keperluan dan tema yang diimpikan

3. Cat kayu untuk dialis pada bingkai wainscoting

4. Paku kayu yang halus 2 inci digunakan untuk mengukuhkan kayu wainscoting

5.saiz kayu yang digunakan untuk buat wainscoting adalah seperti berikut

– CW0045N9 nyatoh timber strip.jenis tebal sikit. Harga RM10.35 sebatang tanpa GST

– CW0017N8 nyatoh timber strip.sebatang RM5.60 tanpa GST

Contoh potongan kayu. Kayu perlu dicat dan kering kan sebelum dipotong mahupun paku kat dinding. Selepas dipaku, wainscoting perlu di touch up dengan filler pada bagian cantuman berongga dan cat untuk menutup cela. Guna berus watercolor untuk tujuan touch up cat untuk nampak kemas.

Untuk bahagian pembahagi atau bolder, Double Kan sahaja kayu wainscoting

Ini jumlah kayu wainscoting yang saya beli