Monyet, antara ancaman utama dikebun. Kalau dimakan betul-betul, tak apa lagi. Ni banyaknya hanya menginaya tanaman. Rosak begitu sahaja. Sebelum ini, impiana pernah kongsikan resepi bancuhan ubat gegat dan belacan untuk cegah kehadiran monyet perosak tanaman. Namun, ramai yang kata petu tu sekejap je ok. Lama-kelamaan, monyet adh lali dan datang semula merosakkan tanaman. Apa kata, kita cuba resepi tangkal azimat en Hadi Tamyis ni.

TANGKAL AZIMAT

Tangkal azimat utk menghalau monyet. InshaAllah monyet main jauh2 sebab bau kuat yg kurang menyenangkan. Kena kat tangan atau pakaian pun melekat

IKLAN

Ramuan :
– Belacan
– Kapur barus (ubat gegat)
Nisbah 1:1

IKLAN
IKLAN

Cara-cara:
Hancurkan kapur barus sampai jadi serbuk dan gaul rata dgn belacan. Bau dia mmg kuat, pakai sarung tgn waktu nak menggaul. Kemudian ikat mcm dalam gambar, dan gantung dilaluan yg biasa monyet lalu.
InshaAllah, dgn izin Allah monyet main tempat lain.