Setiap kejadian yang dicipta oleh Maha Pencipta pastinya ada manfaat sama ada ianya tersurat mahupun tersirat. Di mana, kadang-kala manusia tidak nampak jika tidak mahu ambil tahu.

Buat mereka yang mempunyai halaman rumah yang luas, sudah tentu akan dibentangi dengan hamparan rumput yang banyak. Dan kalau tidak ditebas makin panjanglah rumput-rumput ‘degil’ ni.

Sebagaimana perkongsian saudara Abi Chai mengenai rumput sambau, yang sebenarnya memberikan banyak khasiat kepada manusia.

Setiap kejadian yang dicipta oleh Maha Pencipta pastinya ada manfaat sama ada ianya tersurat mahupun tersirat. Di mana, kadang-kala manusia tidak nampak jika tidak mahu ambil tahu.

Buat mereka yang mempunyai halaman rumah yang luas, sudah tentu akan dibentangi dengan hamparan rumput yang banyak. Dan kalau tidak ditebas makin panjanglah rumput-rumput ‘degil’ ni.

Sebagaimana perkongsian saudara Abi Chai mengenai rumput sambau, yang sebenarnya memberikan banyak khasiat kepada manusia.

RUPANYA RUMPUT SAMBAU ‘DEGIL’ YANG SELALU DITEBAS ADA BANYAK KHASIAT MERAWAT PENYAKIT!

Namanya rumput sambau. Biasanya orang akan racun atau tebas buang je. Sebenar kalau tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah.

Alamakkk melalut pulak saya ya…tidaklah. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

ANTARA KHASIAT POKOK SAMBAU

1. AKAR

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut, usus.

  • Merawat cirit birit
  • Merawat deman panas
  • Penyakit hati
  • Meranggang pengeluaran peluh

2. DAUN

IKLAN

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu-ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masalah usus serta mengelakkan kecacingan.

3. SELURUH BAHAGIAN

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat…

  • Pundi kencing
  • Melawaskan kencing
  • Merawat artritis
  • Badan panas
  • Bengkak telor
  • Cirit
  • Deman kuning
  • Penyakit hati
  • Radang paru paru
  • Radang pundi kencing
  • Merawat gigi dan gusi

BERKHASIAT BUAT RAMBUT JUGA…

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut, merawat kelemumur, mengurangkan rambut gugur dan merangsang pertumbuhan rambut.

KEGUNAAN LAIN!

  • Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.
  • Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung.
  • Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu, sikit sikit. Mengantuk nak tulis banyak-banyak. Kalau menulis pun mengantuk, membaca lagi lah mengantuk.

Menjengah di ruangan komen, setelah netizen mengetahui khasiat rumput ini maka terjawablah persoalan mereka, mengapa kucing suka mengunyah rumput sambau selepas beranak. Kucing awal-awal lagi dah tahu, kita saja yang lalai~

Setiap kejadian yang dicipta oleh Maha Pencipta pastinya ada manfaat sama ada ianya tersurat mahupun tersirat. Di mana, kadang-kala manusia tidak nampak jika tidak mahu ambil tahu.

IKLAN

Buat mereka yang mempunyai halaman rumah yang luas, sudah tentu akan dibentangi dengan hamparan rumput yang banyak. Dan kalau tidak ditebas makin panjanglah rumput-rumput ‘degil’ ni.

Sebagaimana perkongsian saudara Abi Chai mengenai rumput sambau, yang sebenarnya memberikan banyak khasiat kepada manusia.

Baca juga: DIY Lantai Pasang Vinyl Guna Sticker RM2 Kedai Eco Stail Herringbone, Cantik!

RUPANYA RUMPUT SAMBAU ‘DEGIL’ YANG SELALU DITEBAS ADA BANYAK KHASIAT MERAWAT PENYAKIT!

Rumput Sambau ‘Degil’ Walaupun Sudah DiTebas Beribu Kali, Sebaliknya Ada Khasiat Merawat Penyakit!

Namanya rumput sambau. Biasanya orang akan racun atau tebas buang je. Sebenar kalau tak tahu kegunaan serta khasiat memanglah nampak tak berfaedah dan tak bermanfaat rumput ni. Sebab tu tahu dan paham bukan dok kat sijil dan seberapa jauh jarak tempat belajar dengan rumah.

Alamakkk melalut pulak saya ya…tidaklah. Cuma nak bagi semangat supaya cintai ilmu warisan kita.

IKLAN

ANTARA KHASIAT POKOK SAMBAU

1. AKAR

Air rebusannya diminum dapat mengecutkan perut, usus.

  • Merawat cirit birit
  • Merawat deman panas
  • Penyakit hati
  • Meranggang pengeluaran peluh

2. DAUN

Cecair yang diperah dari daunnya kemudian ditelan mentah oleh ibu-ibu yang baru melahirkan dapat memudahkan keluar uri dan merawat masalah usus serta mengelakkan kecacingan.

3. SELURUH BAHAGIAN

Air rebusannya jika dimimum mampu merawat…

  • Pundi kencing
  • Melawaskan kencing
  • Merawat artritis
  • Badan panas
  • Bengkak telor
  • Cirit
  • Deman kuning
  • Penyakit hati
  • Radang paru paru
  • Radang pundi kencing
  • Merawat gigi dan gusi

BERKHASIAT BUAT RAMBUT JUGA…

Air rebusannya jika dicampur dengan akar sintuk dapat digunakan untuk mencuci rambut, merawat kelemumur, mengurangkan rambut gugur dan merangsang pertumbuhan rambut.

KEGUNAAN LAIN!

  • Batang yang matang dan tua dianyam sebagai bakul atau apa apa alat perhiasan dan ritual.
  • Bijinya sebagai makanan ayam itik dan burung.
  • Akarnya diguna sebagai alat merenjis bertepung tawar untuk mengubati beberapa jenis penyakit.

Dah la tu, sikit sikit. Mengantuk nak tulis banyak-banyak. Kalau menulis pun mengantuk, membaca lagi lah mengantuk.

Menjengah di ruangan komen, setelah netizen mengetahui khasiat rumput ini maka terjawablah persoalan mereka, mengapa kucing suka mengunyah rumput sambau selepas beranak. Kucing awal-awal lagi dah tahu, kita saja yang lalai~

Sungguh besar ciptaan-Nya. Semoga bermanfaat kepada semua.

Sumber: Facebook Abi Chai