Rumput atau rumpai walaupun kelihatan tiada kegunaan, ia sebenarnya banyak manfaat kepada kesihatan. Seperti tanaman liar yang dikongsikan oleh Ladang Sayur Fertigasi Durian Tunggal – APN

Alhamdulillah, sedikit perkongsian. Terima kasih kepada pekerja mesin rumput yang tidak mesin pokok ini ketika membersihkan sisi jalan raya. Boleh dikatakan rezeki juga kerana pokok ini tumbuh liar di luar pagar rumah, tepi jalan pula tu. Boleh tinggi berbunga hingga cecah bawah lutut. Yang pelik kambing dan lembu tak sentuh dia pula sampai tinggi camnie 🤔. Agaknya x sedap di tekak mereka sebab wangi sangat kot 👻

IKLAN

Kalau tuan/puan nak tahu, pokok ini adalah salah satu dari spesis Lemon Basil 🌿 @ Kemangi . Bau nya agak wangi dan selalu juga digunakan dalam masakan sebagai penambah perisa. Bunga saiz kecik tapi rimbun dan cantik menjadi tarikan bagi cik kelulut 🐝 yang kesiannya telah menjadi rezeki kepada sang labah-labah🕷️ di bawah daun. Bila kita lihat kelulut singgah bunga pokok nie, jadi tak hairan lah kalau tuan/puan tengok tokey madu kelulut tanam lemon basil nie banyak keliling laman mereka selain dari pokok air mata pengantin, bunga taik ayam dan banyak lagi.

IKLAN

Bila tuan/puan tengok dekat bunga dia pula ada nampak mcm semut🐜 tapi jangan tertipu ya, semut tak jalan asing2 mcm tu dan bermain bunga sahaja ya sebab semut biasa kan jalan mcm keretapi. Kalau tuan/puan nak tahu, ini la dia Kutu Thrip, salah satu musuh besar bagi petani kita di Malaysia lagi2 petani yang tanam pokok dari jenis Solanacea iaitu Cili Besar🌶️, Cili Padi, Terung🍆. Tiga-tiga pokok ini satu family dan share penyakit dan perosak yang sama. Selain lalat putih dan hamama, kutu thrip juga boleh menyebabkan daun cili/terung kerinting ya. Kalau terung, buah akan jadi bergaris macam karat karat. Sebab tu petani akan selalu pastikan kawasan kebun mereka bersih. Kalau boleh bila tanam terung, terung je la ada situ tak boleh campur pokok bunga2 lain ke rumput panjang ke sebab salah satu isu dia ini lah jadi perumah bagi perosak.

IKLAN

Jadi tuan/puan yang ada tanam cili/terung secara kecil kecilan di laman rumah, jangan racun cili/terung sahaja ya tapi pokok bunga keliling dia pun kene racun sebab kutu nie memang suka lepak dekat mana mana je pokok berbunga. Walaupun level dia perosak masyarakat, tapi still dalam hati dia tetap di taman ya 🥴. Itu jadi masalah tu, abis taman kita di kokaknya 😤.