sinki tersumbat? air bertakung? sebanrnya banyak sebab tapi paling utama kebiasaanya disebabkan oleh sisa makanan yang terperangkap pada saluran terutamanya jenis yang berlemak. Macam-macam cara nak pulihkan saliran sinki yang tersumbat. Bagi yang nak mudah, mereka akan panggil plumber atau tukang paip. Dah nak kena keluar duit. Terdapat juga produk-produk dipasaran yang digunakan bagi tujuan ini. Tapi keberkesanannya boleh dikatakan hanya 30% kalau berjaya pun, perkara yang sama akan berlaku lagi tak beberapa hari kemudian.
Nak tahu tak cara paling mudah dan jimat nak selesaikan masalah ni? nah ikut langkah-langkah berikut:

KAEDAH 1
1. Keluarkan atau keringkan air yang ebrtakung didalam sinki
2. Curahkan secawan serbuk penaik ke dalam lubang sinki
3. Diikuti dengan secawan garam halus
4. Kemudian, curahkan pula setengah cawan cuka tiruan.
5. Biarkan bahan-bahan yang dituangkan tadi bertindak selama 10 minit sebelum menuangkan air panas mendidih ke dalam lubang singki tersebut.
6. Setelah segala kekotoran tersumbat itu dapat dihilangkan, anda boleh pam singki mengunakan alat pengepam biasa.
7. Nak lagi bersih, ambil sehiris lemon, kemudian gosok disekitar sinki untuk hapuskan kuman. Lagi best, tinggal bau yang cukup wangi!

IKLAN

IKLAN

KAEDAH 2
1. Masukkan ½ cawan baking soda kedalam lubang sinki. Pastikan air yang bertakung di dalam sinki telah dikeluarkan.
2. Gunakan sudu kecil atau apa-apa yang sesuai untuk masukkan baking soda tu kedalam lubang sinki.
3. Selepas itu masukkan pula ½ cawan cuka kedalam lubang sinki tadi. Tunggu 5 minit supaya baking soda dan cuka tadi bertindak balas.
4. Kemudian, ambil satu jag air panas mendidih dan curahkan ke dalam sinki.
Lihatlah hasilnya… jadi ke tak?
5. Sambung langkah dibawah kalau teknik diatas tak berjaya. Itu bermaksud ada kotoran super degil yang melekat di saluran sinki. Jadi kena guna cara yang extreme sikit.
6. Sediakan baldi kat bawah sinki untuk tadah air yang keluar tujuannya supaya lantai tak kotor. Tanggalkan perangkap sinki, buang semua kotoran yang telah terperangkap di dalamnya ke dalam baldi yang diletakkan di bawah sinki tadi. Buka paip untuk check jika air masih lagi bertakung di dalam sinki.
7. Jika masih tersumbat, Tanggalkan sambungan PVC di bawah sinki.
8. Bersihkan saluran atau sambungan PVC tadi dengan berus gigi yang sudah tidak digunakan.
9. Cantumkan semua sambungan dan perangkap sinki dan siap

IKLAN