Menjadi impian semua terutamanya wanita untuk memiliki sebuah kediaman yang indah. Namun, bagi yang sudah berkahwin, sebarang tindakkan yang diambil perlu mendapat restu dari si suami.

Begitu juga hasrat isteri kepada Bijen Mohd. Hasratnya untuk memiliki kabinet dapur ikea telah di luahkan. Si suami menzahirkan hasrat isterinya namun dengan olahannya yang tersendiri disebabkan oleh kekangan bajet. Tapi, lihatlah hasilnya.

Isteri: Kanda kanda. Dinda nak kabinet dapur IKEA, boleh?
Suami: Lukislah. Mana kanda tahu apa yang sedang bermain di fikiran dinda.” Ayat respon standard untuk menangguhkan kehendak nafsu.

Setelah seminggu berlalu, siaplah lukisan kabinet dapur idaman beliau.

Isteri: Ini dapur yang dinda impikan. Siap juga akhirnya. Nah!
Suami: Urmm, akhirnya? Okay, we’ll see. Masa ni masih 50:50 lagi nak buat kabinet dapur. Duduk rumah sewa je kot.

Setelah tertangkapnya tikus yang terakhir hari tu, saya pun mulakan kerja housekeeping di dapur. Dalam tengah dok buat sisih, sapu, susun, seragam dan sentiasa amal tu datanglah pula idea dan semangat kerajinan yang luar biasa untuk merealisasikan impian isteri.

Lalu kerja membeli barang dan menukang pun dilakukan dengan penuh ketekunan sepanjang 2-3 minggu ni sampai ke jam 1-2 pagi setiap hari.

Akhirnya siap juga dapur yang dirancang. Dapur pintar berteknologi hijau yang ergonomik tanpa mengenepikan DNA IKEA. Kah! Ciri-cirinya akan diterangkan dalam gambar nanti.

Tak IKEA sangat pun tak apalah. Apa yang penting fungsi dan praktikalitinya. Walaupun murah, usaha yang dicurahkan tu tak ternilai harganya. Jadilah untuk buat hadiah anniversary tahun ni.

Kos yang terlibat dalam projek kali ini:

a. 2 meja banquet sebagai countertop. Kena cari yang kaki tebal 32mm x 32mm agar tahan lasak. Guna L bracket untuk menyokong bahagian tengah meja dan mengikat meja pada dinding agar tidak bergerak.

46 cm (L) x 120 cm (P) x 75 cm (T) RM115 – Lazada
46 cm (L) x 150 cm (P) x 75 cm (T) RM123 – Lazada

b. Tikar getah Maslino untuk lapik atas countertop supaya meja tahan lebih lama. Kalis air dan tak calar-calar sangat bila buat kerja atas tu.

7 kaki (L) x 2 meter (P) RM24 – Kedai perabot

c. Tirai mandi untuk dibuat langsir dapur dan countertop. Pakai tirai mandi dari jenis polyester ni sebab kalis air dan tahan kulat. Mudah nak cuci, maklumlah kerja di dapur ni tak sah kalau tak comot. Potong dan jahit balik sendiri.

180 cm (L) x 180 cm (P) x 3 helai RM60 – Shopee

d. Singki baru dan perkakas (penapis, paip, dll). Ganti sebab singki lama dah uzur dan usang. Barulah nampak fresh sikit.

RM95 – Kedai hardware

e. Laci 4 tingkat. Muat 3 tingkat saja bawah meja banquet (countertop). Lagi satu yang lebih tu letak bawah meja dapur gas.

Jenama Simply Living. RM50 (rasanya, resit tak jumpa) – Giant

Lain-lain:

Meja dapur gas – Sedia ada
Rak 4 tingkat – Sedia ada
Wayar langsir spring – Sedia ada
Rak dinding IKEA As-is – Sedia ada

Kos RM467-500 lebih kurang.

Rak dan tempat simpan pinggan mangkuk dan bekas makanan ekstra setelah dikeringkan. Bagi mengurangkan kesesakan di atas countertop.

Senarai barang dapur pintar. Ada 2 cara mengisi senarai semak ni;

a. Tick-kan barang yang dah habis untuk create urgency. Supaya para suami faham dengan tugas dan tanggungjawabnya menyediakan keperluan barang dapur di rumah. Terus je tangkap gambar dan Whatsapp suami barang yang dah habis minta dia belikan.

b. Tick-kan barang yang masih ada. Supaya para isteri dapat belajar erti bersyukur bila dia tengok rupa-rupanya ada banyak lagi sumber makanan di dapurnya selain dari makanan yang dah habis.

Tepi peti ais tu pulak ada timer bila diperlukan. Juga ada jadual lori sampah sebab kat sini tak boleh buang sampah sebarangan. Banyak babi hutan buat sepah nanti.

Setting rak yang ergonomik bagi memudahkan capaian barang semasa sedang masak. Tong gas tu pula adalah tong gas standby kalau-kalau gas utama (di sebalik tirai) habis. Maka isteri tak ada alasan nak gantung periuk bila gas habis atau bising nak induction cooker.

Kipas tu pun wajib ada di dapur. Korang yang biasa duduk dapur tahulah betapa azabnya bekerja di sektor oil & gas ni.

Inilah gunanya label maker. Senang nak kenal pasti plag bila banyak-banyak. Tak adalah buang masa dok cari plag itu yang mana, plag ini yang mana.

Menyahut seruan kerajaan untuk membuat pengasingan sisa pepejal dari punca guna container IKEA. Mesra alam sungguh dapur ni.

Ruang simpanan barang yang jarang dipakai di bawah meja. Selak je langsir boleh terus keluarkan storage box utuk ambil barang. Gunakan kotak yang telus cahaya so boleh nampak barang apa yang nak dicari dari luar.

Cara lain adalah buat senarai inventori barang dalam kotak. Senang nak cari barang. Tak ada dah nak buang masa cari di setiap kotak. Oh! Jangan lupa catit kalau ada in-out barang.

Sediakan juga stool untuk memudahkan anak-anak berdikari basuh tangan dan basuh pinggan sendiri. Cuma jaga pisau dan benda tajam yang berbahaya jangan sampai mudah dicapai oleh mereka.

Komen anda