Hujung tahun ni mesti ramai yang pindah rumah baru kan? kalut dengan anak-anak nak masuk sekolah, rumah baru pindah barang tak siap packing lagi semua ni pasti membuatkan anda pening kepala.

Tutup mata tarik nafas dan hembus, semudah ABC kan! Macam tu jugalah kalau nak pindah rumah baru, sepatutnya kena la happy sebab dapat rumah baru, tak begitu?

IMPIANA, Lebih Idea, Lebih Tip, Lebih Stail kini dengan 75 tip pindah rumah untuk anda di luar sana. Jom baca dan cuba!

 

  1. SISIH DAN BUANG BARANG YANG TIDAK DIPERLUKAN

Untuk buang semua memang agak mustahil, tetapi setidak-tidaknya buang barang-barang yang telah rosak atau memang tidak diperlukan langsung.

  1. SUSUN BARANG MENGIKUT KATEGORI

Setelah asingkan barang-barang yang tidak diperlukan, susun barangan yang masih diperlukan mengikut kategori dan labelkan.

  1. RANCANG PROGRAM MENDERMA

Selain menjual barang yang masih dalam keadaan baik tetapi tidak diperlukan lagi, apa kata anda rancang satu tarikh untuk lakukan aktiviti menderma. Tetapkan satu hari dan pilih lokasi atau rumah kebajikan yang bersesuaian untuk dihantar barangan tersebut.

  1. ASINGKAN BARANG YANG HENDAK DIJUAL

Kerja-kerja pindah rumah memerlukan kos yang tinggi apatah lagi terpaksa menyewa lori besar jika barang terlalu banyak. Untuk meringankan beban tersebut, apa kata jual barang-barang yang tidak diperlukan lagi tetapi masih dalam keadaan baik. Asingkan barang- barang tersebut daripada barang-barang yang akan dibawa pindah bersama.

  1. DAPATKAN BANTUAN PROFESIONAL

Pening atau tidak ada masa untuk menguruskan barang? Apa kata dapatkan khidmat rundingan dan kontraktor professional yang dapat membantu anda menguruskan semua barang yang perlu dipindahkan sehingga siap. Biasanya syarikat rundingan ini mengenakan cas mengikut.

  1. PILIH HARI YANG SESUAI UNTUK BERPINDAH

Pilih satu tarikh khas untuk berpindah dan pastikan hari tersebut tiada sebarang program yang dirancang. Sebaiknya, peruntukan satu hari sebelum dan selepas berpindah untuk tempoh yang lebih ideal bagi kelancaran proses perpindahan.

  1. RANCANG PERJALANAN

Kenal pasti lalun paling mudah dan cepat untuk ke lokasi rumah baru. Jika anda melantik perkhidmatan lori atau kontraktor untuk memindahkan barang, salurkan maklumat tersebut kepada mereka juga untuk melancarkan lagi perjalanan.

  1. BUAT TO-DO LIST

Senaraikan setiap perkara yang perlu dilakukan mengikut turutan termasuklah tarikh berpindah, barang yang perlu dijual, ruang yang perlu dikemas dan sebagainya. Ia bagi melancarkan lagi proses perpindahan dan dapat mengelak sebarang penundaan.

  1. TAMPAL KALENDAR PROGRAM PINDAH RUMAH

Selesai senaraikan semua to-do list dalam kertas, sekarang tulis pula dalam kalendar besar dan tampalkan di dinding. Kaedah ini memudahkan anda melihat senarai yang perlu dilakukan hari ini dan berikutnya. Tampal pada dinding dan tulis menggunakan font besar.

  1. KUMPULKAN KOTAK

Beli atau cari kotak secukupnya. Pastikan kotak yang digunakan berkualiti untuk mengelak sebarang masalah. Kotak yang kurang berkualiti seperti sudah usang dan nipis. Kotak sebegini mudah koyak. Pilihan banyak jika anda ke kedai-kedai runcit atau lebih baik pasar raya untuk mendapatkan kotak-kotak terpakai yang berkualiti.

  1. SIMPAN BARANG ELEKTRIK DALAM KOTAK ASAL

Sebaiknya apabila anda membeli barangan elektrik jenis sensitif terutamanya televisyen, pemain cakrapadat dan lain-lain, simpan kotaknya. Gunakan semula kotak tersebut untuk membungkus kelengkapan elektrik saat berpindah.

  1. SINGAH KEDAI HARDWARE

Sebelum melakukan sebarang kerja-kerja membungkus, pastikan segala keperluan telah tersedia. Barangan asas seperti gunting, pisau (cutter) pita pelekat, tali, marker, sarung tangan adalah antara barangan yang mustahak. Bagi mengelakkan ada yang terkepas pandang, senaraikan terlebih dahulu sebelum membeli. Semua barang ini mudah diperoleh di kedai jualan barangan logam (hardware) atau kedai DIY.

  1. SEDIAKAN BEKALAN TAMBAHAN

Jangan terlalu berkira. Lebihkan sedikit kuantiti barang keperluan perpindahan. Anda mungkin memerlukannya di rumah baharu. Antara barang tersebut adalah kotak, plastik sampah, mentol, power stripe, surat khabar lama dan lain-lain lagi.

  1. JADUALKAN PEMOTONGAN UTILITI

Susun atau jadualkan keperluan utiliti seperti bil air, elektrik, internet dan sebagainya yang perlu diputuskan atau dipindah ke unit kediaman baru. Kebiasaanya, proses pemotongan boleh di lakukan dalam tempoh 24 jam, namun untuk pemindah seperti akaun tv dan internet memakan masa seminggu. Jadi, rancang sebaik mungkin tarikh pemotongan utiliti mengikut keperluan anda.

  1. DAPATKAN BANTUAN LEBIH AWAL

Jika anda perlukan bantuan ahli keluarga lain atau sahabat handai untuk membantu proses perpindahan, segera maklumkan mereka. Sebaiknya, notis mereka sebulan awal atau selewat-lewatnya 2 minggu sebelum.

  1. MENGEMAS LEBIH AWAL

Barang-barang yang tidak diperlukan seperti pinggan mangkuk, buku, peralatan memasak dan sebagainya boleh disimpan di dalam kotak secara perlahan-lahan lebih awal.

  1. PEK BARANG DEKORATIF DULU

Antara item yang paling awal perlu di kemas adalah barang perhiasan, ornamen dan dekoratif yang terdapat di dalam kediaman anda. Jika rumah baharu sedia kosong atau diduduki, mungkin anda boleh bawa barang-barang tersebut terlebih dahulu sebelum tibanya masa tarikh pindah sebenar. Cara ini juga dapat mengelak masalah barang-barang yang memerlukan pengurusan yang teliti seperti pasu seramik, bingkai gambar daripada mudah pecah.

  1. TUKAR ALAMAT SURAT MENYURAT

Pastikan alamat surat menyurat telah di tukar sekurang-kurangnya seminggu sebelum pindah. Hantar notis penukaran alamat anda pada semua bil-bil dan agensi-agensi lain termasuk kad kredit, insuran dan sebagainya. Nanti, tak adalah segala butiran penting yang dihantar tidak sampai ke tangan anda.

  1. LABELKAN SETIAP BUNGKUSAN BARANG

Tak kiralah bungkusan kotak mahupun plastik, labelkan setiap satu dengan terperinci. Antara info yang perlu dipaparkan pada kotak bungkusan anda ialah jenis barang secara terperinci dan ruang kediaman. Ia memudahkan pencarian dan pengurusan. Jadi, tak perlu lah anda punggah setiap kotak untuk mencari barang-barang yang diperlukan dan susun bungkusan terus ke ruang yang telah dinyatakan.

  1. GUNAKAN SISTEM NOMBOR

Untuk teknik label bungkusan yang lebih baik, gunakan system nombor pada bungkusan. Masukkan data-data bagi setiap kotak di dalam aplikasi-aplikasi data yang boleh di download secara percuma dari laman sesawang.

  1. GUNAKAN KOTAK KECIL UNTUK BARANG BERAT

Elak bungkusan anda sukar dan berat untuk diangkat, gunakan kotak-kotak kecil untuk mengisi barang-barang yang berat seperti buku. Biar banyak kotak bungkusan daripada menggunakan satu kotak yang besar dan terlalu berat untuk diangkat dan berisiko koyak dengan mudah.

 

  1. GUNAKAN PITA PELEKAT KUAT

Ramai yang ambil lewa untuk memilih pita pelekat walhal ia merupakan barang asas paling penting. Pastikan, anda pilih pelekat tahan lasak dan bersaiz sekurang-kurang 3 inci bagi melekatkan kotak dan barang bungkusan. Tidak kiralah sama ada kecil atau besar kotak yang digunakan. Pastikan pelekat yang digunakan tahan lasak.

 

  1. CARA BUNGKUS BARANG MUDAH PECAH

Gunakan timbunan surat khabar lama yang banyak semasa proses perpindahan. Masa ini lah ia boleh digunakan. Bungkus barang-barang mudah pecah seperti pinggan mangkuk, gelas dan cawan, barang dekoratif dan sebagainya dengan menggunkan kertas surat khabar. Lagi tebal, lagi bagus selain itu juga, boleh gunakan bubble wrap atau selimut. Pastikan anda balut setiap satu barang.

 

  1. BUNGKUS PINGGAN MANGKUK SECARA MENEGAK

Salah satu tip tidak mudah pecah dan jimat ruang bagi pinggan mangkuk, ia perlu disusun secara menegak. Namun, pastikan setiap pinggan telah dibalut rapi terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kotak bungkusan.

 

  1. ELAK BARANG MANDIAN TUMPAH

Bagi mengelakkan cecair mandian tertumpah dari bekasnya, lapiskan plastic wrap pada mulut botol untuk lebih kedap. Susun semua dalam baldi atau kotak.

 

  1. Letak barangan yang diperlukan segera ke dalam bekas plastik lutsinar

Ini termasuklah gunting atau pisau untuk membuka kotak, beberapa peralatan memasak yang utama, plastik sampah, kain lap, pengecas telefon dan lain-lain alatan yang relevan. Dengan adanya alat keperluan penting, anda berasa lebih selesa dan bersedia untuk meneruskan kerja-kerja memunggah.

 

  1. Berhenti membeli barangan runcit seminggu sebelum anda berpindah

Bagi mengelakkan rasa serba salah, anda disarankan untuk berhenti membeli lagi barangan runcit sekurang-kurangnya satu atau dua minggu sebelum anda dijadualkan untuk berpindah. Cuba untuk masak dan habiskan sahaja kesemua bahan mentah yang tinggal.

 

  1. Ambil gambar alatan elektronik sebelum anda cabut semua wayar

Sebelum anda cabut dan tanggalkan segala wayar yang bersambung dan menyimpannya ke dalam kotak, pastikan anda mengambil gambar bahagian belakang peranti elektronik tersebut bagi memudahkan proses pemasangan semula.

  1. Buat salinan untuk dokumen-dokumen penting

Sijil kelahiran, kad pengenalan, bil-bil dan semua dokumen penting perlu ada salinan sebagai langkah keselamatan jika terdapat kecemasan ketika proses perpindahan. Asingkan dan letak salinan di dalam fail yang mudah dilihat dan dicapai

  1. Asingkan kotak yang telah dipek mengikut bilik masing-masing

Pek barang ke dalam kotak dan labelkan mengikut bilik atau ruang. Contohnya, letakkan perkakas dapur bersama-sama dan hiasan di ruang tamu dipek ke dalam satu kotak yang lain. Dengan cara itu, anda boleh memunggah semua barangan dengan lebih teratur dan sistematik.

  1. Nyah beku peti ais sebelum berpindah

Defrost peti ais sebelum dibawa ke kediaman baru sekurang-kurangnya sehari sebelum berpindah. Ini adalah untuk mengelakkan air daripada ais yang mencair meleleh dan tumpah ketika proses pemindahan selain untuk mengekalkan kebersihan dan kesegaran peti sejuk berkenaan.

  1. Masukkan dahulu perabot berat ke dalam lori sebelum barangan yang lain

Perabot yang besar dan berat seperti sofa atau meja makan perlu dimuatkan ke dalam lori terlebih dahulu kemudian diikuti dengan kotak-kotak serta barangan yang lain. Hal ini adalah bagi memudahkan pekerja untuk menyusun kedudukan barangan sesuai dengan muatan yang perlu dibawa.

 

  1. Ambil gambar setiap sudut rumah baru sebelum memindahkan apa-apa perabot

Sebelum memindahkan apa-apa barangan ke rumah baharu, anda disarankan untuk mengambil gambar segenap ruang kosong tersebut terlebih dahulu. Dengan cara ini, anda dapat menentukan kedudukan dan susun atur yang sesuai untuk kediaman baru. Selain itu, dengan mengambil gambar terlebih dahulu, anda juga boleh mengenalpasti sebarang kerosakan yag ada.

 

  1. Sebaik sahaja berpindah ke rumah baru, kemaskan katil terlebih dahulu

Percayalah, setelah seharian bekerja keras memindah dan memunggah barangan ke rumah baharu, anda pastinya memerlukan rehat yang secukupnya sebelum menyambung kerja-kerja mengemas. Jadi, perkara pertama yang perlu anda pasang ialah katil untuk tidur dan berehat dengan selesa.

 

  1. Pastikan tiada hal penting lain yang bertindih pada hari berpindah

Kosongkan jadual anda pada hari tersebut.  Tunda mesyuarat atau temujanji  ke hari yang lain supaya anda tidak perlu tergesa-gesa. Fokuskan satu hari untuk urusan perpindahan dan selesaikan perkara-perkara penting dahulu.

 

  1. Selesaikan segala bil yang perlu dibayar

Memang kedengaran remeh tetapi adakalanya perkara mudah seperti inilah yang sering kita terlepas pandang. Jadi, pastikan semua bil telah dibayar dan tiada lagi bayaran tertunggak kerana kelak ia akan menyusahkan hidup anda juga.

 

  1. Selidik atau lakukan research tentang perkhidmatan lori sewa

Sebelum memutuskan untuk menggunakan khidmat lori sewa, anda perlu terlebih dahulu semak latar belakang dan rekod mereka. Manalah tahu jika tersalah pilih nanti akan memudaratkan reputasi anda selain melambatkan proses perpindahan.

 

  1. Semak terlebih dahulu jika kediaman baharu anda memerlukan permit atau kebenaran khas untuk lori masuk

Sesetengah kawasan kediaman memerlukan permit atau surat kebenaran untuk kenderaan luar. Ini adalah bagi tujuan keselamatan dan keselesaan penduduk juga. Perkara ini anda boleh tanyakan di bahagian pengurusan kediaman baharu anda. Jika perlu, sediakan maklumat yang lengkap supaya semuanya berjalan dengan lancar.

 

  1. Elak merenung dan mengenang perkara lama ketika mengemas barang

Memang mudah hilang fokus ketika mengemas barang-barang lama yang penuh nostalgia. Tetapi perkara itu akan melambatkan kerja mengemas anda. Oleh itu, elakkan mengenang perkara lalu dan fokus pada aktiviti mengemas sahaja.

 

  1. Jika anda menyewa, ambil gambar rumah lama yang sudah siap dibersihkan sebelum pindah masuk ke rumah baharu

Perkara ini sebenarnya penting sebagai bahan bukti yang anda telah membersih dan mengemas rumah lama itu sebelum meninggalkannya. Ini juga sebagai jaminan untuk anda dapatkan semula duit deposit. Anda tidak rugi, tuan rumah pun senang hati.

 

  1. Pastikan semua kaca dan cermin disusun menegak

Sebagai langkah keselamatan, susun peralatan kaca anda dengan susunan menegak. Cara ini juga dapat menjimatkan ruang penyimpanan. Selain itu, pastikan juga tiada sebarang item lain diletakkan diatasnya ketika proses perpindahan.

 

  1. ‘Back up’ atau simpan salinan fail dan dokumen penting dari alatan elektronik seperti komputer dan laptop

Tidak kiralah urusan kerja mahupun peribadi, sila buat salinan fail ke dalam external hard disc atau pendrive . Kita tidak tahu jika terjadi perkara buruk pada komputer. Sekurang-kurangnya anda sudah ada back up.

 

  1. Gunakan kotak asal perkakas dan peralatan elektrik

Anda disarankan untuk menyimpan kotak-kotak asal supaya mudah untuk dipek semula. Keselamatan peralatan juga akan lebih terjamin jika disimpan semula ke dalam kotak yang khas, sesuai dengan saiznya dan kegunaannya.

 

  1. Gunakan bubble wrap, selimut ataupun tuala sebagai lapisan perlindungan alatan elektronik

Kain yang tebal seperti tuala dan selimut bukan saja boleh dijadikan pembalut atau lapisan perlindungan untuk barangan kaca, ia juga boleh digunakan untuk peralatan elektronik. Balut dengan kemas sebelum anda masukkan kedalam kotak bagi menjamin keselamatan peralatan elektronik yang berharga.

 

  1. Keluarkan bahan sensitif-suhu daripada alatan elektronik anda

Amat penting bagi mengelakkan kemalangan yang tidak diingini berlaku. Pastikan anda alikan sebarang bahan sensitif-haba daripada semua peralatan kerana jika dibiarkan, mungkin akan merosakkan alatan elektronik anda untuk jangka masa yang panjang.

 

  1. Cuci dan bersihkan permaidani sebelum dipindahkan

Ya, mungkin pada mata kasar karpet anda nampak bersih sahaja tetapi amat penting untuk anda pastikan kebersihan di rumah baharu nanti. Selain itu, inilah masa paling sesuai jika anda hendak membersihkan permaidani kerana barang-barang yang lain sudah dipek dan tidak akan mengganggu kerja pembersihan.

 

  1. Jangan balut permaidani dengan plastik kerana ini akan menyebabkan pertumbuhan kulat dan cendawan

Jangan balut permaidani anda di dalam plastik. Ini merupakan kesilapan yang sering kita lakukan walhal perkara itu akan merosakkan permaidani. Plastik akan menghalang pengudaraan dan akan memerangkap kelembapan sekaligus menggalakkan pertumbuhan kulat dan cendawan. Anda hanya perlu gulungkan dan ikat permaidani tersebut.

 

  1. Tanggalkan sarung penutup kerusi atau sofa serta bantal dan simpankannya ke dalam plastik berasingan

Kesemua fabrik pada sofa, bantal dan juga tilam perlu ditanggalkan terlebih dahulu bagi mengelakkan ia rosak dan kotor. Adakalanya kita terlepas pandang dan cuai ketika melakukan kerja-kerja memindahkan perabot kedalam lori, justeru menyebabkan kerugian.

 

  1.  Elakkan pintu almari dan laci daripada terbuka ketika proses perpindahan

Salah satu cara mudah mengelakkan pintu almari dan laci  terbuka ketika proses perpindahan ialah dengan melekatkan pita pelekat padanya.

 

  1. Pembahagian tugas

Kerja-kerja mengemas barang sebelum berpindah sehinggalah memunggah barang setelah sampai akan lebih lancar sekiranya masing-masing diberikan tugasan khusus. Lantik seorang ketua dan pastikan setiap orang ambil bahagian dan melakukan tugasan dengan baik.

 

51) Tempah perkhidmatan sewaan lori pindah barang di awal waktu

Setelah mengenal pasti perkhidmatan lori pindah yang dipercayai serta mempunyai rekod yang baik, anda dinasihatkan untuk menempah tarikh pemunggahan barangan ke dalam lori dengan awal. Ini untuk mengelakkan daripada dikenakan cas berganda kerana membuat tempahan saat akhir. Anda pasti tidak mahu berbelanja lebih untuk perkara yang tidak diingini.

 

52) Sediakan bajet yang mencukupi

Anda harus faham, proses pindah rumah melibatkan perbelanjaan tertentu juga. Elakkan pembaziran dari segi kos pembelian barangan untuk membungkus peralatan dan servis penghantaran ke rumah baharu. Banyak lagi perkara yang memerlukan perbelanjaan selepas pindah masuk rumah baharu. Ambil langkah penjimatan bijak.

 

53) Rancang susun atur ringkas dalam rumah baharu

Anda pasti sudah beberapa kali masuk ke rumah baharu sebaik sahaja mendapat kunci kediaman tersebut. Jadi pilih satu hari yang sesuai untuk membuat perancangan susun atur perabot rumah lama di rumah baharu. Anda pasti tidak mahu membazir masa merancang susunan perabot sebaik sahaja ia tiba dari rumah lama.

 

54) Buat semakan senarai barangan berharga

Pernah dengar kes kecurian berlaku semasa proses memunggah masuk barangan ke dalam lori? Ini merupakan salah satu kawalan keselamatan yang harus diambil oleh tuan rumah agar tiada barangan berharga tercicir, hilang semasa proses perpindahan dijalankan. Sebelum ia berlaku, kita elak dahulu.

 

55) Beritahu jiran terdekat di rumah baharu

Anda pastinya sudah mengenali beberapa jiran berhampiran. Pastikan sebelum memindah masuk segala barangan rumah, anda beritahu mereka terlebih dahulu tarikh pindah masuk. Pendekatan diplomasi ini dapat mengelakkan anda dicurigai di hari pertama anda menduduki rumah baharu. Apabila hubungan baik dimulakan, mungkin mereka juga akan tampil menghulurkan bantuan tenaga.

 

56) Lupus sampah dengan betul

Sebaik sahaja selesai proses pemunggahan barang ke dalam lori, anda selaku pemilik rumah lama pastinya orang yang terakhir meninggalkan rumah itu. Ketika ini pasti banyak sampah yang ditinggalkan di hadapan rumah. Adalah molek jika anda pastikan ia dilupuskan dengan betul seperti mengangkutnya terus ke rumah sampah besar bagi mereka yang mendiami kediaman bertingkat seperti apartmen. Jika rumah atats tanah, pastikan sampah tersebut disusun rapi di hadapan rumah tanpa mengganggu keselesaan jiran berhampiran.

 

57) Ucap selamat tinggal kepada jiran rumah lama

Pastikan anda ucapkan selamat tinggal kepada jiran rumah lama. Ini untuk mengelakkan anda daripada terputus hubungan persaudaraan yang sudah dibina sejak sekian lama. Agama kita juga tidak menggalakkan untuk memutuskan hubungan sesama saudara. Anda juga pasti tidak mahu meninggalkan kenangan manis di rumah lama.

 

58) Simpan segala kabel elektronik dalam satu kotak

Tindakan ini mengelakkan anda daripada tercari-cari saat ingin memasangnya kembali di rumah baharu. Ingat, anda tidak mempunyai banyak masa untuk mencari semula alat penyambung kabel kerana ia disimpan dalam kotak yang berlainan dengan kabel asal.

 

59) Jangan terburu-buru membeli barangan basah

Walaupun sudah masuk rumah baharu. Anda masih lagi perlu mengeluarkan segala barangan daripada kotak simpanan dan susun mengikut perancangan. Ketika ini, pembelian barangan runcit tidak digalakkan kerana anda masih lagi belum memutuskan di mana untuk meletakkan item seperti bawang, kentang dan sebagainya lagi. Segala barang runcit berkenaan perlu disimpan dengan baik untuk mengelakkannnya busuk.

 

60) Letakkan segala skru sambungan katil di dalam satu bungkusan

Tanpa kita sedar, rangka katil yang dibawa tidak boleh didirikan dan digunakan berikutan gagal memasang skru dengan lengkap. Ini terjadi kerana kita tidak menyimpannya dengan cermat semasa proses perpindahan dijalankan.

 

61) Maklumkan kepada pemilik atau JMB rumah lama tentang perpindahan

Pastikan anda maklum kepada pemilik asal rumah (jika anda menyewa) ataupun JMB (Badan Pengurusan Bersama) bahawa anda sudah tidak mendiami rumah lama tersebut dan berpindah ke kediaman baharu. Ini untuk mengelakkan terdapat cas extra dari segi penyelenggaraan disebabkan kegagalan anda untuk notify pihak pengurusan. Menanggung sesuatu perkhidmatan yang anda tidak gunakan amat merugikan. Jadi elakkan.

 

62) Anjurkan house warming mengikut kemampuan

Apabila segalanya sudah tersedia dan kemas, jika berkemampuan, anjurkan kenduri kesyukuran/house warming untuk mengeratkan lagi hubungan antara jiran baharu. Ketahuilah bahawa jiran merupakan orang pertama yang akan memberikan respon jika anda ditimpa kecelakaan di dalam rumah.

 

 

63) Rangka dengan teliti masa yang diperlukan untuk pindah masuk

Dalam sedang sibuk memunggah barangan dari lori ke rumah baharu, pastikan ia dijalankan mengikut bajet waktu yang ditetapkan. Ini untuk mengelakkan anda mengambil masa yang lama hingga menganggu jiran tetangga dan mengakibatkan anda terpaksa membayar extra charge kepada perkhidmatan sewa lori.

 

64) Hulurkan jamuan ringkas buat petugas pemindahan lori sewa

Amalan mulia sebegini amat jarang untuk kita lihat kerana kita akan mengeluarkan sedikit belanja untuk mereka yang bertungkus-lumus memindahkan barangan yang berat daripada rumah lama ke rumah baharu. Tindakan ini akan membuatkan rezeki anda lebih murah kerana anda menghargai perkhidmatan yang diberikan. Ya, mereka memang sudah memiliki gaji, tetapi tidak salah kalau kita jamu mereka sedikit juadah air sejuk dan pisang goreng buat bekalan.

 

65) Uruskan sambungan bekalan air dan elektrik dengan segera

Pastikan sebelum masuk rumah, anda sudah selesaikan segala urusan penyambungan bekalan elektrik dan air ke dalam rumah baharu. Ini untuk membolehkan anda mandi dengan selesa tanpa sebarang masalah gangguan bekalan air.

 

66) Rancang jadual unpack mengikut bilik atau ruang rumah

Jika rumah yang diduduki hanya anda berdua suami dan isteri, rancangkan perjalanan proses mengemas segala barangan yang telah disimpan dalam kotak dari rumah lama. Unpack mengikut jadual. Ini untuk mengelakkan rumah baharu terlalu bersepah. Sama juga jika anda tinggal bersama rakan-rakan lain. Rancangkan dengan teliti kerana semua orang bekerja dan mempunyai komitmen masing-masing.

 

67) Uji semua paip dan alatan elektrik

Mungkin proses ini anda sudah lakukan semasa house scouting, sudah masuk rumah pun anda kena buat juga. Ini untuk memastikan semua kepala paip dan suis berfungsi dan dapat mengalirkan air dan kuasa elektrik dengan baik untuk kegunaan seharian anda.

 

68) Tukar tombol kunci dan mangga rumah

Jika rumah yang bakal anda diami itu adalah rumah subsale atau rumah sewa, dapatkan kebenaran daripada tuan rumah (rumah sewa) untuk menukar segala kunci atau tombol pintu. Ini untuk mengelakkan rumah anda daripada dimasuki bekas penyewa lama. Masa yang sama anda tidak tahu berapa ramai orang yang memiliki kunci pendua kepada rumah anda.

 

 

69) Dapatkan khidmat semburan serta baiki lubang asing

Jika semasa pemeriksaan rumah, pastikan anda sudah memeriksa setiap sudut terpencil dalam rumah seperti sudut dapur, bilik tidur dan bilik air. Anda tidak mahu masuk rumah baru disambut dengan kehadiran lipas, tikus dan pelbagai lagi makhluk perosak di dalam rumah. Jika terjumpa lubang asing, pastikan anda tutupinya dengan segera kerana ia merupakan salah satu laluan tikus dari luar masuk ke rumah anda.

 

70) Hidupkan semua perkakas elektrik dalam rumah

Apabila semua barang sudah sampai di rumah baharu, periksa segala perkakas elektrik untuk mengetahui ia berfungsi dengan baik atau sebaliknya. Anda boleh periksa ia sebelum naik ke atas lori dan semasa ia sampai ke rumah baharu. Kalau rosak, anda sudah tahu siapa yang perlu bertanggungjawab.

 

71) Uruskan segera proses perpindahan sekolah anak

Ibu bapa tidak mempunyai masalah untuk memohon cuti semasa proses pindah masuk rumah baru. Anak anda yang masih bersekolah tidak mempunyai alasan untuk turut cuti kerana membantu ibu bapa mengemas rumah. Sekolah tetap sekolah. Apa yang penting adalah uruskan dengan segera segala proses permohonan sekolah baru yang berhampiran dengan rumah anda. Jangan Tangguh.

 

72) Dokumentasi rumah baharu

Sebaik sahaja masuk ke rumah baharu, ambil gambar setiap ruang yang ada di dalam rumah. Selain daripada kenang-kenangan, ia juga bertujuan untuk memastikan bahawa segala kerosakan seperti dinding retak, berlubang dan bocor bukanlah daripada anda. Jika pihak pemaju atau tuan rumah ada bertanyakan, ia menjadi bukti yang kukuh bahawa ia bukan perbuatan anda sebagai penghuni baharu.

 

73) Plastik lutsinar besar lindungi pakaian

Plastik ini digunakan untuk melindungi pakaian anda yang digantung pada penyangkut pakaian dan ia disusun menegak. Disini anda tidak perlu asingkan pakaian daripada hanger. Ia mengambil masa yang lama dan tidak praktikal. Hanya bungkus dan bawa ke rumah baru.

 

74) Simpan keperluan seharian dalam satu beg

Pastikan segala keperluan harian seperti syampu mandi, rambut, ubat gigi dan sebagainya disimpan dalam satu beg yang mudah untuk dicapai. Ini untuk memudahkan proses mencarinya saat diperlukan ketika di rumah baharu kelak.

 

75) Guna plastik kecil untuk simpan skru

Selain daripada bungkus makanan, anda juga boleh simpan segala skru kecil yang digunakan untuk mencantum serta mengikat katil tidur dan juga perabot yang lain.

 

 

 

 

 

 

 

Komen anda