TIP+PETUA
 
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. 15 perkara ini yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah.
  • Almari pakaian adalah salah satu keperluan utama dalam sesebuah kediaman. Memilikinya mudah, tetapi untuk menjaganya amat susah terutamanya golongan bekerjaya.
  • Ramai yang beranggapan semua produk pembersih adalah selamat tetapi hakikatnya hampir semua produk pembersihan rumah mengandungi bahan kimia toksik yang mencemarkan udara dan sangat berbahaya untuk kesihatan anda. Untuk memastikan rumah anda lebih selamat ia adalah penting untuk mengurangkan penggunaan produk yang mengandungi bahan merbahaya.
  • Kita semua sukakan rumah yang bersih dan kemas namun seringkali kita tidak punya masa yang mencukupi untuk membersihkan rumah setiap hari. Bagaimanapun, ada beberapa benda di rumah yang patut anda berikan perhatian lebih daripada benda yang lain.
  • Ramai yang berfikir dengan mandi sahaja sudah mencukupi untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik namun tahukah anda terdapat beberapa peraturan ketika mandi yang perlu anda patuhi untuk mendapatkan kulit yang benar sihat.
  • Pakaian yang mahal dan dipakai setiap hari perlu dijaga dan dicuci dengan baik supaya ia dapat bertahan lama. Ada beberapa langkah berjaga-jaga yang perlu diikut sewaktu membasuh antaranya:
  • Selain digunakan dalam masakan, soda penaik juga memiliki kebolehan membersih yang luar biasa. Untuk menjadi pengguna yang bijak, anda tidak seharusnya hanya bergantung kepada produk tertentu untuk menyelesaikan belenggu di dapur. Banyak lagi cara lain, sebagai contoh tahukah anda bahawa soda penaik memiliki kuasa yang hebat dalam pembersihan ruangan dapur? Ikuti tip ini:
  • Kajian menunjukkan tuala mandi yang digunakan selepas mandi mengandungi semua jenis kuman dan bakteria kerana ia menyediakan keadaan ideal untuk bakteria membiak antaranya kelembapan, suhu yang panas, oksigen dan pH neutral.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Kenapa pokok ros tidak berbunga? Antara sebab-sebab dan kemungkinan.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • Seperti kita tahu, sofa kulit merupakan perabot yang berkualiti dan sangat mahal harganya. Bagaimana proses penjagaan sofa kulit yang terdedah pada kotoran?
  • LIPAS! LIPAS! LIPAS! bukan semua boleh berhadapan dengan situasi bersua dengan binatang kecil ini. Biar kecil tapi kesan dia, boleh lari keluar tinggalkan kerana tidak sanggup berhadapan dengan lipas. Antara cara untuk memerangkap lipas-lipas kecil yg berkampung di dalam kereta;
  • Bila masuk bab cat ni, memang kita 'frust' kalau nampak cat dinding tu mengelupas atau rosak. Manakan tidak, kalau anak conteng je kita dah mula nak naik angin. Impiana dapatkan cara mengatasi kerosakan pada dinding rumah.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin IMPIANA kongsikan ini.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Admin mahu berkongsi satu tip mengenai masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan daripada kita semua iaitu lubang tandas tersumbat.
  • Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
  • Tanaman Sekeliling Mampu Mencegah Antara amalan pemakanan tradisional orang Melayu yang boleh membantu mencegah dan merawat penyakit nyanyuk pada masa kini ialah;
  • Kita selalu hairan kenapa ada rumah rakan dengan anak kecil nampak kemas dan bersih sedangkan kediaman kita pula hanya kelihatan teratur seketika saja sebelum bersepah semula.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Ramai di antara anda yang gemar memberi barangan dapur secara pukal untuk membuat stok paling tidak selama satu seminggu. Di sini, IMPIANA sediakan beberapa kaedah bagi memastikan buah-buahan dan sayuran anda kekal segar di dalam simpanan peti sejuk.
  • Membeli perabot untuk kediaman memang agak memeningkan jika tiada ilmu asas dalam aspek pemilihan perabot. Tambahan pula jika kediaman anda memiliki ruang yang agak terhad. Pemilihan perabot haruslah bersesuaian supaya suasana dalam rumah sentiasa kemas dan teratur.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun, anda perlu menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi dan teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti 9 cara mudah menghias kediaman.
  • Dari balang kaca terpakai kepada bekas perhiasan. Mengapa membazir? Impiana tunjukkan cara mudah buang label pada bekas kaca ini.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Geramkan tengok tanaman orang-orang Thailand yang membesar dengan sihat bagaikan juara. Semua beranggapan mereka telah menggunakan banyak bahan kimia untuk memastikan tanaman tersebut tumbuh sihatkan. Sebenarnya tak semua macam tue. Sini, Admin nak sharekan resepi penggalak akar yang digunakan oleh penggiat industri pertanian di Thailand. Confirm menjadi
  • Eii..busuknya dapur ini. Sangat meloyakan! Macam mana mahu memasak ? Tidak sanggup menghabiskan masa berjam-jam di dapur untuk menyediakan makanan sambil menyedut baunya. Seolah-olah ia menyerap masuk ke dalam masakan yang dimasak.
  • Seronokkan apabila bunga yang di tanam berbunga lebat, cantik dan menyerlah warnanya? Sebenarnya untuk mendapatkan hasil yang sempurna untuk penanaman bunga ada beberapa langkah yang boleh anda ikuti. Jom semak!
  • 1) Daun Bawang Siapa yang tidak kenal dengan daun yang boleh dianggap sebagai ‘ penyeri’ di dalam masakkan ini. Daun bawang kebiasaannya digunakan dalam hidangan jenis sup bagi menambahkan perisa dan sebagai hiasan tambahan. Ini adalah antara sayuran yang mudah untuk ditanam semula. Hanya tinggalkan sedikit bahagian bawah ke akar daun bawang dan rendamkan di dalam air. Cubalah!
  • Ubi kayu, antara makanan ruji yang mejadi pilihan masyarakat dahulu kala untuk membekalkan keperluan karbohidrat seharian. Ia juga murakapan antara tanaman yang paling mudah di tanam. Namun tidak semua orang tahu teknik untuk menghasilkan umbisi kayu yang optimum
  • Bahagian hud dapur kebiasaannya terlepas pandang untuk dibersihkan. Lama-kelamaan bahagian itu boleh mengumpulkan sisa makanan, tumpahan kuah, minyak dan sebagainya yang menimbulkan kekotoran yang sukar dibersihkan. Selain dari menjadi punca serangga pembawa penyakit 'singgah' di bahagian itu, pemilik rumah juga hadapi besi hud dapur mulai berkarat. Jadi bagaimana mahu membersihkan hud dapur anda supaya kelihatan baru semula, Ini langkahnya;
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Mahu mereka dapur anda? Ketahui beberapa tip do's ini.
  • Senduduk merupakan pokok renek yang tergolong dalam famili Melastomataceae dan kebiasaannya tumbuh di dalam semak dan belukar.
  • Cincau dari tumbuhan lebih banyak khasiatnya berbanding yang diperbuat daripada agar-agar semata-mata. Cincau terbahagi kepada dua jenis, iaitu cincau hijau dan cincau hitam. Setiap penghasialn jenis cincau menggunakan jenis tanaman yang berbeza-beza.
  • Tabulampot adalah kaedah yag diguanakan secara meluas di Indonesia bagi tujuan penanaman pokok buah di dalam pot atau bekas tanaman seperti pasu dan sebagainya. Ia bukan lah sesuatu yang baru namun masih ramai yang kurang sedar akan teknik tanaman ini. Ia Juga menjadi solusi bagi mereka yang mempunyai kekanggan ruang.
  • Pilihan cat yang ingin dibuat haruslah yang tepat dengan konsep ruang kediaman anda. Jangan membuat keputusan terburu-buru, dapatkan nasihat daripada pakar tentang pemilihan cat.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Nampak macam mudah sahaja tanam bougainvillea atau bunga kertas ni kan. Walaupun tak di selenggara tetap berbunga. tahukah anda, bahawa anda boleh hasilkan sebuah pokok yang menghasilkan bunga lebih banyak dari daunnya? nak tahu?
  • Mencuci kaca tingkap dan pintu merupakan perkara yang remeh bagi individu yang sibuk dengan rutin harian dan sering di pandang sambil lewa oleh pemilik kediaman . Rutin membersihkan cermin dan pintu ini sebenarnya tidaklah begitu susah dan sepatutnya boleh dilakukan hanya pada hujung minggu, lebih-lebih lagi menyelang hari raya yang bakal menyelang ini. Jadi mari kita ikuti tip di bawah ini.
  • Aidilfitri sememangnya masih jauh. Namun itu bukan alasan untuk kita berpeluk tubuh dan tidak melakukan sebarang persiapan. Bukanlah bermakna kita perlu berhabis-habisan untuk meraikan hari mulia tersebut. Tetapi ia boleh dijadikan tarikh untuk kita menukar langsir yang lama dan juga merancang perbelanjaan agar tidak tersasar daripada sepatutnya. Malah kita sendiri boleh mengelakkan daripada membazir dan tersilap gaya serta konsep. IMPIANA menemubual pakar kemasan lembut Norasida Hasan dari Arcelia Home Inspiration.
  • tidak semua bahan masakan sesuai untuk diletakkan di dalam peti sejuk, ada di antaranya akan mudah rosak atau mengurangkan rasa bahan tersebut. Jadi, admin ingin kongsikan, 12 bahan yang tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk, walaupun anda rasakan perlu. Jom kita tengok perkongsian dari laman Tip Hero, mana tahu barang tersebut sudah pun berada dalam peti sejuk di rumah anda.
  • Ajinomoto. Bahan perasa masakkan yang sering menajdi pilihan masyarakat di Asia. Selain menjadi penyedap makanan, bahan ini turut mempunyai kegunaan lain nya terutamanya kepada tanaman di laman anda.
  • 1. RUMAH PERTAMA JANGAN GUNA MAKSIMUM KELAYAKAN Kalau anda layak beli rumah harga RM300K, carilah rumah yang berharga RM250K. Nanti senang dapat kelulusan bank. Bagi ruang sikit kat DSR (Debt Service Ratio) tu.
  • Pastikan anda tidak meletakkan wayar di bawah permaidani atau perabot kerana ia boleh menjadi panas dan boleh berlakunya kebakaran. Wayar boleh menjadi panas apabila ada aliran elektrik dan ini sangat berbahaya kerana kita selalunya tidak sedar perkara ini terjadi .
  • Memang sakit mata apabila melihat periuk yang kehitaman akibat hangus. Jangan cuba-cuba untuk menghilangkan kesan hitam itu menggunakan sudu mahupun garpu kelak ianya hanya akan mencacatkan lagi rupa kuali anda. Nah beberapa tip yang boleh dicuba;
  • Makanan yang sihat bermula dengan alat memasak yang tepat dan tidak merosakkan kandungan nutrisi makanan yang anda ambil.
  • Sudah menjadi kemestian apabila tiba musim durian ramai yang berpusu-pusu menikmati raja buah ini kerana jatuh pada musimnya, harga pun jauh lebih murah dan boleh dimakan dengan banyak.
  • Kesuntukan masa membuatkan para ibu ataupun wanita berkerjaya adakalanya memasak dan kadang- kala membeli sahaja.
  • Pokok Cili padi mudah diserang penyakit. Hal ini bakal menjejaskan hasil dan produktiviti cili padi. Untuk mengatasi masalah ini, imuniti pokok perlu diperkuatkan. Selain penggunaan racun serangga bersifat kimia, anda juga boleh membuat booster semulajadi untuk memperkuatkan imuniti pokok seawal usia anak anak pokok lagi.
  • Memperbaharui taktik dan langkah yang lebih licik, penceroboh ataupun perompak sentiasa memastikan mereka mempunyai peluang apabila pemilik 'terleka' ataupun terlepas pandang.
  • Siapa yang pernah berhadapan dengan masalah ini? Roti yang belum pun sampai tarikh luput atau mungkin baru sahaja beli tapi sudah mula mengeras. Jangan bimbang roti tersebut masih boleh di makan tetapi jika ia sudah mula mengeras cuba petua ini.
  • Kehadiran rumput di laman bukan sekadar membantu mewujudkan landskap yang tenang dan cantik. Ia juga berupaya memberi pelbagai sumbangan kepada kesihatan dan nilai-nilai estetik terhadap sesebuah hartanah. Antaranya adalah seperti berikut:
  • “Sempat ke nak mengemas sambil tu memasak? Ish, mesti tak fokus dan macam susah je nak buat!”
  • Biar betul? Itulah yang mungkin terpacul pada setiap bibir yang baca artikel ini.
  • Ramai juga yang berminat dengan hartanah lelong meskipun ia memiliki risiko yang tinggi.
  • Satu fenomena baru serta pengalaman yang sangat menarik buat peminat-peminat ros di Malaysia, apabila menanam ros bukanlah sesukar dulu. Kini peminat ros di Malaysia boleh menanam English Rose baka luar negara sekiranya kena dengan cara, kaedah dan juga penggunaan media yang tepat, bagi menggalakkan pertumbuhan pokok yang sihat dan subur. Ikuti cara serta tip mudah menanam ros terutamanya English Rose atau ros dari baka-baka luar negara mengikut gaya dan kaedah Taman Rose Addarosa Puncak Alam. Pokok akan hidup subur, berbunga lebat, saiz bunga yang lebih besar seakan berada di cuaca tempat asalnya.
  • Ini masalah yang sering dihadapi pemilik rumah masa kini. Terutama bagi mereka yang tinggal di kota. Bukan senang nak dapat bilik tidur luas dan selesa seperti dulu. Tapi Impiana cuba menyelesaikan masalah bilik kecil tapi masih mampu bawa katil besar anda masuk ke dalam.
  • Kobis (Brassica oleraceae var capitata) adalah sejenis tanaman daripada famili Brassicaceae yang sangat popular ditanam di Cameron Highlands. Terdapat tiga jenis kubis dalam negara, iaitu kubis bulat, kubis panjang dan kubis bunga. Antaranya, kubis bulat merupakan sayuran yang popular sekali dengan penggunaan mendekati 200,000 tan pada tahun 2007 yang mana 68% daripadanya terdiri kegunaan rumahtangga. Kobis adalah sangat sesuai di tanam di kawasan beriklim sederhana,namun begitu terdapat juga varieti kubis yang boleh ditanam di tanah rendah yang lebih tinggi suhunya iaitu KK cross, U.S.Tropical,Ei Yu dan Autumn Queen.
  • Bila bercakap soal menghias kamar anak-anak, kita bagaikan rambang mata untuk menyediakan ruang terbaik untuk si kecil. Namun adakala dalam keadaan kelam kabut kita terlupa satu dua perkara yang dianggap remeh tetapi sangat penting. IMPIANA berkongsi tip yang mungkin boleh ditambah dalam skill anda menghias kamar anak anda. Persediaan yang rapi menjaminkan hasil yang bermutu dan amali.
  • Sebelum beli, cuba beringat. Jangan main terus beli je. Baca tip pemilihan yang Impiana sediakan ini. Orang kata bijak membeli menang memakai.
  • Orkid adalah salah satu jenis tumbuhan eksotik yang cantik dan sering menjadi buruan ramai. Namun, apabila orkid tidak menghasilkan bunga, sudah pasti hati mula gusar. Oleh itu, pembajaan berkala perlu dilakukan. Proflower ada tip tersendiri bagaiman acara paling berkesan untuk meberi baja kepada orkid anda.
  • Tukar cadar dan selimut sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk mengelakkan rasa miang dan gatal ketika tidur. Lagi bagus kalau 2 minggu sekali. Bagaimana nak dapatkan cadar yang serupa macam baru beli? Baca ini, Impiana rungkaikan.
  • Selalu kita lupa tentang kusyen kecil ini. Kadang-kadang berkurun kita gunakan kusyen ini bila sekali pakai. Di sini, IMPIANA bawakan tip ringkas menjaga kusyen kecil yang boleh kita semua praktikkan.
  • Walaupun sempit tapi penataan kreatif dan bijak mampu tukarkan balkoni kusam tampil ceria
  • Bila bercakap soal mengemas, ia bagaikan tidak ada noktah penyudah. Nak pulak tetamu istimewa mahu berkunjung ke rumah dalam masa 60 minit! Mahu kaget kita di buatnya! Apa yang perlu kita lakukan? Pun begitu marilah kita berfikiran positif. Apa kata kita tinjau 10 cara mudah mengemas dan mencuci rumah.
  • Ada masalah dengan tanaman yang tidak berbunga/ patikan anda ikuti 10 tip yang telah disedikan ini.
  • Terdapat banyak tip yang menyediakan anda cara menggunakan cuka sebagai teknik paling berkesan untuk menghapuskan masalah kotoran dan sebagainya.
  • Adakah benar warna dalam setiap satu - satu ruang itu memainkan peranan dalam membentuk mood kita?
  • Keperluan penyiraman air bergantung kepada jenis tumbuhan. Oleh itu, untuk memudahkan anda yang baru menjinakkan diri untuk bertaman, pemilihan dan peletakan tumbuhan yang mempunyai kadar keperluan siraman yang hampir sama perlu di lakukan untuk memudahkan tugasan anda kelak.
  • Hydrangea merupakan tumbuhan renek berbunga yang mempunyai musim. Tumbuhan yang mempunyai rona indah yang menonjol ini menjadi antara pilihan utama peminat laman Inggeris. Namun serangan penyakit terhadap tumbuhan ini berupaya mengganggu kualiti penghasilan bunga yang sering menjadi buruan peminat-peminatnya. Antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah kualiti penghasilan bunga adalah berpunca daripada penyakit yang dihadapi pada bahagian daun hydrangea. Selain masalah berpunca daripada hawar Botrytis cinerea seperti yang dibincangkan terlebih dahulu, terdapat beberapa lagi penyakit utama yang dialami oleh hydrangea yang perlu diambil berat.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Rasa memaku bingkai gambar itu kerja mudah? Sebenarnya sebelum anda merancang nak menggantungkan hiasan dinding, selidik dulu tiga perkara yang selalu orang buat silap ini agar anda pun terselamat dari melakukan perkara yang sama;
  • Beberapa jenis lobak, terutama jenis lobak berdasarkan warna, ada lobak yang berwarna ungu, berwarna merah, dan lobak putih. Selain warna yang lebih menonjol, lobak juga memiliki manfaat yang baik bagi kesihatan tubuh. Seperti lobak putih yang memiliki kandungan vitamin A, B1, B2, C, E, niasin, karoten, choline, fosforus, kalsium, mangan, asid folik, asid oksalik, serat kasar dan zat besi.
  • Tahukah anda sebenarnya kita boleh mengusir beberapa haiwan perosak kediaman dan tanaman dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti tumbuhan herba?
  • Warna dan konsep dekorasi bilik anak anda harus dipilih dengan cermat agar psikologi mereka terkawal. Beberapa ahli psikologi telah melakukan kajian dan hasilnya, warna bilik anak anda mampu mempengaruhi emosi mereka. Berikut merupakan beberapa karakter warna yang mempengaruhi psikologi kanak-kanak.
  • Kebiasaannya orang akan terus buang kalau nampak peralatan dapur berkarat. Sebenarnya masih ada cara yang boleh anda lakukan untuk menghilangkannya.
  • Bagi menyingkirkan bau busuk daripada terus menguasai ruang, apa kata anda cari sumbernya dan semak cara mudah menghilangkannya.
  • Peti sejuk dapat mengelakkan makanan yang disimpan tercemar. Jika betul cara penjagaanya, jangka hayat peti sejuk anda turut boleh dipanjangkan, oleh itu kami kongsikan beberapa cara mudah untuk memastikan peti sejuk anda dapat beroperasi dengan optimum.
  • Kertas dinding memerlukan kos tinggi untuk pemasangan tetapi tahan lama jika penghuni tahu teknik pengendalian dan penjagaan sepatutnya.
  • Masalah sukar untuk mendapat tidur yang lena bukan sahaja datang dari masalah dalaman. Sebenarnya persekitaran turut mempengaruhi jiwa dan minda anda
  • Cukup sekadar bermain dengan susun atur perabot dan aksesori untuk buat rumah anda kelihatan baru. Minimumkan perbelanjaan dengan cara ini.
  • Sempurnakan almari rumah anda dengan 4 cara ini. Hasilnya pasti buat anda puas hati tanpa perlu sentiasa mengemas bilik wardrobe anda.
  • “Kata pakar psikologi yang bernama Eisman, Biru itu memiliki erti yang stabil kerana warna biru merupakan warna langit.
  • Perabot dari bahan kulit terkena kotoran perlukan rawatan yang teliti. Dengan penjagaan teratur dan penggunaan produk perawatan yang tepat, anda boleh mengekalkan sofa kulit dalam keadaan bersih dan baik sepanjang masa.
  • Tatkala tiba musim perayaan atau perkahwinan, banyak perkara yang difikirkan untuk diselesaikan sebelum menjelang tiba majlis. Sesetengah orang perlukan baju baru, sesetengah orang pula sanggup berhabisan dalam mengubah suai dekorasi kediaman.
  • Set rekaan teh sememangnya menjadi kegilaan ramai di kalangan kita. Bukan sahaja set teh ala kedesaan Inggeris, malah set teh dengan rekaan moden juga jenis lain dari yang lain. Ia umpama sebuah hobi yang memberi kepuasan memilikinya dan menggunanya. Namun sebelum memiliki set teh, kita juga perlu berhati-hati dalam memilih agar serasi dengan rekaan serta konsep kediaman.
  • Di Malaysia, antara cendawan-cendawan yang boleh dimakan ialah cendawan kukur, cendawan tiram kelabu, cendawan tiram putih, cendawan butang, cendawan Jarum Mas (enoki), cendawan shitake, cendawan Ling Zhi, cendawan Telinga Kera dan banyak lagi. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa cendawan kaya dengan sumber-sumber berikut:
  • IMPIANA ingin berkongsi kepada anda beberapa tips keselamatan mengikut aspek ruang kediaman untuk anda memastikan keadaan anak anda sentiasa selamat.
  • Sudah menjadi kebiasaan apabila kita mendengar sarung bantal dicuci dengan kerap, namun begitu bagaimana pula dengan bantal itu sendiri? Selain daripada ingin memastikan kebersihan terjamin, pernahkah anda terfikir bahawa bantal tersebut telah digunakan dalam tempoh masa yang lama dan harus juga dibersihkan? Jom ikuti tip mudah yang ingin dikongsi ini dalam memastikan bantal yang dicuci masih mengekalkan kualiti yang baik.
  • Sudah tentu ramai diantara kita pernah berhadapan dengan masalah singki tersumbat. Sebelum memanggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.
  • Penggunaan cuka begitu praktikal kerana boleh digunakan bagi seluruh kediaman sebagai pencuci serba guna. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencampurkan sejumlah cuka dan air dengan nisbah yang sama banyak ke dalam botol penyembur. Semburkan ke ruang yang ingin dibersihkan kerana ia berfungsi sebagai nyah jangkit dan menghilangkan bau busuk.
  • Jangan sesekali memandang remeh akan kebersihan peti ais di rumah. Adalah sangat penting untuk anda membersihkannya bukan sahaja agar tampil lebih kemas dan memudahkan mencari barang, malah ia juga mampu menyingkirkan daripada bau-bauan yang kurang enak. Selain proses mencuci, anda juga harus mengemas dan menyusun barang-barang yang diletakkan di dalam peti ais dengan cara yang betul. Berikut merupakan tip-tip yang ingin kami kongsikan untuk dijadikan panduan bersama.
  • Apalah maknanya jika mempunyai kediaman besar dengan ruang luas tetapi tidak tahu untuk menggunakan segala ruang yang ada. Hasilnya, kediaman luas itu tetap nampak sempit. Apa lagi buat mereka yang mempunyai kediaman yang agak sempit. Anda perlu bijak untuk menggunakan ruang semaksima yang mungkin. Jangan bazirkan setiap sudut begitu sahaja. Ini keranaia mampu menjadi penstoran buat kediaman.