TIP+PETUA
 
  • Kopi memang ramai tahu akan kegunaanya sama ada di laman dan juga kebun. Namun, masih ramai yang tidak mengetahui kegunaan lain serbuk kopi yang boleh di praktikkan.
  • Eeeee... Kotornya! Inilah antara kata-kata yang mungkin diungkapkan sesiapapun tat kala melihat keadaan dapur yang tidak diurus sebaiknya. Tambahan pula dimusim perayaan yang bakal tiba, pasti akan ada tetamu yang menjengah ke ruang dapur anda. Jangan risau, masih sempat untuk anda mengemas ruang dapur anda. Ikuti 10 tip dapur kekal bersih dan selamat berikut sabagai panduan.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Kita kalau boleh nak paling mudah dan paling senang bab mencuci ni. Harini Impiana kongsikan tip cepat cuci tandas. Sejam boleh siap!
  • “Sempat ke nak mengemas sambil tu memasak? Ish, mesti tak fokus dan macam susah je nak buat!”
  • Kertas dinding merupakan hiasan dinding yang berbagai warna dan motif. Kertas dinding juga mampu memberi impak kepada sesebuah ruang bagi kelihatan cantik dan menarik. Selain itu, kertas dinding mempunyai daya tahan yang lama sehingga sepuluh tahun berbanding dengan cat dinding. Jika anda ingin menggunakan kertas dinding di rumah, anda perlu ketahui tujuh perkara ini.
  • Lebih kurang beberapa hari menjelang raya ni, rasa-rasanya sempat ke kita nak mengemas dan mencuci rumah ni? Impiana kongsikan tip persiapan akhir dalam mengemas rumah menjelang raya yang hampir tiba.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin IMPIANA kongsikan ini.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun, anda perlu menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi dan teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti 9 cara mudah menghias kediaman.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Seperti kita tahu, sofa kulit merupakan perabot yang berkualiti dan sangat mahal harganya. Bagaimana proses penjagaan sofa kulit yang terdedah pada kotoran?
  • Lemang periuk kera cukup terkenal di kalangan masyarakat di Perak. Ia di kategorikan sebagai tanaman eksotik dan menggunakan periuk kera dari jenis Nepenthes gracilis. Penyediaan nya tidak lah begitu rumit namun untuk memperoleh kuantiti periuk kera yag digunakan sebagai bekas untuk meletak pulut tersebut agak terhad.
  • Koleksi tip lama yang boleh jadi panduan buat kita especially suri rumah. Selamat mencuba!
  • Dalam kita berpuasa ni, ada juga yang dah mula berkemas , beli perabot baru dan tak lupa juga yang sibuk membuat kuih raya. Apa-apa pon kita lakukan, yang penting ingat! jangan membazir.
  • Tak sangka pula sabun, kasut dan beberapa item lain ni ada expired date. Tapi bukanlah lepas baca ni, anda kena buang kesemuanya. Tengok juga kondisi barang berkenaan, kalau masih elok, kenapa perlu membazir.
  • Kebiasaanya, tip yang digunakan oleh anda untuk membeli tembika dengan memilih buah yang besr dan mengetuk sedikit dinding buah tersebutkan? Itu kira dah terbaik lah tu kan. Tapi bila hidang, tawar macam air masak.
  • Dalam banyak-banyak hari, tak sangka pula bila suami nak ajak keluar berjalan lepas lunch ni, baju kena kunyit. Apa anda selalu buat bila hadapi masalah sebegini? Ini tip Impiana.
  • Selalu terjadi bila musim kemarau pasti kita akan mengalami masalah terputus bekalan air ataupun air dicatu disebabkan empangan yang mula mengering. Beberapa langkah ini mampu memberi anda solusi menjimatkan penggunaan air untuk taman.
  • Hiasi perabot jati di ruang tamu anda dengan penuh gaya pada Aidilfitri ini. Impiana bawakan tip mencuci perabot jati buat kediaman anda.
  • Sebenarnya untuk jaga kualiti cadar, kita perlu menukarnya 'at least' 2 minggu sekali. Tapi selalunya kita jarang ambil hal berkenaan cadar. Kali ini Impiana bawakan tip membasuh cadar bilik anda.
  • Bedak bayi ibarat belerang yang mempunyai pelbagai kegunaanya samada untuk bersukan, menyelenggara perkakas dan termasuklah sebagai remedi untuk kediaman. Bahan yang mudah diperoleh ini juga berupaya membantu tugas-tugas di kebun mahupun ladang anda.
  • Terdapat banyak tip yang menyediakan anda cara menggunakan cuka sebagai teknik paling berkesan untuk menghapuskan masalah kotoran dan sebagainya.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Serangga seperti semut, lipas dan cicak sering di jumpai di dalam rumah. Walaupun serangga ini tidak berbahaya namun ia masih lagi serangga perosak yang boleh memudaratkan kesihatan jika dibiarkan. Penggunaan racun serangga dengan kerap tidak baik untuk kesihatan anda. Impiana kongsikan petua mudah untuk menghalau semut, lipas dan cicak di rumah anda.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Bilik tidur sepatutnya menjadi tempat paling mendamaikan di dalam kediaman. Ditambah pula dengan konsep dekorasi yang mencerminkan personaliti anda juga identiti keseluruhan ruang ini. Untuk memberikan magis lebih natural, gandingkan elemen kayu dengan kesesuaian tema penataan.
  • Pagi pemilik pohon tin yang menajdikan pohon syurga ini sebagai hobi sudah pasti kerap mengalami masalah buah tin yang rosak. Perkara tersebut berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Team LAMAN Impiana mendapatkan tip dari pakar tin En Marzuki dari Fig Fertigation Malaysia.
  • Pemilik kediaman hari ini terpaksa berhadapan realiti harga rumah mahal dengan keluasan sempit. Semakin lama kediaman juga semakin dikurangkan lebar dan panjangnya oleh pemaju. Keadaan ini menyebabkan pelan lantai interior mengecil lantas memaksa pemilik mencari solusi terbaik bagaimana rumah kecil itu boleh berubah menjadi kediaman selesa, praktikal dan bergaya dalam waktu sama. Pasti ada jalan penyelesaian yang mudah. Perabot menguasai hampir keseluruhan ruang interior kediaman kita. Ia merupakan kemudahan penting untuk seisi keluarga dan juga tetamu. Justeru, kita perlu tahu perabot yang sesuai untuk kediaman kecil. Bukan semua jenis perabot sesuai untuk kita.
  • Sebelum menyimpan bahan makanan di dalam peti sejuk, pastikan anda membalutnya terlebih dahulu bagi memastikan bahan tidak cepat rosak dan tahan lama. Jangan sesekali biarkan bahan anda terdedah. Cara terbaik untuk menyimpannya adalah di tempat sejuk beku. Berikut adalah tip yang perlu anda ikut bagi memastikan bahan makanan kekal segar dan enak untuk dinikmati.
  • Bercerita mengenai langsir dapur, mungkin tak ramai yang ambil peduli dengan pemilihan fabrik, fungsi dan jenis langsir. Tapi sebenarnya langsir dapur adalah perkara yang perlu dititik beratkan. Impiana kongsi tip pemilihan dapur langsir.
  • Biarpun ada pelbagai barangan atau peralatan yang memudahkan kerja kita namun, cara lama masih praktikal untuk diamalkan dan hasilnya lebih berkesan. Selain menjimatkan wang, cara ini juga diyakini selamat.
  • Pernah tak sahabat-sahabat jumpa anak burung jatuh dari sangkarnya? Apa perasaan anda saat berdepan situasi tersebut? Sudah pasti naluri kemanusiaan anda ingin membantu anak burung tersebut. Namun kebanyakkan situasi berakhir denggan tragis walaupu bantuan telah di berikan.
  • Memastikan kebersihan di bilik air setiap masa adalah tanggungjawab semua. Selain faktor kesihatan, bilik air yang bersih menjadi cermin kebersihan si pemilik kediaman. Di akui cara paling mudah membersihkan bilik air adalah dengan menggunakan pencuci berbahan kimia. Namun begitu tidak ada salahnya mulai sekarang anda menggunakan bahan-bahan alami yang tidak kalah berkesan untuk bilik air bersih dan berkilau.
  • Menjadi tradisi untuk meraikan tetamu yang hadir ke rumah dengan hidanggan yang enak. Sudah semstinya sebagai penggenalan atau kata alu-aluan kepada tetamu adalah denggan menyediakan secangkir teh mahupun kopi. Namun dalam penyediaan mahupun menghidang teh atau kopi, ada beberapa adap yang perlu diambil perhatian.
  • Ruang yang sering menjadi favourite emak atau ibu kita confirmlah dapur. Sebenarnya pemilihan lantai adalah penting bagi memastikan lantai dapur tidak cepat kotor dari tumpahan minyak atau makanan. 4 perkara ini yang perlu anda ambil peduli bila ingin memilih lantai khas untuk dapur.
  • Dah nak sambut puasa ni, selalunya makanan lebihan mesti simpan dalam peti sejuk untuk elak pembaziran.Ikuti tip berikut bagi memastikan makanan yang disimpan tahan lama serta kekal elok untuk dimakan.
  • Siapa kata mudah menghias rumah kecil. Kadang –kadang ruang terhad ni lagi pening kita nak deko. Impiana kongsi tips mudah hias rumah kecil.
  • Perabot moden dengan potongan ringkas cukup sinonim dengan konsep minimalis yang mana ia juga berfungsi optimum di ruang sempit. Kebelakangan ini, ramai pemilik kediaman menggilai reka bentuk perabot berpotongan retro atau lebih dekat difahami sebagai konsep Scandinavia. Konsep rekaan ini berasal dari negara Scandinavia seperti Norway, Sweden, Findland dan Denmark. Perabot ini dihasilkan daripada bahan semula jadi dan bentuk yang berlengkung sederhana atau organik. Perabot keluaran Denmark mempunyai rekaan yang lebih menonjol, elegan dan sofistikated. Bagi yang sedang mencari perabot-perabot keluaran Denmark, dapatkan dahulu panduan pembelian dari IMPIANA bagi mengelakkan terbeli perabot tiruan.
  • Mangubah suai kediaman bukan perkara mudah. Biar pun seringkas mana pun, kerja-kerja mengemas, menyusun semula dan memunggah tidak dapat dielakkan. Selalunya kita menaik taraf tata hais kediaman selang tiga hingga lima tahun. Kata orang bila cukup rezeki yang terkumpul untuk membiayai kos projek kecil ini.
  • Keselesaan bilik tidur merupakan perkara penting yang harus anda abil peduli. Ini kerana selain menjadi tempat untuk peribadi, kamar tidur juga adalah tempat untuk anda beristirehat dan tidur. Lantas itu cara menghias dan menjaga bilik tidur haruslah tepat dan sempurna.
  • Alis cat pada dinding alami masalah walaupun cat mahal telah digunakan. Melalui jenis kerosakkan atau masalah yang terjadi, anda boleh ketahui punca dan sebabnya.
  • Selain cuka dan soda penaik, garam juga adalah salah satu bahan yang penting dalam masakan. Garam sebenarnya mampu membersihkan kotoran di dapur.
  • Impiana kongsi 5 cara mudah untuk membuat penyegar udara anda sendiri secara semula jadi.
  • Berkebun sebenarnya aktiviti yang menyeronokkan sebab kita berhubung dengan persekitaran semula jadi. Namun tidak bagi mereka yang mempunyai ruang yang amat terhad terutamanya yang mendiami rumah jenis apartmen.
  • Soda penaik (baking soda) adalah antara bahan yang digunakan dalam pembuatan minuman bergas dan pemanis mulut seperti kek. Antara lain kegunaan bahan ini adalah...
  • Selepas makan ramai yang sering membiarkan pinggan dan gelas di dalam sinki. Tunggu banyak sikit lagi barulah dibasuh sekali gus.
  • Berbaki beberapa hari je lagi kita nak menyambut ramadhan ni, jom semak apa patut kita buat untuk rumah kita.Jangan nanti dah last minute, baru nak kelam kabut kemas.
  • Cuci langsir ni bukanlah macam kita cuci baju harian tapi bila bab nak cuci langsir tu memang 'bercinta' sampai tertangguh-tangguh. Impiana kongsi tip & trik penjagaan langsir yang anda boleh cuba.
  • Runsing bila fikirkan harga minyak yang tak menentu masa kini. Apa nak buat, zaman semakin maju, semua benda pasti naik. Jom cuba cara ini, untuk jimatkan penggunaan minyak kereta. Mana tahu boleh membantu jimatkan kos minyak harian anda.
  • Cuaca panas yang melanda negara kita kini sedikit sebanyak telah menyebabkan kenaikan bil penggunakan elektrik. Mana tidaknya, pendingin hawa dan alatan penyejuk yang lain terpaksa bekerja 'berhempas pulas' untuk menyejukkan udara.
  • Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. 15 perkara ini yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah.
  • Almari pakaian adalah salah satu keperluan utama dalam sesebuah kediaman. Memilikinya mudah, tetapi untuk menjaganya amat susah terutamanya golongan bekerjaya.
  • Ramai yang beranggapan semua produk pembersih adalah selamat tetapi hakikatnya hampir semua produk pembersihan rumah mengandungi bahan kimia toksik yang mencemarkan udara dan sangat berbahaya untuk kesihatan anda. Untuk memastikan rumah anda lebih selamat ia adalah penting untuk mengurangkan penggunaan produk yang mengandungi bahan merbahaya.
  • Kita semua sukakan rumah yang bersih dan kemas namun seringkali kita tidak punya masa yang mencukupi untuk membersihkan rumah setiap hari. Bagaimanapun, ada beberapa benda di rumah yang patut anda berikan perhatian lebih daripada benda yang lain.
  • Ramai yang berfikir dengan mandi sahaja sudah mencukupi untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik namun tahukah anda terdapat beberapa peraturan ketika mandi yang perlu anda patuhi untuk mendapatkan kulit yang benar sihat.
  • Pakaian yang mahal dan dipakai setiap hari perlu dijaga dan dicuci dengan baik supaya ia dapat bertahan lama. Ada beberapa langkah berjaga-jaga yang perlu diikut sewaktu membasuh antaranya:
  • Selain digunakan dalam masakan, soda penaik juga memiliki kebolehan membersih yang luar biasa. Untuk menjadi pengguna yang bijak, anda tidak seharusnya hanya bergantung kepada produk tertentu untuk menyelesaikan belenggu di dapur. Banyak lagi cara lain, sebagai contoh tahukah anda bahawa soda penaik memiliki kuasa yang hebat dalam pembersihan ruangan dapur? Ikuti tip ini:
  • Kajian menunjukkan tuala mandi yang digunakan selepas mandi mengandungi semua jenis kuman dan bakteria kerana ia menyediakan keadaan ideal untuk bakteria membiak antaranya kelembapan, suhu yang panas, oksigen dan pH neutral.
  • Kenapa pokok ros tidak berbunga? Antara sebab-sebab dan kemungkinan.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • LIPAS! LIPAS! LIPAS! bukan semua boleh berhadapan dengan situasi bersua dengan binatang kecil ini. Biar kecil tapi kesan dia, boleh lari keluar tinggalkan kerana tidak sanggup berhadapan dengan lipas. Antara cara untuk memerangkap lipas-lipas kecil yg berkampung di dalam kereta;
  • Bila masuk bab cat ni, memang kita 'frust' kalau nampak cat dinding tu mengelupas atau rosak. Manakan tidak, kalau anak conteng je kita dah mula nak naik angin. Impiana dapatkan cara mengatasi kerosakan pada dinding rumah.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Admin mahu berkongsi satu tip mengenai masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan daripada kita semua iaitu lubang tandas tersumbat.
  • Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
  • Tanaman Sekeliling Mampu Mencegah Antara amalan pemakanan tradisional orang Melayu yang boleh membantu mencegah dan merawat penyakit nyanyuk pada masa kini ialah;
  • Kita selalu hairan kenapa ada rumah rakan dengan anak kecil nampak kemas dan bersih sedangkan kediaman kita pula hanya kelihatan teratur seketika saja sebelum bersepah semula.
  • Ramai di antara anda yang gemar memberi barangan dapur secara pukal untuk membuat stok paling tidak selama satu seminggu. Di sini, IMPIANA sediakan beberapa kaedah bagi memastikan buah-buahan dan sayuran anda kekal segar di dalam simpanan peti sejuk.
  • Membeli perabot untuk kediaman memang agak memeningkan jika tiada ilmu asas dalam aspek pemilihan perabot. Tambahan pula jika kediaman anda memiliki ruang yang agak terhad. Pemilihan perabot haruslah bersesuaian supaya suasana dalam rumah sentiasa kemas dan teratur.
  • Dari balang kaca terpakai kepada bekas perhiasan. Mengapa membazir? Impiana tunjukkan cara mudah buang label pada bekas kaca ini.
  • Geramkan tengok tanaman orang-orang Thailand yang membesar dengan sihat bagaikan juara. Semua beranggapan mereka telah menggunakan banyak bahan kimia untuk memastikan tanaman tersebut tumbuh sihatkan. Sebenarnya tak semua macam tue. Sini, Admin nak sharekan resepi penggalak akar yang digunakan oleh penggiat industri pertanian di Thailand. Confirm menjadi
  • Eii..busuknya dapur ini. Sangat meloyakan! Macam mana mahu memasak ? Tidak sanggup menghabiskan masa berjam-jam di dapur untuk menyediakan makanan sambil menyedut baunya. Seolah-olah ia menyerap masuk ke dalam masakan yang dimasak.
  • Seronokkan apabila bunga yang di tanam berbunga lebat, cantik dan menyerlah warnanya? Sebenarnya untuk mendapatkan hasil yang sempurna untuk penanaman bunga ada beberapa langkah yang boleh anda ikuti. Jom semak!
  • 1) Daun Bawang Siapa yang tidak kenal dengan daun yang boleh dianggap sebagai ‘ penyeri’ di dalam masakkan ini. Daun bawang kebiasaannya digunakan dalam hidangan jenis sup bagi menambahkan perisa dan sebagai hiasan tambahan. Ini adalah antara sayuran yang mudah untuk ditanam semula. Hanya tinggalkan sedikit bahagian bawah ke akar daun bawang dan rendamkan di dalam air. Cubalah!
  • Ubi kayu, antara makanan ruji yang mejadi pilihan masyarakat dahulu kala untuk membekalkan keperluan karbohidrat seharian. Ia juga murakapan antara tanaman yang paling mudah di tanam. Namun tidak semua orang tahu teknik untuk menghasilkan umbisi kayu yang optimum
  • Bahagian hud dapur kebiasaannya terlepas pandang untuk dibersihkan. Lama-kelamaan bahagian itu boleh mengumpulkan sisa makanan, tumpahan kuah, minyak dan sebagainya yang menimbulkan kekotoran yang sukar dibersihkan. Selain dari menjadi punca serangga pembawa penyakit 'singgah' di bahagian itu, pemilik rumah juga hadapi besi hud dapur mulai berkarat. Jadi bagaimana mahu membersihkan hud dapur anda supaya kelihatan baru semula, Ini langkahnya;
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Mahu mereka dapur anda? Ketahui beberapa tip do's ini.
  • Senduduk merupakan pokok renek yang tergolong dalam famili Melastomataceae dan kebiasaannya tumbuh di dalam semak dan belukar.
  • Cincau dari tumbuhan lebih banyak khasiatnya berbanding yang diperbuat daripada agar-agar semata-mata. Cincau terbahagi kepada dua jenis, iaitu cincau hijau dan cincau hitam. Setiap penghasialn jenis cincau menggunakan jenis tanaman yang berbeza-beza.
  • Tabulampot adalah kaedah yag diguanakan secara meluas di Indonesia bagi tujuan penanaman pokok buah di dalam pot atau bekas tanaman seperti pasu dan sebagainya. Ia bukan lah sesuatu yang baru namun masih ramai yang kurang sedar akan teknik tanaman ini. Ia Juga menjadi solusi bagi mereka yang mempunyai kekanggan ruang.
  • Pilihan cat yang ingin dibuat haruslah yang tepat dengan konsep ruang kediaman anda. Jangan membuat keputusan terburu-buru, dapatkan nasihat daripada pakar tentang pemilihan cat.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Nampak macam mudah sahaja tanam bougainvillea atau bunga kertas ni kan. Walaupun tak di selenggara tetap berbunga. tahukah anda, bahawa anda boleh hasilkan sebuah pokok yang menghasilkan bunga lebih banyak dari daunnya? nak tahu?
  • Mencuci kaca tingkap dan pintu merupakan perkara yang remeh bagi individu yang sibuk dengan rutin harian dan sering di pandang sambil lewa oleh pemilik kediaman . Rutin membersihkan cermin dan pintu ini sebenarnya tidaklah begitu susah dan sepatutnya boleh dilakukan hanya pada hujung minggu, lebih-lebih lagi menyelang hari raya yang bakal menyelang ini. Jadi mari kita ikuti tip di bawah ini.
  • Aidilfitri sememangnya masih jauh. Namun itu bukan alasan untuk kita berpeluk tubuh dan tidak melakukan sebarang persiapan. Bukanlah bermakna kita perlu berhabis-habisan untuk meraikan hari mulia tersebut. Tetapi ia boleh dijadikan tarikh untuk kita menukar langsir yang lama dan juga merancang perbelanjaan agar tidak tersasar daripada sepatutnya. Malah kita sendiri boleh mengelakkan daripada membazir dan tersilap gaya serta konsep. IMPIANA menemubual pakar kemasan lembut Norasida Hasan dari Arcelia Home Inspiration.
  • tidak semua bahan masakan sesuai untuk diletakkan di dalam peti sejuk, ada di antaranya akan mudah rosak atau mengurangkan rasa bahan tersebut. Jadi, admin ingin kongsikan, 12 bahan yang tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk, walaupun anda rasakan perlu. Jom kita tengok perkongsian dari laman Tip Hero, mana tahu barang tersebut sudah pun berada dalam peti sejuk di rumah anda.
  • Ajinomoto. Bahan perasa masakkan yang sering menajdi pilihan masyarakat di Asia. Selain menjadi penyedap makanan, bahan ini turut mempunyai kegunaan lain nya terutamanya kepada tanaman di laman anda.
  • 1. RUMAH PERTAMA JANGAN GUNA MAKSIMUM KELAYAKAN Kalau anda layak beli rumah harga RM300K, carilah rumah yang berharga RM250K. Nanti senang dapat kelulusan bank. Bagi ruang sikit kat DSR (Debt Service Ratio) tu.
  • Pastikan anda tidak meletakkan wayar di bawah permaidani atau perabot kerana ia boleh menjadi panas dan boleh berlakunya kebakaran. Wayar boleh menjadi panas apabila ada aliran elektrik dan ini sangat berbahaya kerana kita selalunya tidak sedar perkara ini terjadi .
  • Memang sakit mata apabila melihat periuk yang kehitaman akibat hangus. Jangan cuba-cuba untuk menghilangkan kesan hitam itu menggunakan sudu mahupun garpu kelak ianya hanya akan mencacatkan lagi rupa kuali anda. Nah beberapa tip yang boleh dicuba;
  • Makanan yang sihat bermula dengan alat memasak yang tepat dan tidak merosakkan kandungan nutrisi makanan yang anda ambil.
  • Sudah menjadi kemestian apabila tiba musim durian ramai yang berpusu-pusu menikmati raja buah ini kerana jatuh pada musimnya, harga pun jauh lebih murah dan boleh dimakan dengan banyak.
  • Kesuntukan masa membuatkan para ibu ataupun wanita berkerjaya adakalanya memasak dan kadang- kala membeli sahaja.
  • Pokok Cili padi mudah diserang penyakit. Hal ini bakal menjejaskan hasil dan produktiviti cili padi. Untuk mengatasi masalah ini, imuniti pokok perlu diperkuatkan. Selain penggunaan racun serangga bersifat kimia, anda juga boleh membuat booster semulajadi untuk memperkuatkan imuniti pokok seawal usia anak anak pokok lagi.