TIP+PETUA
 
  • 1) Daun Bawang Siapa yang tidak kenal dengan daun yang boleh dianggap sebagai ‘ penyeri’ di dalam masakkan ini. Daun bawang kebiasaannya digunakan dalam hidangan jenis sup bagi menambahkan perisa dan sebagai hiasan tambahan. Ini adalah antara sayuran yang mudah untuk ditanam semula. Hanya tinggalkan sedikit bahagian bawah ke akar daun bawang dan rendamkan di dalam air. Cubalah!
  • Ubi kayu, antara makanan ruji yang mejadi pilihan masyarakat dahulu kala untuk membekalkan keperluan karbohidrat seharian. Ia juga murakapan antara tanaman yang paling mudah di tanam. Namun tidak semua orang tahu teknik untuk menghasilkan umbisi kayu yang optimum
  • Bahagian hud dapur kebiasaannya terlepas pandang untuk dibersihkan. Lama-kelamaan bahagian itu boleh mengumpulkan sisa makanan, tumpahan kuah, minyak dan sebagainya yang menimbulkan kekotoran yang sukar dibersihkan. Selain dari menjadi punca serangga pembawa penyakit 'singgah' di bahagian itu, pemilik rumah juga hadapi besi hud dapur mulai berkarat. Jadi bagaimana mahu membersihkan hud dapur anda supaya kelihatan baru semula, Ini langkahnya;
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Mahu mereka dapur anda? Ketahui beberapa tip do's ini.
  • Senduduk merupakan pokok renek yang tergolong dalam famili Melastomataceae dan kebiasaannya tumbuh di dalam semak dan belukar.
  • Cincau dari tumbuhan lebih banyak khasiatnya berbanding yang diperbuat daripada agar-agar semata-mata. Cincau terbahagi kepada dua jenis, iaitu cincau hijau dan cincau hitam. Setiap penghasialn jenis cincau menggunakan jenis tanaman yang berbeza-beza.
  • Tabulampot adalah kaedah yag diguanakan secara meluas di Indonesia bagi tujuan penanaman pokok buah di dalam pot atau bekas tanaman seperti pasu dan sebagainya. Ia bukan lah sesuatu yang baru namun masih ramai yang kurang sedar akan teknik tanaman ini. Ia Juga menjadi solusi bagi mereka yang mempunyai kekanggan ruang.
  • Pilihan cat yang ingin dibuat haruslah yang tepat dengan konsep ruang kediaman anda. Jangan membuat keputusan terburu-buru, dapatkan nasihat daripada pakar tentang pemilihan cat.
  • Banyak cara kita boleh gunakan bahan dapur untuk tujuan pembersihan, berikut ialah dengan menggunakan tepung jagung;
  • Nampak macam mudah sahaja tanam bougainvillea atau bunga kertas ni kan. Walaupun tak di selenggara tetap berbunga. tahukah anda, bahawa anda boleh hasilkan sebuah pokok yang menghasilkan bunga lebih banyak dari daunnya? nak tahu?
  • Mencuci kaca tingkap dan pintu merupakan perkara yang remeh bagi individu yang sibuk dengan rutin harian dan sering di pandang sambil lewa oleh pemilik kediaman . Rutin membersihkan cermin dan pintu ini sebenarnya tidaklah begitu susah dan sepatutnya boleh dilakukan hanya pada hujung minggu, lebih-lebih lagi menyelang hari raya yang bakal menyelang ini. Jadi mari kita ikuti tip di bawah ini.
  • Aidilfitri sememangnya masih jauh. Namun itu bukan alasan untuk kita berpeluk tubuh dan tidak melakukan sebarang persiapan. Bukanlah bermakna kita perlu berhabis-habisan untuk meraikan hari mulia tersebut. Tetapi ia boleh dijadikan tarikh untuk kita menukar langsir yang lama dan juga merancang perbelanjaan agar tidak tersasar daripada sepatutnya. Malah kita sendiri boleh mengelakkan daripada membazir dan tersilap gaya serta konsep. IMPIANA menemubual pakar kemasan lembut Norasida Hasan dari Arcelia Home Inspiration.
  • tidak semua bahan masakan sesuai untuk diletakkan di dalam peti sejuk, ada di antaranya akan mudah rosak atau mengurangkan rasa bahan tersebut. Jadi, admin ingin kongsikan, 12 bahan yang tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk, walaupun anda rasakan perlu. Jom kita tengok perkongsian dari laman Tip Hero, mana tahu barang tersebut sudah pun berada dalam peti sejuk di rumah anda.
  • Ajinomoto. Bahan perasa masakkan yang sering menajdi pilihan masyarakat di Asia. Selain menjadi penyedap makanan, bahan ini turut mempunyai kegunaan lain nya terutamanya kepada tanaman di laman anda.
  • 1. RUMAH PERTAMA JANGAN GUNA MAKSIMUM KELAYAKAN Kalau anda layak beli rumah harga RM300K, carilah rumah yang berharga RM250K. Nanti senang dapat kelulusan bank. Bagi ruang sikit kat DSR (Debt Service Ratio) tu.
  • Pastikan anda tidak meletakkan wayar di bawah permaidani atau perabot kerana ia boleh menjadi panas dan boleh berlakunya kebakaran. Wayar boleh menjadi panas apabila ada aliran elektrik dan ini sangat berbahaya kerana kita selalunya tidak sedar perkara ini terjadi .
  • Memang sakit mata apabila melihat periuk yang kehitaman akibat hangus. Jangan cuba-cuba untuk menghilangkan kesan hitam itu menggunakan sudu mahupun garpu kelak ianya hanya akan mencacatkan lagi rupa kuali anda. Nah beberapa tip yang boleh dicuba;
  • Makanan yang sihat bermula dengan alat memasak yang tepat dan tidak merosakkan kandungan nutrisi makanan yang anda ambil.
  • Sudah menjadi kemestian apabila tiba musim durian ramai yang berpusu-pusu menikmati raja buah ini kerana jatuh pada musimnya, harga pun jauh lebih murah dan boleh dimakan dengan banyak.
  • Kesuntukan masa membuatkan para ibu ataupun wanita berkerjaya adakalanya memasak dan kadang- kala membeli sahaja.
  • Pokok Cili padi mudah diserang penyakit. Hal ini bakal menjejaskan hasil dan produktiviti cili padi. Untuk mengatasi masalah ini, imuniti pokok perlu diperkuatkan. Selain penggunaan racun serangga bersifat kimia, anda juga boleh membuat booster semulajadi untuk memperkuatkan imuniti pokok seawal usia anak anak pokok lagi.
  • Memperbaharui taktik dan langkah yang lebih licik, penceroboh ataupun perompak sentiasa memastikan mereka mempunyai peluang apabila pemilik 'terleka' ataupun terlepas pandang.
  • Siapa yang pernah berhadapan dengan masalah ini? Roti yang belum pun sampai tarikh luput atau mungkin baru sahaja beli tapi sudah mula mengeras. Jangan bimbang roti tersebut masih boleh di makan tetapi jika ia sudah mula mengeras cuba petua ini.
  • Kehadiran rumput di laman bukan sekadar membantu mewujudkan landskap yang tenang dan cantik. Ia juga berupaya memberi pelbagai sumbangan kepada kesihatan dan nilai-nilai estetik terhadap sesebuah hartanah. Antaranya adalah seperti berikut:
  • “Sempat ke nak mengemas sambil tu memasak? Ish, mesti tak fokus dan macam susah je nak buat!”
  • Biar betul? Itulah yang mungkin terpacul pada setiap bibir yang baca artikel ini.
  • Ramai juga yang berminat dengan hartanah lelong meskipun ia memiliki risiko yang tinggi.
  • Satu fenomena baru serta pengalaman yang sangat menarik buat peminat-peminat ros di Malaysia, apabila menanam ros bukanlah sesukar dulu. Kini peminat ros di Malaysia boleh menanam English Rose baka luar negara sekiranya kena dengan cara, kaedah dan juga penggunaan media yang tepat, bagi menggalakkan pertumbuhan pokok yang sihat dan subur. Ikuti cara serta tip mudah menanam ros terutamanya English Rose atau ros dari baka-baka luar negara mengikut gaya dan kaedah Taman Rose Addarosa Puncak Alam. Pokok akan hidup subur, berbunga lebat, saiz bunga yang lebih besar seakan berada di cuaca tempat asalnya.
  • Ini masalah yang sering dihadapi pemilik rumah masa kini. Terutama bagi mereka yang tinggal di kota. Bukan senang nak dapat bilik tidur luas dan selesa seperti dulu. Tapi Impiana cuba menyelesaikan masalah bilik kecil tapi masih mampu bawa katil besar anda masuk ke dalam.
  • Kobis (Brassica oleraceae var capitata) adalah sejenis tanaman daripada famili Brassicaceae yang sangat popular ditanam di Cameron Highlands. Terdapat tiga jenis kubis dalam negara, iaitu kubis bulat, kubis panjang dan kubis bunga. Antaranya, kubis bulat merupakan sayuran yang popular sekali dengan penggunaan mendekati 200,000 tan pada tahun 2007 yang mana 68% daripadanya terdiri kegunaan rumahtangga. Kobis adalah sangat sesuai di tanam di kawasan beriklim sederhana,namun begitu terdapat juga varieti kubis yang boleh ditanam di tanah rendah yang lebih tinggi suhunya iaitu KK cross, U.S.Tropical,Ei Yu dan Autumn Queen.
  • Bila bercakap soal menghias kamar anak-anak, kita bagaikan rambang mata untuk menyediakan ruang terbaik untuk si kecil. Namun adakala dalam keadaan kelam kabut kita terlupa satu dua perkara yang dianggap remeh tetapi sangat penting. IMPIANA berkongsi tip yang mungkin boleh ditambah dalam skill anda menghias kamar anak anda. Persediaan yang rapi menjaminkan hasil yang bermutu dan amali.
  • Sebelum beli, cuba beringat. Jangan main terus beli je. Baca tip pemilihan yang Impiana sediakan ini. Orang kata bijak membeli menang memakai.
  • Orkid adalah salah satu jenis tumbuhan eksotik yang cantik dan sering menjadi buruan ramai. Namun, apabila orkid tidak menghasilkan bunga, sudah pasti hati mula gusar. Oleh itu, pembajaan berkala perlu dilakukan. Proflower ada tip tersendiri bagaiman acara paling berkesan untuk meberi baja kepada orkid anda.
  • Tukar cadar dan selimut sekurang-kurangnya sebulan sekali untuk mengelakkan rasa miang dan gatal ketika tidur. Lagi bagus kalau 2 minggu sekali. Bagaimana nak dapatkan cadar yang serupa macam baru beli? Baca ini, Impiana rungkaikan.
  • Selalu kita lupa tentang kusyen kecil ini. Kadang-kadang berkurun kita gunakan kusyen ini bila sekali pakai. Di sini, IMPIANA bawakan tip ringkas menjaga kusyen kecil yang boleh kita semua praktikkan.
  • Walaupun sempit tapi penataan kreatif dan bijak mampu tukarkan balkoni kusam tampil ceria
  • Bila bercakap soal mengemas, ia bagaikan tidak ada noktah penyudah. Nak pulak tetamu istimewa mahu berkunjung ke rumah dalam masa 60 minit! Mahu kaget kita di buatnya! Apa yang perlu kita lakukan? Pun begitu marilah kita berfikiran positif. Apa kata kita tinjau 10 cara mudah mengemas dan mencuci rumah.
  • Ada masalah dengan tanaman yang tidak berbunga/ patikan anda ikuti 10 tip yang telah disedikan ini.
  • Terdapat banyak tip yang menyediakan anda cara menggunakan cuka sebagai teknik paling berkesan untuk menghapuskan masalah kotoran dan sebagainya.
  • Adakah benar warna dalam setiap satu - satu ruang itu memainkan peranan dalam membentuk mood kita?
  • Keperluan penyiraman air bergantung kepada jenis tumbuhan. Oleh itu, untuk memudahkan anda yang baru menjinakkan diri untuk bertaman, pemilihan dan peletakan tumbuhan yang mempunyai kadar keperluan siraman yang hampir sama perlu di lakukan untuk memudahkan tugasan anda kelak.
  • Hydrangea merupakan tumbuhan renek berbunga yang mempunyai musim. Tumbuhan yang mempunyai rona indah yang menonjol ini menjadi antara pilihan utama peminat laman Inggeris. Namun serangan penyakit terhadap tumbuhan ini berupaya mengganggu kualiti penghasilan bunga yang sering menjadi buruan peminat-peminatnya. Antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah kualiti penghasilan bunga adalah berpunca daripada penyakit yang dihadapi pada bahagian daun hydrangea. Selain masalah berpunca daripada hawar Botrytis cinerea seperti yang dibincangkan terlebih dahulu, terdapat beberapa lagi penyakit utama yang dialami oleh hydrangea yang perlu diambil berat.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Rasa memaku bingkai gambar itu kerja mudah? Sebenarnya sebelum anda merancang nak menggantungkan hiasan dinding, selidik dulu tiga perkara yang selalu orang buat silap ini agar anda pun terselamat dari melakukan perkara yang sama;
  • Beberapa jenis lobak, terutama jenis lobak berdasarkan warna, ada lobak yang berwarna ungu, berwarna merah, dan lobak putih. Selain warna yang lebih menonjol, lobak juga memiliki manfaat yang baik bagi kesihatan tubuh. Seperti lobak putih yang memiliki kandungan vitamin A, B1, B2, C, E, niasin, karoten, choline, fosforus, kalsium, mangan, asid folik, asid oksalik, serat kasar dan zat besi.
  • Tahukah anda sebenarnya kita boleh mengusir beberapa haiwan perosak kediaman dan tanaman dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti tumbuhan herba?
  • Warna dan konsep dekorasi bilik anak anda harus dipilih dengan cermat agar psikologi mereka terkawal. Beberapa ahli psikologi telah melakukan kajian dan hasilnya, warna bilik anak anda mampu mempengaruhi emosi mereka. Berikut merupakan beberapa karakter warna yang mempengaruhi psikologi kanak-kanak.
  • Kebiasaannya orang akan terus buang kalau nampak peralatan dapur berkarat. Sebenarnya masih ada cara yang boleh anda lakukan untuk menghilangkannya.
  • Bagi menyingkirkan bau busuk daripada terus menguasai ruang, apa kata anda cari sumbernya dan semak cara mudah menghilangkannya.
  • Peti sejuk dapat mengelakkan makanan yang disimpan tercemar. Jika betul cara penjagaanya, jangka hayat peti sejuk anda turut boleh dipanjangkan, oleh itu kami kongsikan beberapa cara mudah untuk memastikan peti sejuk anda dapat beroperasi dengan optimum.
  • Kertas dinding memerlukan kos tinggi untuk pemasangan tetapi tahan lama jika penghuni tahu teknik pengendalian dan penjagaan sepatutnya.
  • Masalah sukar untuk mendapat tidur yang lena bukan sahaja datang dari masalah dalaman. Sebenarnya persekitaran turut mempengaruhi jiwa dan minda anda
  • Cukup sekadar bermain dengan susun atur perabot dan aksesori untuk buat rumah anda kelihatan baru. Minimumkan perbelanjaan dengan cara ini.
  • Sempurnakan almari rumah anda dengan 4 cara ini. Hasilnya pasti buat anda puas hati tanpa perlu sentiasa mengemas bilik wardrobe anda.
  • “Kata pakar psikologi yang bernama Eisman, Biru itu memiliki erti yang stabil kerana warna biru merupakan warna langit.
  • Perabot dari bahan kulit terkena kotoran perlukan rawatan yang teliti. Dengan penjagaan teratur dan penggunaan produk perawatan yang tepat, anda boleh mengekalkan sofa kulit dalam keadaan bersih dan baik sepanjang masa.
  • Tatkala tiba musim perayaan atau perkahwinan, banyak perkara yang difikirkan untuk diselesaikan sebelum menjelang tiba majlis. Sesetengah orang perlukan baju baru, sesetengah orang pula sanggup berhabisan dalam mengubah suai dekorasi kediaman.
  • Set rekaan teh sememangnya menjadi kegilaan ramai di kalangan kita. Bukan sahaja set teh ala kedesaan Inggeris, malah set teh dengan rekaan moden juga jenis lain dari yang lain. Ia umpama sebuah hobi yang memberi kepuasan memilikinya dan menggunanya. Namun sebelum memiliki set teh, kita juga perlu berhati-hati dalam memilih agar serasi dengan rekaan serta konsep kediaman.
  • Di Malaysia, antara cendawan-cendawan yang boleh dimakan ialah cendawan kukur, cendawan tiram kelabu, cendawan tiram putih, cendawan butang, cendawan Jarum Mas (enoki), cendawan shitake, cendawan Ling Zhi, cendawan Telinga Kera dan banyak lagi. Ini kerana kajian menunjukkan bahawa cendawan kaya dengan sumber-sumber berikut:
  • IMPIANA ingin berkongsi kepada anda beberapa tips keselamatan mengikut aspek ruang kediaman untuk anda memastikan keadaan anak anda sentiasa selamat.
  • Sudah menjadi kebiasaan apabila kita mendengar sarung bantal dicuci dengan kerap, namun begitu bagaimana pula dengan bantal itu sendiri? Selain daripada ingin memastikan kebersihan terjamin, pernahkah anda terfikir bahawa bantal tersebut telah digunakan dalam tempoh masa yang lama dan harus juga dibersihkan? Jom ikuti tip mudah yang ingin dikongsi ini dalam memastikan bantal yang dicuci masih mengekalkan kualiti yang baik.
  • Sudah tentu ramai diantara kita pernah berhadapan dengan masalah singki tersumbat. Sebelum memanggil tukang paip untuk membaikinya, lebih baik jika anda cuba beberapa langkah di bawah terlebih dahulu untuk menyelesaikan masalah ini. Ia bukan sahaja mudah, tetapi juga menjimatkan wang.
  • Penggunaan cuka begitu praktikal kerana boleh digunakan bagi seluruh kediaman sebagai pencuci serba guna. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencampurkan sejumlah cuka dan air dengan nisbah yang sama banyak ke dalam botol penyembur. Semburkan ke ruang yang ingin dibersihkan kerana ia berfungsi sebagai nyah jangkit dan menghilangkan bau busuk.
  • Jangan sesekali memandang remeh akan kebersihan peti ais di rumah. Adalah sangat penting untuk anda membersihkannya bukan sahaja agar tampil lebih kemas dan memudahkan mencari barang, malah ia juga mampu menyingkirkan daripada bau-bauan yang kurang enak. Selain proses mencuci, anda juga harus mengemas dan menyusun barang-barang yang diletakkan di dalam peti ais dengan cara yang betul. Berikut merupakan tip-tip yang ingin kami kongsikan untuk dijadikan panduan bersama.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Apalah maknanya jika mempunyai kediaman besar dengan ruang luas tetapi tidak tahu untuk menggunakan segala ruang yang ada. Hasilnya, kediaman luas itu tetap nampak sempit. Apa lagi buat mereka yang mempunyai kediaman yang agak sempit. Anda perlu bijak untuk menggunakan ruang semaksima yang mungkin. Jangan bazirkan setiap sudut begitu sahaja. Ini keranaia mampu menjadi penstoran buat kediaman.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin WEB IMPIANA kongsikan ini.
  • Tanya sahaja kepada mana-mana wanita, siapa yang gemar untuk melipat pakaian? Rata-rata yang penulis tahu, kebanyakan wanita paling tidak suka untuk melilpat pakaian. pada mereka, biarlah diberi tugasan memasak atau mengemas rumah, tetapi bila waktu melipat, malas itu mungkin satu perkara dan masa juga antara faktor penyebab kadangkala kerja melipat jadi suka tertangguh. Akibatnya baju-baju tinggi menggunung dalam bakul
  • Ada sesetengah daripada anda yang gemar meletakkan gambar keluarga, ada juga yang gigih membuat hiasan secara diy dan tak ketinggalan ada yang senang untuk menghias meja pejabat dengan seleksi tanaman mini yang comel dan berwarna-warni.
  • Sinki merupakan kawasan yang paling kerap digunakan dalam aktiviti di dapur. Membasuh pinggan ataupun membasuh bahan masakan seperti ayam,ikan dan sayur-sayuran boleh menyebabkan kotoran tersisa pada saluran air. Lebih buruk, ia menimbulkan bau yang busuk dan meloyakan. Untuk memastikan bahagian sinki anda sentiasa dalam keadaan yang bersih, berikut ialah tip yang boleh dikongsikan kepada anda.
  • Kolam bukan sahaja memberikan landskap halaman lebih kelihatan eksklusif dan menarik, ia juga sebagai ruang istirahat yang cukup mendamaikan disamping anda boleh menenangkan fikiran bersama keluarga tersayang. Buat anda yang merancang untuk membina sebuah kolam ikan, berikut terdapat beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan supaya pembinaan kolam anda ditempatkan pada lokasi yang strategik dan dalam masa yang sama dapat mengurangkan kos penyelenggaraan di masa akan datang.
  • Admin mahu berkongsi satu tip mengenai masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan daripada kita semua iaitu lubang tandas tersumbat.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Jika koleksi bahan bacaan anda sememangnya banyak, luangkan masa dan rangka semula organisasi rak mengikut cara yang menyenangkan dan menawan.
  • Kediaman apartmen turut mempunyai pelbagai risiko yang boleh menyebabkan berlakunya kecemasan seerti kebakaran, kemalangan dan sebagainya sama ada ia berlaku di dalam atau di luar rumah. Kali ini IMPIANA mengenal pasti beberapa lokasi yang perlu anda beri tumpuan bagi mengelak kecurian atau kecemasan.
  • Membeli perabot untuk kediaman memang agak memeningkan jika tiada ilmu asas dalam aspek pemilihan perabot. Tambahan pula jika kediaman anda memiliki ruang yang agak terhad. Pemilihan perabot haruslah bersesuaian supaya suasana dalam rumah sentiasa kemas dan teratur.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Ramai di antara anda yang gemar memberi barangan dapur secara pukal untuk membuat stok paling tidak selama satu seminggu. Di sini, IMPIANA sediakan beberapa kaedah bagi memastikan buah-buahan dan sayuran anda kekal segar di dalam simpanan peti sejuk.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Ke mana-mana sahaja kita pergi, perlu sentiasa diingat bahawa segala tindak tanduk dan perlakuan yang ditonjolkan mencerminkan keperibadian diri kita. Oleh disebabkan itu, adab dan etika ketika bersantap di ruang makan juga wajib diamalkan lebih-lebih lagi ketika bertandang di majlis-majlis formal. Untuk itu, berikut disediakan 10 etika di meja makan yang boleh diikuti:
  • Budaya ,minum kopi kini bukan sekadar minuman. Tetapi sudah dianggap sebagai satu gaya hidup dan status. Kopi daripada gred rendah sehingga yang bermutu tinggi mula digilai oleh khalayak. Bahkan kopi juga ibarat emas yang membuka peluang kerjaya kepada ramai anak muda masa kini. Di seluruh dunia kita akan berjumpa dengan pelbagai bentuk dan konsep kafe yang menyajikan pelbagai jenis kopi. Pendek kata kopi kini mula mendominasi budaya manusia sejagat. IMPIANA mendapatkan info menarik tentang kopi yang boleh dijadikan inspirasi.
  • Bila hidup berjiran, pelbagai perkara ada kalanya berlaku. Berselisih faham atau menjadi kera sumbang acap kali menular dikalangkan kita. Apa sudah jadi ? Bukankah kita ini bangsa berbudi bahasa dan sarat dengan adat budaya serta tatasusila ? Ketahuilah beberapa tips ringkas hidup berjiran yang perlu sentiasa diamalkan.
  • Bagai rempah tidak berlada jika seni hias bebas daripada dua jenis elemen penting ini. Apakah kelengkapan kediaman yang mewah dengan tekstur dan warna? Berdasarkan sejarah dan budaya, manusia telah hebat berkarya untuk keperluan kediaman dengan tenunan, seni tanah liat dan sebagainya. Siapa sangka barang yang kita gunakan hari ini sebenarnya berasal daripada idea manusia beribu tahun dahulu.
  • Kaedah penanaman pokok buah di dalam pasu atau lebih dikenali sebagai tabulanpot bukan lah sesuatu yang baru. Terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan yang boleh ditanam di dalam pasu antaranya limau, belimbing, mangga, ciku, duku dan jambu. Berikut info penting yang perlu anda tahu tentang tabulanpot.
  • Usah abaikan kepentingan kualiti pada pembuatan tilam ketika memilih. Material prima seperti polyfibre, tempur pedic dan natural latex direka untuk menyokong tubuh mengikut bentuk dan saiz bahu serta pinggang anda secara seragam ketika tidur. Jaminan kadar fleksibiliti yang tinggi sepertinya memberikan keselesaan sepanjang malam.
  • 1) Jika anda penggemar palet motif kulit haiwan, pastikan pemilihan dan hiasan dalaman anda bersesuaian . Jangan memilih semua dalam satu motif, kelak ruang kediaman anda pasti menyeramkan tetamu yang bertandang
  • Praktikkan pelbagai cara yang lebih kreatif dan unik dalam usaha untuk mempamerkan orkid di halaman rumah.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Soda penaik merupakan produk yang sangat mudah didapatkan dan dijual pada harga yang rendah. Ia juga dipanggil Natrium Bikarbonat atau Soda Bikarbonat. Walaupun hadir dalam bentuk serbuk yang kelihatan seperti biasa sahaja, namun soda penaik banyak kegunaannya dan mampu memudahkan kerja pembersihan di rumah anda. Selain digunakan untuk masakan, soda penaik juga menjadi agen sentalan kepada kotoran degil yang mungkin sebelum ini tidak pernah anda fikirkan. Jom check out checklist ini!
  • Eii..busuknya dapur ini. Sangat meloyakan! Macam mana mahu memasak ? Tidak sanggup menghabiskan masa berjam-jam di dapur untuk menyediakan makanan sambil menyedut baunya. Seolah-olah ia menyerap masuk ke dalam masakan yang dimasak.
  • Memiliki ruang rumah yang kecil pastinya memberikan anda sedikit tekanan, lebih-lebih lagi jika mempunyai banyak ‘khazanah’ yang perlu disimpan. Oleh itu anda harus lebih kreatif untuk memastikan rumah sentiasa berada dalam keadaan kemas dan teratur, tetapi masih lengkap untuk menyimpan barangan yang kita perlukan. Nah idea ‘luar kotak’ yang IMPIANA sediakan untuk anda praktikkan di rumah. Selamat mencuba!
  • Kita selalu mengatakan bahawa apabila seseorang itu mahu berjimat , dia akan dilabel sebagai kedekut. Sebenarnya ramai di antara kita yang kurang sedar akan perkara ini Berjimat bukan sahaja mengurangkan perbelanjaan tetapi memberi manfaat kepada diri sendiri. Kali ini IMPIANA akan kongsikan 10 tabiat berjimat di rumah dengan mudah lagi berkesan.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Bau-bauan yang kurang mengenakkan boleh mengganggu keseronokan dan kegembiraan tatkala memasak. Jangan jadikan ia penghalang untuk anda menikmati terapi memasak anda. Jadikan beberapa tip ini sebagai panduan untuk menghalang bau dari menguasai dapur anda.
  • Mahu pastikan rumah anda sentiasa bersih dan kemas? Ikuti jadual mudah ini.