TIP+PETUA
 
  • Dunia masakan memang cukup luas dan tak akan pernah habis untuk menuntut ilmu. Walaupun ramai suri rumah menjadikan ruang dapur sebagai salah satu ‘spot’ kegemaran dalam rumah. Namun apabila timbul situasi seperti bekas gula dihurung semut atau nasi termasak mentah dan sebagainya, sudah pasti ketenangan berada di dapur sedikit terjejas dan mengubah mood anda. IMPIANA ingin kongsi kan petua dapur yang cukup berguna untuk anda praktikkan.
  • Throw cushion adalah aksesori penting yang mampu menaikkan seri ruang. Kini terdapat pelbagai bentuk dan corak kusyen tabur ini malah rambang mata apabila memilihnya di gedung-gedung dekorasi. IMPIANA bawakan tip bagaimana berguna untuk anda bagi memanjangkan hayat aksesori ini agar sentiasa kelihatan baru.
  • Anda memiliki kediaman kecil? Itu bukan penghalang kerana masih ada cara ringkas dan mudah bagi menghias kediaman anda. Ia bukan sahaja murah bahkan membantu anda berjimat cermat. Apa yang penting adalah anda rajin memastikan ruang yang sekecil itu kekal tersusun bersih dan kemas.
  • Bila bercakap soal menghias kamar anak-anak, kita bagaikan rambang mata untuk menyediakan ruang terbaik untuk si kecil. Namun adakala dalam keadaan kelam kabut kita terlupa satu dua perkara yang dianggap remeh tetapi sangat penting. IMPIANA berkongsi tip yang mungkin boleh ditambah dalam skill anda menghias kamar anak anda. Persediaan yang rapi menjaminkan hasil yang bermutu dan amali.
  • Rata-rata ibu-bapa mesti menghadkan pembelian air bergas untuk anak mereka. Lagi-lagi yang masih kecil. Walau bagaimanapun, Coca-Cola adalah minuman ruji bagi rakyat Amerika. Iklannya boleh dilihat di mana-mana sahaja. Tetapi apa yang kita tak pernah tahu mengenai Coca -Cola selain air minuman bergas yang boleh diminum? Sebenarnya Coca-cola juga mampu diguna pakai dan praktikal untuk kegunaan di rumah.
  • Baru-baru ini saya telah diminta menukar meter elektrik rumah yang lama kepada meter elektrik yang baru. Sejak saya menukar meter elektrik yang baru bil elektrik saya mencecah ratusan sebulan berbanding sebelumnya di mana ketika saya menggunakan meter elektrik yang lama jumlah bayaran tidak pernah mencecah ratusan ringgit. Diharap pihak berwajib boleh mengatasi masalah ini kerana amat membebankan saya yang berpendapatan rendah.
  • Kita selalu cari barang murah tapi berkualiti kan? Dan mungkin ada sesetengah dari kita tak kisah pon beli barang 'second hand' janji kualiti yang dipentingkan. Namun ada perkara yang kita tak tahu, sebenarnya sesetengah barang 'second hand' ni ada tarikh luput. Senarai semak 9 barang yang perlu anda elakkan dari membeli barang 'second hand'. 1) Alat m
  • Namun anda mampu biarkan ia bertahan sehingga 7 hari. nasib baik.. ada ynag boleh tahan sebulan. Pasti si pemberi rasa dihargai apabila melihat bunga yang diberi dijaga dengan baik. Maka itu, ikuti 6 cara berikut.
  • Beli rumah ‘second hand’ tak sama dengan beli rumah ‘undercon’ dengan pemaju. Proses yang perlu dijalani juga turut berbeza.
  • Penjagaan pemakanan adalah untuk pastikan ibu mendapat zat makanan yang secukupnya untuk pemulihan selepas bersalin. Dalam menu untuk berpantang, jangan lupa masukkan sekali sayur-sayuran dan ulam-ulaman ye sebab ianya kaya dengan fiber, vitamin dan mineral serta membantu ibu dari menderita akibat sembelit.
  • Kendurian yang dirancang oleh Food Mega Festival @shah alam baru-baru ini terpaksa dibatalkan gara-gara buah yang samapai tidak masak. Namun pihak penganjur mengambil keputusan untuk menjual durian yang tidak masak dengan harga lelong RM 12. Tapi agak mengecewakan jika buah yang dibeli tidak memuaskan. Biasa lah peniaga, mana nak cakap benda negatif kan. Bagi mengatasi masalah ini, jadikan 8 tip ini sebagai panduan
  • Selalu fikir ada ke rumah harga mampu milik sekarang ini. Duit gaji pon cukup-cukup untuk nak simpan beli rumah. Pelabur ini ajar tip memliki rumah dengan bajet sedikit.
  • Bila berhadapan dengan masalah ini, jangan terus marah anak kecil. Sel-sel otak mereka sedang berhubung dengan aktif. Mereka sedang mempelajari sesuatu. Jadi, mak ayah la perlu ambil peranan untuk mencuci semula dinding tersebut dengan cara mudah ini!
  • Selalu kan kita mengalami taik cicak yang memang bersepah tepi pintu atau tingkap? Stress sebab kerja mencucinya tak pernah putus. wanita ini kongsi pengalaman dan petua yang beliau amalkan.
  • Serangga seperti semut, lipas dan cicak sering di jumpai di dalam rumah. Walaupun serangga ini tidak berbahaya namun ia masih lagi serangga perosak yang boleh memudaratkan kesihatan jika dibiarkan. Penggunaan racun serangga dengan kerap tidak baik untuk kesihatan anda. Impiana kongsikan petua mudah untuk menghalau semut, lipas dan cicak di rumah anda.
  • Ada beberapa tempat ni memang kita selalu terlepas pandang bila waktu mencuci. Impiana kongsikan 'spot' yang biasanya kita tak ambil remeh.
  • Kebiasaannya apabila anda ternampak lipas berlari atau berterbangan di dalam rumah, pastinya dengan pantas anda akan mengambil penyapu atau surat khabar untuk memukul lipas tersebut. Betul kan? Cara ini memang mudah untuk menghalau atau membunuh lipas, tetapi anda perlu tahu yang cara sebegitu sebenarnya lebih membawa keburukan.
  • Dari balang kaca terpakai kepada bekas perhiasan. Mengapa membazir? Impiana tunjukkan cara mudah buang label pada bekas kaca ini.
  • Kita selalu hairan kenapa ada rumah rakan dengan anak kecil nampak kemas dan bersih sedangkan kediaman kita pula hanya kelihatan teratur seketika saja sebelum bersepah semula.
  • Selain untuk tujuan membersihkan gigi anda, ubat gigi juga mempunyai kegunaan lain yang jarang dipraktikkan. Berikut, 20 penyelesaian mudah dan cepat hanya dengan menggunakan ubat gigi:
  • Selain untuk tujuan membersihkan gigi anda, ubat gigi juga mempunyai kegunaan lain yang jarang dipraktikkan. Berikut, 20 penyelesaian mudah dan cepat hanya dengan menggunakan ubat gigi:
  • Mata merupakan satu anugerah yang amat besar bagi setiap insan. Maka, ia seharusnya dijaga dengan baik agar sentiasa kelihatan cantik dan bersinar setiap waktu. Namun begitu, terdapat satu masalah mata yang sering berlaku dikalangan mereka yang kurang peka terhadap penjagaan mata, iaitu lingkaran gelap di bawah mata atau lebih dikenali sebagai ‘eye bag’.
  • Setiap orang mesti pernah berdepan dengan bil melambung disebabkan aircond yang kadang-kadang buat kita rasa seriau bila bil TNB sampai rumah. Sampai bila nak rasa macamni? Buat ibubapa yang ada anak kecil, kadang-kadang kita kesian bila lihat mereka berpeluh, nak tak nak pasang satu aircond dalam bilik. Itupon kita berjimat untuk tak melebihi.
  • Setiap minggu ada open house diselang seli dengan majlis kahwin. Kalau tak makan rugi, bila dah makan menyesal pula sebab terlebih. Ikuti tip berguna dari Kevin Zahari untuk mengelakkan berat badan cepat naik.
  • Air mawar memang sudah sinonim pengunaanya secara tradisional masyarakat melayu. Boleh buat penyegar muka, campuran dalam pelembap atau bedak muka dan pelbagai lagi. Ini kerana kandungan gizi yang terdapat di dalam air tersebut bukan sekadar mampu memberi kesegeran dan menganjalkan kulit muka, malah ia menaikan aura seri si pemakai.
  • Petua lama jangan dilupa. Biarpun ada pelbagai barangan atau peralatan yang memudahkan kerja kita namun, cara lama masih praktikal untuk diamalkan dan hasilnya lebih berkesan. Selain menjimatkan wang, cara ini juga diyakini selamat.
  • 1. RUMAH PERTAMA JANGAN GUNA MAKSIMUM KELAYAKAN Kalau anda layak beli rumah harga RM300K, carilah rumah yang berharga RM250K. Nanti senang dapat kelulusan bank. Bagi ruang sikit kat DSR (Debt Service Ratio) tu.
  • Anda sering diserang nyamuk ketika berkebun mahupun melakukan aktiviti di laman? Keadaan ini akan menyebabkan anda kurang selesa kan? Ada pula suara-suara yang berbunyi “tu lah, Darah manis sangat. Tu nyamuk suka.” Sebenarnya perkara tersebut berlaku disebabkan nyamuk tertarik dengan pakaian kita.
  • Ada di antara kita, memang lebih suka bunga artificial untuk mendeko berbanding bunga hidup sebab senang dijaga. Tapi buat yang bunga artificial lama dan berhabuk tu, jangan dibuang, guna cara mudah ni untuk bersihkannya semula.
  • Selalu sangat kan lepas kita mencuci bekas makanan atau 'tupperware' tu, bau kurang enak masih tak hilang. Apa cara nak hilangkan bau kurang enak ni? Jangan risau, dengan menggunakan beberapa bahan semulajadi ni, bekas makanan anda confirm berbau wangi kembali!
  • Nak ajak tetamu datang rumah, malu sebab bau kucing ni seberbak satu rumah. Bimbang tetamu datang tak selesa. Ikuti cara mudah hilangkan bau kucing dengan mudah.
  • Sudahlah penat seharian dalam kereta dari kampung, sampai-sampai tengok menimbun pulak baju kat bakul yang nak kena cuci. Kita sebagai ibu yang superpower ni, selalu rasa tertekan.
  • Kopi memang ramai tahu akan kegunaanya sama ada di laman dan juga kebun. Namun, masih ramai yang tidak mengetahui kegunaan lain serbuk kopi yang boleh di praktikkan.
  • Eeeee... Kotornya! Inilah antara kata-kata yang mungkin diungkapkan sesiapapun tat kala melihat keadaan dapur yang tidak diurus sebaiknya. Tambahan pula dimusim perayaan yang bakal tiba, pasti akan ada tetamu yang menjengah ke ruang dapur anda. Jangan risau, masih sempat untuk anda mengemas ruang dapur anda. Ikuti 10 tip dapur kekal bersih dan selamat berikut sabagai panduan.
  • "Nak hampar karpet baru pun masih rasa ragu-ragu lagi sebab sayanglah kalau tertumpah kuah rendang ke cebisan krim kek atau serbuk-serbuk biskut raya melekat celah-celah karpet baru tu... Ish, tak sangguplah! Karpet yang ada sekarang ni pun masih susah nak dicuci malah kotoran hasil tumpahan kuah satay raya tahun lepas pun tak hilang lagi", bentak Milah kepada suaminya.
  • Kita kalau boleh nak paling mudah dan paling senang bab mencuci ni. Harini Impiana kongsikan tip cepat cuci tandas. Sejam boleh siap!
  • “Sempat ke nak mengemas sambil tu memasak? Ish, mesti tak fokus dan macam susah je nak buat!”
  • Kertas dinding merupakan hiasan dinding yang berbagai warna dan motif. Kertas dinding juga mampu memberi impak kepada sesebuah ruang bagi kelihatan cantik dan menarik. Selain itu, kertas dinding mempunyai daya tahan yang lama sehingga sepuluh tahun berbanding dengan cat dinding. Jika anda ingin menggunakan kertas dinding di rumah, anda perlu ketahui tujuh perkara ini.
  • Lebih kurang beberapa hari menjelang raya ni, rasa-rasanya sempat ke kita nak mengemas dan mencuci rumah ni? Impiana kongsikan tip persiapan akhir dalam mengemas rumah menjelang raya yang hampir tiba.
  • Setiap kali ingin membersihkan kotoran pada kipas siling di rumah, pasti anda perlu bersedia untuk menyedut habuk dan segala kekotoran yang bertebaran. Tahukah anda bahawa terdapat tip-tip berguna yang boleh dijadikan rujukan dalam memastikan habuk-habuk tidak berterbangan dan kipas dapat di bersihkan dengan mudah dan pantas? Jom kita lihat tip yang ingin IMPIANA kongsikan ini.
  • Apabila kita sibuk dan tidak mahu membuang masa, beberapa tip dapur ini akan membantu anda.
  • Menghias kediaman tidak perlu tersekat dengan peraturan. Namun, anda perlu menjadi lebih kreatif untuk melakukannya dengan cara neutral seperti bayangkan, impi dan teroka mengikut gerak hati anda. Hanya dalam masa sehari, ikuti 9 cara mudah menghias kediaman.
  • Haruman yang datangnya dari kelopak bunga kering memikat hati. Potpuri memiliki beragam fungsi di rumah. Ia menghilangkan serta mampu menambahkan aroma pada keseluruhan kediaman.
  • Seperti kita tahu, sofa kulit merupakan perabot yang berkualiti dan sangat mahal harganya. Bagaimana proses penjagaan sofa kulit yang terdedah pada kotoran?
  • Lemang periuk kera cukup terkenal di kalangan masyarakat di Perak. Ia di kategorikan sebagai tanaman eksotik dan menggunakan periuk kera dari jenis Nepenthes gracilis. Penyediaan nya tidak lah begitu rumit namun untuk memperoleh kuantiti periuk kera yag digunakan sebagai bekas untuk meletak pulut tersebut agak terhad.
  • Koleksi tip lama yang boleh jadi panduan buat kita especially suri rumah. Selamat mencuba!
  • Dalam kita berpuasa ni, ada juga yang dah mula berkemas , beli perabot baru dan tak lupa juga yang sibuk membuat kuih raya. Apa-apa pon kita lakukan, yang penting ingat! jangan membazir.
  • Tak sangka pula sabun, kasut dan beberapa item lain ni ada expired date. Tapi bukanlah lepas baca ni, anda kena buang kesemuanya. Tengok juga kondisi barang berkenaan, kalau masih elok, kenapa perlu membazir.
  • Kebiasaanya, tip yang digunakan oleh anda untuk membeli tembika dengan memilih buah yang besr dan mengetuk sedikit dinding buah tersebutkan? Itu kira dah terbaik lah tu kan. Tapi bila hidang, tawar macam air masak.
  • Dalam banyak-banyak hari, tak sangka pula bila suami nak ajak keluar berjalan lepas lunch ni, baju kena kunyit. Apa anda selalu buat bila hadapi masalah sebegini? Ini tip Impiana.
  • Selalu terjadi bila musim kemarau pasti kita akan mengalami masalah terputus bekalan air ataupun air dicatu disebabkan empangan yang mula mengering. Beberapa langkah ini mampu memberi anda solusi menjimatkan penggunaan air untuk taman.
  • Hiasi perabot jati di ruang tamu anda dengan penuh gaya pada Aidilfitri ini. Impiana bawakan tip mencuci perabot jati buat kediaman anda.
  • Sebenarnya untuk jaga kualiti cadar, kita perlu menukarnya 'at least' 2 minggu sekali. Tapi selalunya kita jarang ambil hal berkenaan cadar. Kali ini Impiana bawakan tip membasuh cadar bilik anda.
  • Bedak bayi ibarat belerang yang mempunyai pelbagai kegunaanya samada untuk bersukan, menyelenggara perkakas dan termasuklah sebagai remedi untuk kediaman. Bahan yang mudah diperoleh ini juga berupaya membantu tugas-tugas di kebun mahupun ladang anda.
  • Terdapat banyak tip yang menyediakan anda cara menggunakan cuka sebagai teknik paling berkesan untuk menghapuskan masalah kotoran dan sebagainya.
  • Kehadiran serangga seperti semut di ruang dapur pastinya meresahkan pemilik kediaman. Ia akan membuatkan dapur berada dalam keadaan tidak baik dan semut tersebut akan memasuki makanan dan menyebabkan pencemaran di dalamnya.
  • Salah satu langkah yang kita lakukan untuk menghalau cicak dari kediaman kita ialah dengan menggunakan siling kapur.
  • Kawasan sekitar kediaman seharusnya bebas daripada sebarang tempat pembiakan nyamuk aedes. Jangan sesekali memandang enteng akan deman denggi dan penyakit zika yang akhirnya boleh membawa maut. Ingat! kecuaian atau sikap acuh tidak acuh pasti mengundang musibah. Peranan anda dalam membantu mencegah pembiakan nyamuk Aedes pasti memberi manfaat kepada semua orang.
  • Anai-anai adalah sejenis serangga perosak bersaiz kecil yang membuat sarang dalam kayu atau tanah. Kayu sering dirosakkan oleh anai-anai kerana itulah makanan utamanya. Biarpun ada spesies anai-anai yang dianggap berfaedah untuk ekosistem kita, ada juga spesies anai-anai yang menjadi perosak.
  • Bilik tidur sepatutnya menjadi tempat paling mendamaikan di dalam kediaman. Ditambah pula dengan konsep dekorasi yang mencerminkan personaliti anda juga identiti keseluruhan ruang ini. Untuk memberikan magis lebih natural, gandingkan elemen kayu dengan kesesuaian tema penataan.
  • Pagi pemilik pohon tin yang menajdikan pohon syurga ini sebagai hobi sudah pasti kerap mengalami masalah buah tin yang rosak. Perkara tersebut berlaku disebabkan oleh beberapa faktor. Team LAMAN Impiana mendapatkan tip dari pakar tin En Marzuki dari Fig Fertigation Malaysia.
  • Pemilik kediaman hari ini terpaksa berhadapan realiti harga rumah mahal dengan keluasan sempit. Semakin lama kediaman juga semakin dikurangkan lebar dan panjangnya oleh pemaju. Keadaan ini menyebabkan pelan lantai interior mengecil lantas memaksa pemilik mencari solusi terbaik bagaimana rumah kecil itu boleh berubah menjadi kediaman selesa, praktikal dan bergaya dalam waktu sama. Pasti ada jalan penyelesaian yang mudah. Perabot menguasai hampir keseluruhan ruang interior kediaman kita. Ia merupakan kemudahan penting untuk seisi keluarga dan juga tetamu. Justeru, kita perlu tahu perabot yang sesuai untuk kediaman kecil. Bukan semua jenis perabot sesuai untuk kita.
  • Sebelum menyimpan bahan makanan di dalam peti sejuk, pastikan anda membalutnya terlebih dahulu bagi memastikan bahan tidak cepat rosak dan tahan lama. Jangan sesekali biarkan bahan anda terdedah. Cara terbaik untuk menyimpannya adalah di tempat sejuk beku. Berikut adalah tip yang perlu anda ikut bagi memastikan bahan makanan kekal segar dan enak untuk dinikmati.
  • Bercerita mengenai langsir dapur, mungkin tak ramai yang ambil peduli dengan pemilihan fabrik, fungsi dan jenis langsir. Tapi sebenarnya langsir dapur adalah perkara yang perlu dititik beratkan. Impiana kongsi tip pemilihan dapur langsir.
  • Biarpun ada pelbagai barangan atau peralatan yang memudahkan kerja kita namun, cara lama masih praktikal untuk diamalkan dan hasilnya lebih berkesan. Selain menjimatkan wang, cara ini juga diyakini selamat.
  • Pernah tak sahabat-sahabat jumpa anak burung jatuh dari sangkarnya? Apa perasaan anda saat berdepan situasi tersebut? Sudah pasti naluri kemanusiaan anda ingin membantu anak burung tersebut. Namun kebanyakkan situasi berakhir denggan tragis walaupu bantuan telah di berikan.
  • Memastikan kebersihan di bilik air setiap masa adalah tanggungjawab semua. Selain faktor kesihatan, bilik air yang bersih menjadi cermin kebersihan si pemilik kediaman. Di akui cara paling mudah membersihkan bilik air adalah dengan menggunakan pencuci berbahan kimia. Namun begitu tidak ada salahnya mulai sekarang anda menggunakan bahan-bahan alami yang tidak kalah berkesan untuk bilik air bersih dan berkilau.
  • Menjadi tradisi untuk meraikan tetamu yang hadir ke rumah dengan hidanggan yang enak. Sudah semstinya sebagai penggenalan atau kata alu-aluan kepada tetamu adalah denggan menyediakan secangkir teh mahupun kopi. Namun dalam penyediaan mahupun menghidang teh atau kopi, ada beberapa adap yang perlu diambil perhatian.
  • Ruang yang sering menjadi favourite emak atau ibu kita confirmlah dapur. Sebenarnya pemilihan lantai adalah penting bagi memastikan lantai dapur tidak cepat kotor dari tumpahan minyak atau makanan. 4 perkara ini yang perlu anda ambil peduli bila ingin memilih lantai khas untuk dapur.
  • Dah nak sambut puasa ni, selalunya makanan lebihan mesti simpan dalam peti sejuk untuk elak pembaziran.Ikuti tip berikut bagi memastikan makanan yang disimpan tahan lama serta kekal elok untuk dimakan.
  • Siapa kata mudah menghias rumah kecil. Kadang –kadang ruang terhad ni lagi pening kita nak deko. Impiana kongsi tips mudah hias rumah kecil.
  • Perabot moden dengan potongan ringkas cukup sinonim dengan konsep minimalis yang mana ia juga berfungsi optimum di ruang sempit. Kebelakangan ini, ramai pemilik kediaman menggilai reka bentuk perabot berpotongan retro atau lebih dekat difahami sebagai konsep Scandinavia. Konsep rekaan ini berasal dari negara Scandinavia seperti Norway, Sweden, Findland dan Denmark. Perabot ini dihasilkan daripada bahan semula jadi dan bentuk yang berlengkung sederhana atau organik. Perabot keluaran Denmark mempunyai rekaan yang lebih menonjol, elegan dan sofistikated. Bagi yang sedang mencari perabot-perabot keluaran Denmark, dapatkan dahulu panduan pembelian dari IMPIANA bagi mengelakkan terbeli perabot tiruan.
  • Mangubah suai kediaman bukan perkara mudah. Biar pun seringkas mana pun, kerja-kerja mengemas, menyusun semula dan memunggah tidak dapat dielakkan. Selalunya kita menaik taraf tata hais kediaman selang tiga hingga lima tahun. Kata orang bila cukup rezeki yang terkumpul untuk membiayai kos projek kecil ini.
  • Keselesaan bilik tidur merupakan perkara penting yang harus anda abil peduli. Ini kerana selain menjadi tempat untuk peribadi, kamar tidur juga adalah tempat untuk anda beristirehat dan tidur. Lantas itu cara menghias dan menjaga bilik tidur haruslah tepat dan sempurna.
  • Alis cat pada dinding alami masalah walaupun cat mahal telah digunakan. Melalui jenis kerosakkan atau masalah yang terjadi, anda boleh ketahui punca dan sebabnya.
  • Selain cuka dan soda penaik, garam juga adalah salah satu bahan yang penting dalam masakan. Garam sebenarnya mampu membersihkan kotoran di dapur.
  • Impiana kongsi 5 cara mudah untuk membuat penyegar udara anda sendiri secara semula jadi.
  • Berkebun sebenarnya aktiviti yang menyeronokkan sebab kita berhubung dengan persekitaran semula jadi. Namun tidak bagi mereka yang mempunyai ruang yang amat terhad terutamanya yang mendiami rumah jenis apartmen.
  • Soda penaik (baking soda) adalah antara bahan yang digunakan dalam pembuatan minuman bergas dan pemanis mulut seperti kek. Antara lain kegunaan bahan ini adalah...
  • Selepas makan ramai yang sering membiarkan pinggan dan gelas di dalam sinki. Tunggu banyak sikit lagi barulah dibasuh sekali gus.
  • Berbaki beberapa hari je lagi kita nak menyambut ramadhan ni, jom semak apa patut kita buat untuk rumah kita.Jangan nanti dah last minute, baru nak kelam kabut kemas.
  • Cuci langsir ni bukanlah macam kita cuci baju harian tapi bila bab nak cuci langsir tu memang 'bercinta' sampai tertangguh-tangguh. Impiana kongsi tip & trik penjagaan langsir yang anda boleh cuba.
  • Runsing bila fikirkan harga minyak yang tak menentu masa kini. Apa nak buat, zaman semakin maju, semua benda pasti naik. Jom cuba cara ini, untuk jimatkan penggunaan minyak kereta. Mana tahu boleh membantu jimatkan kos minyak harian anda.
  • Cuaca panas yang melanda negara kita kini sedikit sebanyak telah menyebabkan kenaikan bil penggunakan elektrik. Mana tidaknya, pendingin hawa dan alatan penyejuk yang lain terpaksa bekerja 'berhempas pulas' untuk menyejukkan udara.
  • Mencari rumah sewa bukan perkara yang mudah. Ia memerlukan pencarian yang teliti dan sebaik sahaja anda mendapat rumah yang diimpikan, jangan terlalu cepat membuat keputusan untuk menyewa tanpa melakukan pemeriksaan yang teliti pada rumah tersebut. 15 perkara ini yang perlu anda tahu sebelum menyewa rumah.
  • Almari pakaian adalah salah satu keperluan utama dalam sesebuah kediaman. Memilikinya mudah, tetapi untuk menjaganya amat susah terutamanya golongan bekerjaya.
  • Ramai yang beranggapan semua produk pembersih adalah selamat tetapi hakikatnya hampir semua produk pembersihan rumah mengandungi bahan kimia toksik yang mencemarkan udara dan sangat berbahaya untuk kesihatan anda. Untuk memastikan rumah anda lebih selamat ia adalah penting untuk mengurangkan penggunaan produk yang mengandungi bahan merbahaya.
  • Kita semua sukakan rumah yang bersih dan kemas namun seringkali kita tidak punya masa yang mencukupi untuk membersihkan rumah setiap hari. Bagaimanapun, ada beberapa benda di rumah yang patut anda berikan perhatian lebih daripada benda yang lain.
  • Ramai yang berfikir dengan mandi sahaja sudah mencukupi untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik namun tahukah anda terdapat beberapa peraturan ketika mandi yang perlu anda patuhi untuk mendapatkan kulit yang benar sihat.
  • Pakaian yang mahal dan dipakai setiap hari perlu dijaga dan dicuci dengan baik supaya ia dapat bertahan lama. Ada beberapa langkah berjaga-jaga yang perlu diikut sewaktu membasuh antaranya:
  • Selain digunakan dalam masakan, soda penaik juga memiliki kebolehan membersih yang luar biasa. Untuk menjadi pengguna yang bijak, anda tidak seharusnya hanya bergantung kepada produk tertentu untuk menyelesaikan belenggu di dapur. Banyak lagi cara lain, sebagai contoh tahukah anda bahawa soda penaik memiliki kuasa yang hebat dalam pembersihan ruangan dapur? Ikuti tip ini:
  • Kajian menunjukkan tuala mandi yang digunakan selepas mandi mengandungi semua jenis kuman dan bakteria kerana ia menyediakan keadaan ideal untuk bakteria membiak antaranya kelembapan, suhu yang panas, oksigen dan pH neutral.
  • Kenapa pokok ros tidak berbunga? Antara sebab-sebab dan kemungkinan.
  • Kita selalu menyalahkan serbuk pencuci kerana gagal menjalankan tugas sebagaimana yang diharap. Namun tanpa kita sedar mesin kita sendiri yang kotor dan terdapat bakteria hingga menjadikan kerja mencuci lebih sukar
  • LIPAS! LIPAS! LIPAS! bukan semua boleh berhadapan dengan situasi bersua dengan binatang kecil ini. Biar kecil tapi kesan dia, boleh lari keluar tinggalkan kerana tidak sanggup berhadapan dengan lipas. Antara cara untuk memerangkap lipas-lipas kecil yg berkampung di dalam kereta;
  • Bila masuk bab cat ni, memang kita 'frust' kalau nampak cat dinding tu mengelupas atau rosak. Manakan tidak, kalau anak conteng je kita dah mula nak naik angin. Impiana dapatkan cara mengatasi kerosakan pada dinding rumah.
  • Jika ada pasangan muda yang merancang untuk membeli rumah pertama, berikut 11 pesanan dari Hafizi Zain yang sangat bermanfaat untuk dikongsikan bersama.
  • Pernahkah anda berdepan dengan masalah kipas siling yang mengggunakan kawalan jauh tetapi tidak menghasilkan peredaran udara yang kuat?
  • Admin mahu berkongsi satu tip mengenai masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan daripada kita semua iaitu lubang tandas tersumbat.