TAMAN
 
  • Kedah ini bukan sekadar membantu membentuk rimbunan ros anda kelihatan lebih menarik dan cantik, malah ia lebih mengalakkan dan mempercepatkan proses penghasilan bunga. Kebiasaanya kelihatan ros mekar di hujung-hujung ranting, tetapi kaedah ini ia mampu menghasilkan bunga di sepanjang ranting.
  • Musim hujan adakalnay menjadi kelebihan kepada tanaman anda kerana kerperluan airnya sentiasa mencukupi. Secara tidak langsung, tugas-tugas penyiraman menjadi ringan. Namun, ketika musim huja ini juga lah antara punca-punca akan mengakibatkan tanaman mudah mati. Nak elak tanamana anda menjadi mangsa seterusnya, ikuti 8 langkah wajib ini.
  • penyakit hawar pucuk (Choanephora cucurbitanum).. Penyakit pokok nie kena dekat rakan fb saya yg bertanyakkan tentang penyakit ini.. Kali nie saya share sedikit info tentang penyakit nie..
  • Mak cik Sara Saad punya resepi nie pernah viral.. Mungkin resepi hormonnya menjadi.. ada yang nak cuba? Gunakan resepi yang disediakan
  • Musim hujan adakalnay menjadi kelebihan kepada tanaman anda kerana kerperluan airnya sentiasa mencukupi. Secara tidak langsung, tugas-tugas penyiraman menjadi ringan. Namun, ketika musim huja ini juga lah antara punca-punca akan mengakibatkan tanaman mudah mati. Nak elak tanamana anda menjadi mangsa seterusnya, ikuti 8 langkah wajib ini.
  • Tanaman yang wujud sejak zaman Ais ribuan tahun dahulu sudah sudah semestinya pupus atau musnah disebabkan pelbbagai faktor. NamunAtas beberapa sebab tertentu ada beberapa batang pohon purba yang berja hidup sehingga kini. Nak tahu rahsianay?
  • Tanaman pun ada sifat-sifat uniknya seperti manusia. Padanan jenis tanaman yang sesuai dengan karekter anda memudahkan lagi tugasan menyelengara bagi anda yang mencari-cari tanaman yang sesuai
  • Terdapat banyak sebab mengapa dedaun pokok anda bertukar menjadi kuning. Di bawah adalah antara sebab yang paling biasa dan cara bagaimana anda boleh membantu memulihkan pokok tersebut.
  • Ini memang cara yang sangat mudah dan rugi jugalah kalau anda tidak mencubanya. Bukan itu sahaja dengan menggunakan kaedah ini mudah anda boleh mendapat banyak pokok cili.
  • "Kebanyakan elemen dekorasi taman seperti pasu dan sebagainya adalah hasil produk tempatan dan diubahsuai sedikit mengikut kesesuaian taman saya. Cuma saya agak selektif dalam pemilihan ornamen taman kerana tidak semua produk sesuai dengan konsep taman yang ingin ditonjolkan."-Pemilik
  • Pokok Ulam Raja atau nama botanikalnya Cosmos caudatus merupakan tumbuhan herba tropika yang berasal dari Amerika Latin. Tumbuhan ini dikatakan tumbuh meliar dan mudah di dapati di Florida, Amerika Syarikat dan di Malaysia serta lain-lain negara Asean.
  • Perlu diketahui ini hanya sebagai hormon, jadi penerapan baja asas yang sesuai perlu di teruskan seperti biasa. Hormon dapat berfungsi dengan baik apabila kandungan unsur nutrisi yang diperlukan telah tersedia ..
  • Kajian daripada beberapa buku menunjukkan setiap 100 gram buah mengandungi 95.9 g air, Protin (0.155 g), Serat (0.18 g), Lemak (0.12 g), Ash (0.51 g), Kalsium (5.4 mg), Posforus (17.6 mg), Ferus (3.25 mg) ,Karotin (0.019 mg), Thiamine (0.029 mg), Riboflavin (0.013 mg) dan Niacin (0.0292 mg). Cermai didapati mengandungi 4.6 mg asid askorbik.
  • Musa Praying Hand atau Praying Hand Banana jika di Melayukan akan menjadi Pisang Tangan Yang berdoa. Ia bukan lah spesies baru atau cultivar yang dikacuk. Tanaman tropika yang berasal dari keluarga Musaceae ini telah lama wujud namun ia kurang didedahkan tambahan ia sukar diperolehi.
  • Sebenarnya, ada spesies strawberi yang sesuai untuk ditanam di tanah rendah Malaysia yang tidak memerlukan kaedah rumah hijau pun. Anak benihnya yang mudah didapati secara online juga menyebabkan tanaman ini kian menjadi popular. Namun anda perlu pastikan perkara-perkara tersebut perlu di patuhi bagi menjadi habitat sempurna untuk pokok strawberi anda nanti.
  • Sama ada sedar atau tidak, bahan dari dapur anda juga berpotensi menjadikan ros anda kembang setaman. Tak perlu belanja tinggi dan paling penting ia mudah diperolehi. Antara bahan-bahan tersebut adalah seperti berikut:
  • Sebelum memiliki taman yang dipenuhi koleksi Bromeliad, laman telah di jadikan ruang untuk bereksperimen dengan pelbagai konsep oleh pemilik. Menurutnya kos penanaman rumput menggunakan khidmat kontraktor lebih mahal berbanding melakukannya sendiri. Pemilik hanya mengeluarkan modal sekurang-kurangnya RM300 untuk penanaman rumput. Pengubahsuaian dilakukan sendiri dan berskala kecil, sebahagian besar ruang sedia ada dikekalkan. Oleh kerana sering mengubah wajah tamannya, keadaan tanah asal telah mulai serasi dengan tanaman. Jadi, tiada perubahan ketara dilakukan kepada struktur tanah.
  • Dari tunggul yang hendak dibuang tadi dibiakkan semula ia mampu menghasilkan lebih dari 3 anak pokok. Selain itu juga, kaedah ini dapat menjadikan pohon pisang lebih renek atau rendang. Jadinya nanti masa berbuah, mudah lah untuk dicapai dan dituai. Mesti best kalau buah pisang tu duduk nagam-ngam atas kepala.
  • Dalam arus kesibukan masyarakat yang mengejar gaya hidup serba moden, masih ada sekelompok insan yang masih lagi meminati gaya hidup kedesaan. Walaupun ianya hanya mampu di abadikan pada situasi yang bersesuaian sahaja, namun penghargaannya tetap diangkat menjadi peneman sisi kehidupan. Begitu juga dengan kediaman yang dikunjungi oleh team LAMAN Impiana baru-baru ini. Kediaman yang berkonsepkan Inggeris pada asal nya diubah konsepnya kepada sentuhan kedesaan dek disebabkan kerinduan yang tidak berbelah bagi tatkala mengenangkan nostalgia kenangan zaman dibesarkan dahulu.
  • BUAH BUSUK..perasan tak bila buah atau sayuran korang jadi busuk tetiba..salah satu sebab adalah lalat buah nie. Jadi sebelum korang tuduh penyakit atau kulat yg kerjakan tanaman korang, baik tengok betul-betul supaya tak membazir racun dan duit korang dalam buat rawatan pokok padahal penyakit tu takde pun..
  • Pelbagai kaedah dan jenis baja yang boleh digunakan untuk mendapatkan hasil bunga yang kembang mekar di laman. Sama ada dengan mengunakan bahan organik mahupun kimia, pasti ada hasilnya. Namun kali ini LAMAN IMPIANA nak galakkan anda untuk hasilkan baja dari buah-buahan atau sayuran yang rosak dari dapur anda.
  • Durian merah Banyuwangi ini semakin terkenal di serata dunia. Ini dibuktikan apabila terdapat beberapa pengusaha ladang cuba mempelajari teknik penanaman durian merah ini serta mendapatkan bakanya. Tidak terkecuali untuk yang fanatik durian, nama durian merah tentu mengundang rasa ingin tahu untuk menikmatinya.
  • Penanaman Avokado dari biji benih lazimnya mengambil masa yang lama untuk menghasilkan buah. Jangan risau , sementara menunggu pokok matang untuk menghasilkan buah banyak manfaat daun avokado yang boleh kita ambil.
  • Ramai antara kita yang beranggapan penggunaan daun bidara (Ziziphus spina-christi) dalam perubatan Islam berasal kepercayaan dan penggunaanya secara tradisi dalam masyarakat Melayu. Sebenarnya penggunaan daun bidara adalah sunnah Rasulullah SAW. Pohon bidara (sidr) disebut sebanyak 2 kali dalam kitab suci
  • Batu bersurat Sumeria bertarikh 2200 SM, yang dijumpai di kota Nippur menunjukkan bahawa daun lidah buaya telah digunakan sebagai julap. Pada 1550 SM, orang Mesir Ebers Papyrus menunjukkan bahawa daun lidah buaya dikisar, dicampur dengan komponen perubatan lain dan direbus, kemudian digunakan dalam 12 formula perubatan, untuk kegunaan dalaman dan luaran. Sekitar 400 SM, sap lidah buaya telah direbus untuk kegunaan domestik dan dieksport melalui pedagang Arab sepanjang Asia barat. Selaras itu, pokok ini telah dikenali sebagai ‘penyembuh senyap’ oleh pengganut agama Hindu dan ‘ramuan harmonik’ oleh pakar perubatan Cina kuno. Ia telah (dan masih) ditanam dan digunakan di India sebagai agen penyembuhan dalaman dan luaran
  • Lidah buaya atau lebih popular dengan panggilan Aloe vera merupakan salah satu spesies dari keluarga Aloe yang tumbuh subur di dalam iklim tropika. Kebiasaanya lidah buaya ini di tanam bagi tujuan hiasan kerana ia antara tanaman yang paling mudah dan cepat membiak tanpa memerlukan penjagaan termasuklah penyiraman.
  • Rimas dengan kehadiran si tikus di kediaman. Pelbagai langkah sama ada dari segi pengunaan racun perangkap telah di lakukan. Bukan nya makin berkurangan malah semakin banyak. Kalau nak guna racun pulak, bila si tikus mati di tempat-tempat tersorok dah susah pula nak mencari bangkainya. Biasanya satu rumah habis di pungah. Tapi ada 3 bahan alami ini mampu menyelesaikan masalah anda. Ia tidak membunuh, tetapi mencegah kehadiran tikus ke kediaman anda.
  • Daun segar remayong hijau adalah sumber yang kaya dengan beberapa antioksidan pigmen karotenoid, penuh dengan kadungan penting seperti ß-karoten, lutein, zeaxanthin. Sebatian ini mampu bertindak sebagai pelindung terhadap radikal bebas dalam oksigen dan spesies oksigen reaktif (ROS) yang memainkan peranan penyembuhan dalam penuaan dan pelbagai proses penyakit.
  • Memiliki sebuah kolam ikan sudah pasti keperluan penyelenggaraanya yang membeban terbayang di fikiran anda. namun tidak bagi remaja yang berusia 19 tahun ini. Kolam yang dibina tidak perlu penyelenggaraan major selama dua tahun. nak tahu apa rahsianya?\
  • Akhir-akhir ini kegunaan cuka untuk pelbagai tujuan sama ada di dalam kediaman mahupun berkebun menjadi tular. Cuka ni, memang banyak kegunaanya yang masih ramai tak tahu. Menurut The Vinegar Institute “a sour liquid obtained by acetic fermentation of dilute alcoholic liquids.” Kali ini LAMAN Impiana nak ajak anda gunakan cuka untuk memastikan ayam yang anda pelihara sentiasa dalam keadaan bersih. Dah bersih, sudah pasti sebarang wabak mahupun yang mampu mengancam nyawa dapat dihindari. Berikut antara kegunaan cuka yang boleh dilakukan kepada ayam-ayam di laman mahupun ladang anda.
  • Hydrangea atau lebih dikenali dengan nama tempatannya bunga Siti Zubaidah atau bunga tiga bulan. Ia bukanlah tanaman yang berasal dari negara-negara Inggeris. Hydrangea sebenarnya berasal dari Jepun dan menghiasi taman-taman kediaman mereka satu ketika dahulu. Ramai beranggapan, Hydrangea hanya sesuai sebagai tanaman iklim sejuk. Ramai juga yang berpendapat bahawa Hydrangea merupakan tanaman bermusim (annual) yang hanya mampu berbunga sekali sahaja. Betul tak? Sebenarnya, untuk Hydrangea tumbuh mekar di laman, ada beberapa perkara yag perlu anda kenal pasti.
  • Hydrangea atau lebih dikenali dengan nama tempatannya bunga Siti Zubaidah atau bunga tiga bulan. Ia bukanlah tanaman yang berasal dari negara-negara Inggeris. Hydrangea sebenarnya berasal dari Jepun dan menghiasi taman-taman kediaman mereka satu ketika dahulu. Ramai beranggapan, Hydrangea hanya sesuai sebagai tanaman iklim sejuk. Ramai juga yang berpendapat bahawa Hydrangea merupakan tanaman bermusim (annual) yang hanya mampu berbunga sekali sahaja. Betul tak? Sebenarnya, untuk Hydrangea tumbuh mekar di laman, ada beberapa perkara yag perlu anda kenal pasti.
  • Geram tak tengok pekebun-pekebun di Thailand pokok buahnya yang masih muda tapi buahnya merimbun. Malah selalu kita lihat buah lebih banyak dari daun. Ada orang kata mereka guna baja kimia. Tapi hakikatnya Bahan mudah diperolehi ini yang digunakan untuk membuat hormon penggalak buah.
  • Berkebun memang nampak mudah, tapi itu pun jika kena pada tekniknya. Kebanyakkan newbie yang baru menceburkan diri pasti mengalami pelbagai masalah jika teknik asas berkebun tidak dikuasai terlebih dahulu. Gagal, ia memberi kesan kepada newbie hingga terabai semua tanaman dan tidak berani mencuba untuk kali kedaua.
  • Aduhai... sakitnya hati bila tengok tanaman di laman dan kebun di serang siput dan lintah bulan. Dah buang.. ada sahaja datang lagi. Dalam masa satu malam pun, sebatang pokok dapat di langsaikan. Itu lagi sakit hati. Tapi ada pembaca laman berkongsi resepi mudah yang dia lakukan untuk mencegah kehadiran Siput dan lintah bulan yang menyerang tanamannya.
  • Tanaman Roselle atau nama saintifiknya: Hibiscus Sandariffa L dari keluarga Malvaceae atau di kenali dengan tempatannya Asam Paya atau Asam Kundang . Terdapat lebih dari 300 jenis Roselle di seluruh dunia terutama yang beriklim tropika seperti Afrika, India dan Asia termasuk Malaysia
  • Roselle atau nama saintifiknya Hibiscus Rosa Sabdariffa L. merupakan tumbuhan herba yang mempunyai pelbagai khasiat dalam sejarah perubatan dan juga kecantikan.
  • Bird of Paradise. Ia turut dipanggil Strelitzia. Manakala, nama botaninya adalah Strelitzia reginae. Bunga bersifat perennials (saka; mampu hidup lebih dari dua tahun) ini adalah dari keluarga Strelitziaceae. Tetapi mengapakah tanaman atau bunga ini digelar Bird of Paradise? Terlihat jelas dari penampilan fizikal bunga ini, ia seakan-akan kelihatan seperti burung Cenderawasih atau dalam bahasa Inggeris disebut Bird of Paradise.
  • Seminggu bercuti, pulang ke rumah ada tanaman yang dah mula layu atau hampir mati. Mesti sedih kan? Bisanya langkah yang akan diambil adalah dengan segera menyiram tanaman tersebut. Bertubi-tubi air diberi. BETUL TAK? Sebenarnya tindakan tersbut salah sama sekali. Malah akan mengancam tanaman anda. Habis... apa yang perlu anda lakukan?
  • Jika anda mempunyai ruang kecil berturap seperti di balkoni atau pun kediaman teres lot tengah, cara paling mudah agar lantai berturap kelihatan hijau dan menarik adalah dengan memasang rumput tiruan.
  • Kebiasaannya, musim raya ni ramai ambil kesempatan untuk buat open house atau gathering. Bagi yang merancang sebuah majlis raya, pasti anda nak tetamu semua teringat-ingat kan. Boleh buat gaya majlis di taman atau garden party. Laman Impiana sarankan untuk anda adakan majlis di malam hari. Lebih nyaman dan santai. Tapi untuk mengendalikannya perlukan perancangan yang rapi agar segalanya berjalan lancar. Berikut perkara-perkara yang perlu anda rancang untuk sebuah majlis raya di laman:
  • Daun kering yang jatuh berguguran pastinya membuatkan laman anda kelihatan berselerak dan tidak terurus. Oleh itu, rutin mingguan menyapu daun-daun yang telah kering perlu dilakukan. Pun begitu, ahli sains menegah dari melakukan perkara tersebut di sebabkan oleh 5 perkara tersebut.
  • Pandan adalah antara tanaman wajib bagi masyarakat Melayu. Kegunaan pandan bukan sekadar sebagai ramuan di dalam makanan malah untuk remedi semula jadi terhadap kesihatan diri. Namun, jika pandan ini terlalu merimbun ia akan mengundang masalah dan bahaya. Bagi mengatasi masalah tersebut, ikuti tip-tip penanaman pandan yang telah disediakan.
  • Semua orang mesti sanggup habiskan duit untuk sesuatu hobi yang diminati. Hal ini termasuklah dalam aktiviti berkebun. Berkebun jika di turuti semua keperluanya, mahu makan kos yang banyak juga. Tapi, anda perlu bijak. Tidak semestinya berkebun itu mahal jika kena pada caranya. Silap-silap, laman atau kebun pada kos yang rendah berupaya tampil lebih mewah jika diurus dengan baik.
  • Booster tanaman kebiasaannya hadir dalam bentuk cecair. Kalau ada dalam bentuk serbuk pun anda perlu jadikan ia sebagai cecair untuk memudahkan tanaman menyerap. Kenapa perlu booster tanaman? Nak pokok atau tanaman anda hasilnya besar dan gemok, anda perlukan booster selain menggunakan baja. Ia ibarat makanan tambahan pada tanaman anda. Mesti teruja kan bila hasil tuaian atau tanaman di laman tumbuh sihat merimbun. Ha, ini lah rahsianya, booster tanaman.
  • Cara penjagaan dan penyelengaraan menentukan kualiti rumput yang terhasil di laman. nampak rumit kan sebenarnya, kalau ikut betul-betul tak lah sudah. Ni nak raya minggu depan dah boleh putung rumput dan gunakan tip yang disedikan. menjelang raya, laman berumput menghijau dan cantik dipandang.
  • Natural farming (NF) merupakan salah satu kaedah pertanian secara mampan dengan menggunakan sumber semulajadi yang berada di sekeliling kita seperti mikroorganisma, enzim serta baja yang dihailkan sendiri dengan menggunakan tumbuhan dan haiwan.
  • Menyiram tanaman kerapa mengundag pembaziran. Adakalanya faktor yang menyebabkanya perkara-perkara yang anda sendiri tak perasan. Cuba anda semak 10 perkara di bawah, ada tak di kebun anda. Jika ada, anda telah melakukan pembaziran air.
  • Aquaponics ialah sistem berkebun atau bercucuk tanam dengan menggabungkan 2 sistem atau kaedah iaitu hydroponic (tanam sayur hanya menggunkan air sebagai medium) dan aquaculture. Setiap satunya menyokong antara satu sama lain di mana air dari tangki ikan digunakan untuk tujuan tanaman dan hasil buangan ikan sebagai baja kepada tanaman. Begitu juga tanaman yang terdapat di dalam sistem tersebut. Ia menjadi sumber kepada ikan.
  • Susu punya pelbagai tunjuan pada kebun anda. Pengunaannya pasti membuatkan pelbagai maslah termasuk penyakit dan kesuburan tanah dapat di bantu dengan mudah
  • Ramai sekarang lebih ke arah penanam organik. Tapi kalau nak beli baja yang dikategorikan sebagai organik harga nya agak mahalkan. Dari anda beli mahal-mahal, lebih baik buat sendiri. Tapi apa barang atau bahan yang boleh kita gunakan sebagai baja organik? Itu haaa.. barang yang anda buang hari-hari dari dapur dan laman. Itu lah barang organik yang berkualiti tinggi lagi original tau.
  • Ular, reptilia berbisa yang kerap bertandang di laman anda. wlaupun laman dah cukup kemas dan bersih, tidak bermaksud anda terhindar dari kunjugan reptilia ini. ini kerana 1 dari 10 faktor tersebut terdapat di kediaman anda.
  • Tanam serai dalam pasu antara penyelesaian untuk mereka yang mempunyai kekangan ruang untuk bertanam.
  • Kulit kayu manis mempunyai aroma yang menarik. Setiap kali masakan mahupun ketika membakar kuih atau kek, aroma kayu manis terhasil membuatkan anda tidak sabar untuk makan kan? Namun herba kering yang mempunyai pelbagai kegunaan ini juga boleh dijadikan sebagai terapi di kebun anda.
  • Ladybug merupakan serangga yang memakan serangga-serangga kecil seperti afid, kutu daun, lalat putih dan juga larva. serangga comel ini dikategorikan sebagai pemangsa. Kehadirannya membantu mengawal serangan serangga perosak.
  • Ramai pemilik taman selalu menghadapi masalah bena atau pun aphid. Sekali aphid menyerang dan menjangkiti tanaman, maka risiko semua tanaman di laman turut diserang adalah tinggi. Ini kerana aphid akan menghisap cecair yang berada di dalam batang ataupun daun sebagai punca makanannya. Andai anda melihat pokok yang sebelum ini kelihatan segar bugar tiba-tiba semakin layu dan kekuningan, adalah disarankan untuk anda melihat dengan teliti di sebalik dedaun pokok untuk memeriksa puncanya. Terdapat 5 kaedah untuk mengatasi masalah aphid setelah anda menemui kehadirannya pada tumbuhan.
  • Cuka masakan mempunyai keajaiban seperti bahan dapur lain antaranya baking soda, garam dan sebagainya. Ramai yang sudah tahu mengenai penggunaan cuka masakan di kebun atau laman. Namun mungkin ada satu atau dua dari sepuluh perkara yang dinyatakan ini anda sudah lupa.
  • Ia kendengaran pelik setelah melihat video yang dimuatnaik di Youtube oleh seorang lelaki yang bernama Gary Pilarchik. Di dalam paparan video tersebut, Gary menunjukkan cara ia menggunakan sebiji telur dan pisang sebagai baja tanaman tomato yang terdapat di ladangnya.
  • Rumpai yang terdapat di dalam gambar ini di beri naman Purslane atau rumput beremi dari keluarga yang sama dengan ros jepun iaitu Portulacaceae. Rumput beremi yang kerap dijadikan herba hanya dari yang berbunga kuning kecil. Manakala sebagai ornamental, ia mempunyai pelbagai rona menarik. Ia merupakan rumpai liar yang paling mudah untuk di biakkan. Walaupun ia merupakan rumpai liar, penggunaanya sebagai remedi semulajadi telah digunakan sejak ribuan tahun dahalu.
  • Tomato, Ia merupakan pelengkap kepada hampir semua makanan di dunia. Bukan sekadar mencetuskan rasa enak di dalam masakkan malah warnanya juga menjadi pembangkit kepada sesuatu hidangan. Di perakui pengambilan hidangan tomato sama ada secara mentah ataupun telah dimasak berupaya memberi kesan baik kepada kesihatan. Pun begitu, jika pengambilanya tidak terancang dan berlebih-lebihan ia bakal mengundang masalah kepada tubuh. Berikut adalah 10 perkara yang mengancam kesihatan terhadap pengambilan tomato.
  • Tomato, Ia merupakan pelengkap kepada hampir semua makanan di dunia. Bukan sekadar mencetuskan rasa enak di dalam masakkan malah warnanya juga menjadi pembangkit kepada sesuatu hidangan. Di perakui pengambilan hidangan tomato sama ada secara mentah ataupun telah dimasak berupaya memberi kesan baik kepada kesihatan. Pun begitu, jika pengambilanya tidak terancang dan berlebih-lebihan ia bakal mengundang masalah kepada tubuh. Berikut adalah 10 perkara yang mengancam kesihatan terhadap pengambilan tomato.
  • Siapa yang tidak mengenali bunga raya, hampir setiap rumah ada menanam bunga raya malahan ada yang hidup meliar. Bunga raya juga digelar sebagai bunga kebangsaan negara kita. Bunga raya juga berbunga tidak mengikut musim. Tapi malangnya ramai masyarakat kita tidak tahu bahawa bunga raya mempunyai khasiat seperti kecantikan dan kesihatan.
  • Tanaman anda kerap menjadi mangsa kepada serangga seperti koya-koya, semut, belalang dan sebagainya? Pelbagai kaedah dan racun telah digunakan namun masih gagal. Resepi baja organik yang hanya menggunakan bahan dari dapur ini berupaya membantu anda dengan segera.
  • Tanaman jika tidak diselia akan menjadi overgrown lalu menyebabkan semak dan padat pada sudut tersebut. Maka dengan itu, proses penyemaian tanaman daripada induk adalah perlu supaya tanaman yang sudah matang dapat menambahkan kepelbagaian tanaman di sudut lain. Jadi, ikuti kaedah mudah menyemai spesies Ophiopogon ini bagi meredakan taman yang semakin padat.
  • Ramai orang tidak menyedari bahawa bunga matahari mempunyai banyak khasiat di balik keindahannya.
  • Rumput Mutiara merupakan antara rumput yang menjadi pilihan oleh pemilik yang baru memiliki rumah. Biarpun harganya dalam kategori sederhana, namun kos pemasangan yang tinggi menyebabkan ia kadangkala mengambil bahagian sebanyak 50 peratus daripada kos pembinaan taman secara keseluruhan. Oleh itu untuk menjimatkan kos pembinaan taman anda, apa kata lakukan penanaman rumput sendiri supaya peruntukkan tersebut boleh disalurkan kepada bahagian taman yang lain.
  • Saltillo tiles merupakan material turapan yang mempunyai permukaan proso dan mudah menyerap sebarang cecair. Cecair yang diserap mudah meninggalkan kesan dan sukar untuk ditanggalkan. Lama kelamaan, permukaan tile mula jadi kusam dan tidak menarik. Hal ini menyebabkan ramai beranggapan saltillo tile memerlukan penjagaan yang rumit dan mengelak dari menggunakannya. Namun dengan kaedah penjagaan ini saltillo tile anda sentiasa kelihatan baru.
  • Bagaimana anda boleh jadikan LED rope sebagai sumber pencahayaan di laman.
  • Tanam sayur sendiri lebih menjimatkan dan selamat. Apa kata kita mulakan amalan ini dengan sayur yang mudah untuk tumbuh iaitu sayur bayam. Ia boleh ditanam dalam pasu dan di kawasan teduh. Sesuai juga untuk anda yang duduk di apartment atau kondo.
  • Menyuai padankan rona dalam sesuatu perkara bukan lah mudah. Ia termasuklah untuk tujuan penataan gaya mahupun dekorasi kediaman. Setiap padanan pula membawa maksud yang tertentu.
  • Dalam masyarakat Melayu, daun semambu sering dikaitkan dengan penyakit campak dan cacar air pada kanak-kanak. Ini kerana ianya dipercayai dapat mengurangkan ruam dan rasa gatal serta miang akibat penyakit yang disebabkan oleh virus measles dan penyakit cacar air (chicken pox) yang disebabkan oleh virus varisela zoster. Dan amalan ini masih lagi dipraktikkan hingga ke hari ini walaupun kebanyakkan kanak-kanak di Malaysia telah kebal (imun) pada penyakit ini sejak adanya program campak kebangsaan.
  • Apabila menjelang hari perayaan, sudah pasti ramai yang merancang percutian panjang untuk meraikannya dengan sanak saudara di kampung halaman, ataupun pergi bercuti ke destinasi pilihan. Namun, sebagai pemilik taman sudah pastinya runsing melihat tumbuh-tumbuhan yang menghiasi laman akan ditinggalkan. Khuatir pulang dari percutian yang menggembirakan nanti, duka pula yang menjengah apabila melihat tanaman mula kering kontang dan layu tidak bermaya. Ikuti beberapa langkah proaktif untuk menangani masalah tanaman berpasu mati dan layu sama ada di dalam mahupun di luar kediaman.
  • Pokok lidah atau sansevieria dalam bahasa Inggeris merupakan sejenis tumbuhan yang mempunyai lebih daripada 70jenis spesies tumbuhan berbunga yang digelar sebagai Lidah mertua, lidah hantu, lidah jin, tali busur hemp (bow string hemp), tumbuhan ular dan lidah ular. Ia tergolong dalam genus Dracaena, yang asal dari ruscaceae.
  • Bertani adalah antara jenis hobi yang boleh mendatang pendapatan tambahan. Namun terbatas dengan kekanggan ruang. Oleh itu terdapat beberapa jenis tanaman yang sesuai untuk di tanama diruang yang sempit namun masih berupaya mendatangkan hasil yang lumayan
  • Herba ini merupakan salah satu daripada penawar yang baik untuk melegakan sakit badan, membantu tubuh melawan demam sejuk, menghapuskan batu karang dan mampu menyembuhkan penyakit hepatitis dan jaundis (sakit kuning).
  • Nasi basi sering menjadi limbah terbuang begitu saja. Biasanya nasi basi ini dibuang ke tempat sampah atau diberikan sebagai bahan makanan ternak. Padahal nasi basi boleh dijadikan bahan bioaktifator, unsur pembuatan baja kompos atau lebih mudah dikenali dengan panggilan MOL (micro organisme local).
  • Pohon beracun kebiacaannya hadir dalam bentuk yang amat menarik. Bunga nya yang uni sering menajdi pilihan sebagai pelengkap gaya dilaman. Namun ada yang kurang sedar akan bahaya tanaman tersebut dek disebabkan kurang pendedahan.
  • pokok Tapak itik, lidah mak mertu, begonia, African violet meruapakan antara jenis tumbuhan yang sesuai dibiakkan melalui keratan daun. Keratan daun pula mempunyai 6 kaedah untuk dilakukan. iaitu:
  • Ini antara kesilapan-kesilapan yang sering di lakukan tanpa anda sedar. Ia bukan sahaja akan membazirkan masa dan wang malah ia juga akan melunturkan semangat anda untuk terus menghijaukan laman.
  • Bunga ros atau mawar sesui dengan panggilannya ratu bunga kerana keperluan penjagaan nya yang rumit. Disamping itu juga, ia mempunyai khasiat alami yang amat diperlukukan oleh tubuh manusia.
  • Antara kegagalan proses tut tanaman adalah disebabkan oleh tiknik dan medium yang digunakan tidak sempurna. Terdapat pelbagai teknik tut begitu juga medium yang digunakan.
  • Pemangkasan yang dilakukan dengan betul akan menggalakkan tumbesaran dahan, daun, bunga dan buah. Selain daripada itu, ia juga akan menjadikan pokok yang dipangkas mempunyai tempoh hayat yang lebih lama.
  • Semut ni pun kan, dalam banyak-banyak tempat laman rumput kita menjadi sarangnya. Pasti keadaan ini akan menggusarkan anda bukan. Kebiasaannya kelembapan pada medium rumput antara punca semut menjadikan laman anda sebagai habitat. Semburan racun bukan lah penyelesaian yang terbaik jika puncanya tidak di musnahkan terlebih dahulu.
  • Bagi sebuah laman sudah pasti bahagian hadapan yang merupakan pintu masuk utama memainkan peranan penting. Kerana ia memberi gambaran kepada keseluruhan lakaran sesebuah kediaman itu. Laman hadapan tampil menakjubkan dan menarik apabila tata rias dan penyelenggaraan dilakukan dengan baik. Tidak kira sama ada kecil mahupun besar, laman hadapan perlu memberi "impression" yang menakjubkan kepada keseluruhan kediaman.
  • Web Impiana berkongsi dengan anda cara menghasilkan sendiri baja bio-nutrien untuk kegunaan tanaman sayuran berdaun dan pokok berbuah di kediaman. Prosesnya mudah dengan bahan yang ringkas dan murah harganya.
  • Setiap resort dan hotel punyai ceriteranya yang tersendiri dalam menghiburkan pengunjung yang hadir untuk menerima perkhidmatan mereka. Sajian tatapan latar yang kreatif dan unik di samping layanan lima bintang antara faktor utama menjadi buruan buat mereka yang inginkan kelainan. Adakalanya masyarakat urban memilih penginapan pinggir kota untuk mencari ketenangan dan lari dari hiruk pikuk kota.
  • Warna yang terkandung di persekitaran mempengaruhi emosi dan gaya hidup.
  • Penggunaan elemen landskap kejur dan landskap lembut perlulah bijak dalam memastikan landskap idaman dapat direalisasikan. Prinsip ini juga lah yang perlu di tekankan untuk pembentukkan laman sisi yang sempurna.
  • Melihatkan kepada ciri-ciri fizikal yang berduri, berbulu halus dan tajam, pasti tumbuhan kaktus yang bermain di minda. Sering dikaitkan dengan tumbuhan gurun, pokok tahan lasak ini juga sesuai dijadikan sebagai tumbuhan hiasan di ruang kediaman anda.
  • Tanaman herba kini semakin menjadi pilihan. Ini kerana ia mudah di tanam, tidak perlukan kos yang tinggi, boleh di tanam di dalam rumah asalkan ada sumber cahaya yang masuk dan banyak lagi.
  • Pernah atau tidak anda terfikir untuk menanam sayuran pada bekas tapis? Bagi Yuziyana Yusof, menetap di kawasan kem askar tidak pernah menghalangnya untuk bercucuk tanam. Bermula dengan mendapat idea dari sebuah laman Facebook Indonesia untuk menanam kangkung secara hidroponik, nyata teknik tersebut tidak menjadi. Usahanya tidak terhenti setakat itu apabila dia banyak merujuk pada petua-petua yang dikongsi di dalam grup Facebook berkebun. Sememangnya dengan adanya interaksi aktif seperti di laman sosial, ia benar-benar berkesan dengan cepat kerana cubaannya kali kedua menanam kangkung pada empat bekas penapis akhirnya berjaya. Jom kita lihat petua yang ingin dikongsi oleh Yuziyana Yusof bersama WEB IMPIANA.
  • Tembikai merah merupakan tumbuhan yang berasal dari utara Afrika. Ramai beranggapan tembikai perlu ditanam di atas sebidang tanah yang luas. Sebenarnya tanah yang sempit di halaman rumah juga sesuai untuk dijadikan lokasi penanaman tembikai.
  • Mempunyai taman kecil di ruangan balkoni sudah cukup memadai bagi mereka yang tinggal di pangsapuri. Tidak mempunyai kawasan laman yang besar membuatkan pemilik kediaman memilih cara lain dalam menambah ruangan taman mini di kawasan kediaman. Usah gusar dengan keluasan tapak yang ada, kerana walaupun ruang agak terhad namun ia tidak perlu dijadikan alasan untuk tidak bercucuk tanam. WEB IMPIANA sekali lagi tampil untuk merungkai permasalahan ini dengan solusi yang boleh dicuba oleh anda.
  • Kaedah penanaman pokok buah di dalam pasu atau lebih dikenali sebagai tabulanpot bukan lah sesuatu yang baru. Terdapat pelbagai jenis pokok buah-buahan yang boleh ditanam di dalam pasu antaranya limau, belimbing, mangga, ciku, duku dan jambu. Berikut info penting yang perlu anda tahu tentang tabulanpot.
  • Siapa sangka kan hanya dengan menanam cili di tepi rumah mampu menghasilkan pendapatan yang sangat lumayan. Inilah yang di buktikan oleh Mohd Izranuddin Jelani.
  • Bagi pencinta taman organik, mewujudkan tanah subur, kaya dengan humus dan nutrien adalah kunci utama tanaman menjadi subur sama ada pokok buah-buahan, sayur, tanaman hiasan seperti renek, pokok dan banyak lagi. Kesuburan keseluruhan tanah sangat mustahak berbanding proses memberi baja yang rutin semata-mata tanpa kita tahu keperluan sebenar tanah. Tanah halaman kita mungkin kekurangan nutrien tertentu atau struktur tanah yang kurang bagus atau pH tanah yang terlalu tinggi atau rendah. Anda bertuah jika memiliki tanah yang subur, jika tidak terpaksalah melakukan sesuatu bagi menyuburkan tanah menjadi medium tanaman yang baik untuk tanaman anda.
  • Sebuah laman yang indah dan berkualiti bukan sahaja terletak pada bentuk landskap, malah ia juga merangkumi aspek pemilihan dan penataan perabot. Perabot laman merupakan titik tumpu di mana anda boleh menggunakannya saat ingin menghayati keindahan tanam di halaman sendiri.
  • Kayu Pine Apabila kita menyebut pokok Pine, terbayang-bayang suasana keindahan di pergunungan negara Barat terutama di Eropah. Bukan itu sahaja, penghasilan rekaan perabot seperti sofa, kerusi, meja mahupun kabinet oleh negara-negara Skandinavian menggunakan kayu Pine juga terkenal di seluruh dunia. Apakah istimewanya penggunaan kayu Pine untuk dijadikan perabot utama di dalam kediaman?
  • Tillandsia atau lebih dikenali sebagai air plant mempunyai lebih daripada 540 spesies di dalam genus tersebut. Ia terdiri daripada keluarga Bromeliancaeae iaitu sub- keluarga Tillandsioideae yang berasal dari kawasan hutan, pergunungan dan kawasan gurun America Tengah.